דעה: אל תמהרו להספיד את פייסבוק וווטסאפ 

למרות השיח הציבורי במרשתת נגד פייסבוק ווטסאפ, בחינה של מניית החברה תראה שהיא צלחה בהצלחה מספר משברים גדולים בשנים האחרונות

bigstock

בימים האחרונים עולם הרשתות החברתיות עובר טלטלה. ווטסאפ שינתה את תנאי השירות כך שהיא תוכל לשתף מידע עם פייסבוק. התנאים החדשים יכנסו לתוקף בפברואר הקרוב, מי שלא יאשר אותם, לא יוכל להמשיך להשתמש בווטסאפ. המהלך הביא לשיח ציבורי ער במרשתת העולמית והמקומית סביב חלופות לווטסאפ. הסיבה: חשש מפגיעה בפרטיות המשתמשים. 

התזה היא שהחלפת המידע בין הרשתות תחת אותה בעלות, תאפשר לפייסבוק להשתמש במידע לצורך פרסום ממוקד. תיאוריות קשר למיניהן טוענות כי למעשה רמת הפרטיות בווטסאפ, למרות ההצפנה קצה לקצה, נפגעת בשל שיתוף הנתונים עם פייסבוק. בשל כך, הנתונים של הגולשים, לכאורה, חשופים יותר לשירותי ביון אמריקאים. כאמור, מדובר בתיאוריות קשר. רשמית, אם ממשלה רוצה מפייסבוק פרטי משתמש, יש תהליך סדור, מפוקח, שבסופו פייסבוק מחליטה האם לתת את המידע או לא. 

האירוע מוביל להשלכות עבור פייסבוק. מאז ההכרזה חלק מהמשתמשים של ווטסאפ החלו להרשם לחלופות אחרות, ביניהם מוכרות יותר כמו סיגנל, טלגרם או Viber. יש גם כאלו פחות מוכרות כמו Wickr Me ואחרות שתופסות טרמפ על גל החשש מווטסאפ. 

פייסבוק מיהרה להוציא הבהרות בחשבון וואטסאפ בטוויטר. לפי הפרסום , החברה לא שומרת לוגים של שיחות או תכתובות טקסט. החברה לא יכולה לראות את מיקום המשתמש. השיח בקבוצות נשאר פרטי. ווטסאפ לא משתפת אנשי קשר של המשתמש עם פייסבוק. אפשר להגדיר הודעות ככאלו שנעלמות (לאחר שבוע). וכמובן, ווטסאפ לא יכולה לראות את ההודעות טקסט או לשמוע את השיחות של המשתמש. "עדכון מדיניות הפרטיות שלנו אינו משפיע על פרטיות ההודעות שלך עם חברים או בני משפחה", כותבים בפרסום. 

עם זאת, חלק מהמשתמשים אינם "קונים" את הצהרות החברה שמחזיקה בסיס נתונים של כשני מיליארדי משתמשים. חלק מהפרסומים בארץ אף הגדילו לומר כי ווטסאפ בלחץ מההליך. ובכן, אינני יודע מה קורה במסדרונות ווטסאפ או פייסבוק, אולם בחינה של השנים האחרונות תראה כי החברה שורדת פעם אחרי פעם מצבים קשים. 

בין האירועים של השנים האחרונות, פרשת קיימברידג' אנאליטיקס, חרם מפרסמים ועוד. ועדיין, בחינה של המניה של פייסבוק תראה כי היא רק עולה בהתמדה בחמש השנים האחרונות. בחינה של ביצועי החברה לרבעון האחרון תראה שהיא מגלגלת כ-21 מיליארדי דולרים מפרסום ברבעון. ממוצע המשתמשים היומי של הרשת עומד בספטמבר האחרון על 1.82 מיליארד. 

לצד הנתונים הפיננסיים, יש לקחת בחשבון הרגלים. בסופו של יום, החלופות אינן חפות מבעיות. לכל רשת חברתית יש יתרונות וחסרונות. לא בטוח ששתי החלופות, סיגנל וטלגרם, נוחות לשימוש כמו ווטסאפ. יתרה מכך, גם סיגנל וטלגרם אינן חפות מתיאוריות קשר. מי שיחפש, ימצא גם לגביהן. 

לסיכום, למרות השיח הציבורי הער כעת, מוקדם להספיד את פייסבוק או ווטסאפ. לגלים כאלו של ביקורת ציבורית במרשתת יש נטיה לעבור מהר. ומי שיסתכל על מניות של חברות טכנולוגיה, יראה שבמרבית המקרים, גם אם יש ירידה בערך המניה, היא זמנית. על ציר הזמן, אנשים ימשיכו לעבוד עם מה שנוח להם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית