דו"ח של הפנטגון: מאות פגמים בתכנית ייצור מטוסי חמקן F-35

על פי הדו"ח נמצאו 871 פגמים בתכנית ייצור מטוסי חמקן F-35. רובם בתוכנה וחומרה

צילום: דובר צה"ל

מטוסי F-35 טסים בצבא ארה"ב ובעוד שמונה מדינות. בתכנית המטוסים התגלו 871 פגמי תוכנה וחומרה העלולים לפגוע בזמינות המטוסים, בביצוע משימות או בתחזוקה. כך קובע דו"ח שנתי של משרד ההגנה האמריקני על מצב תכנית מטוסי F-35. 

בדו"ח של שנת 2018 נמצאו 941 פגמים. בדו"ח של 2020 מספר הפגמים קטן רק במעט ממספרם בדו"ח מהשנה שעברה. הדו"ח טרם פורסם רשמית, אך הגיע לידי סוכנות בלומברג. יצרנית המטוסים לוקהיד מרטין הגיבה כי עדיין לא ראתה את הדו"ח, אך  רוב הפגמים הם בעלי רמות עדיפות נמוכות. אחרים נמצאים בטיפול. לא נמצאו פגמים מסכני חיים. 

מחבר הדו"ח, רוברט בהלר, ראש מנהלת הניסויים המבצעיים, כתב כי לוקהיד מרטין ייצרה עד כה 970 מטוסי F-35 מתוך 3,200. חלקם נמסרו חלקם עדיין בהליך ייצור. הדו"ח מציין שתכנית המטוסים זוכה לתמיכה חזקה של הקונגרס וכן במכירות בחו"ל, למרות הבעיות והפגמים.

כמה מהפגמים שמציין הדו"ח השנה: דחייה של חודש בתרגיל סימולציה הדרוש כדי להעניק למטוסים כשירות מבצעית נגד איומים סיניים או רוסיים. ייצור המטוסים נכנס לשלב בלוק 4. עלות השדרוג של הדגמים החדשים היא לפחות 12.1 מיליארד דולר, כולל תיקון פגמי העבר והכנסת יכולות חדשות למטוסים. לרבות זיווד מחדש של מטוסים שכבר טסים בארה"ב, בבריטניה וביפן. 

מחבר הדו"ח כותב כי המספר הכללי של הפגמים לא השתנה כמעט מאז 2018 , בעיקר בגלל בעיות תוכנה בשלב של ייצור בלוק 4 וכן בגלל מיעוט טיסות ניסוי. רק עשרה מתוך 871 פגמים שהוזכרו בדו"ח הם בדרגת חומרה ראשונה, כאלו העלולים לסכן טייס או ממטוס, או כאלו העלולים לפגע ביעילות מבצעית. 

ב-2018 נתגלו 102 פגמים כאלו, והשנה עשרה בלבד. עוד קובע הדו"ח כי למרות שמטוסי F-35 מוכיחים אמינות הולכת ומשתפרת, עדיין ציוותי תחזוקה נזקקים לזמן רב מידי כדי לתקן מטוס, וכמו כן נתגלו פגמים בביטחון סייבר שלא תוקנו. חברת לוקהיד מרטין מסרה בתגובתה כי עדיין לא הגיע הדו"ח לידיה, אולם החברה עוקבת אחרי כל דו"חות הפגמים וכשבעים אחוזים מהם הם בעלי דרגות עדיפות נמוכות, או שנמצאים עדיין בטיפול. כרגע אין פגמים מסכני חיים שהם בעלי השפעה על ביצוע משימות. 

תשעה פגמים עדיין בטיפול, שבעה מהם הועברו לממשלה והחברה ממתינה לטיפול בהם, והאחרים עדיין  נמצאים בבדיקת מנהלת תכנית המטוס. משרד ההגנה האמריקני סירב להגיב על הדו"ח עד לפרסומו הרשמי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית