ארה״ב החזירה את קובה לרשימת המדינות התומכות בטרור

חמש שנים לאחר שברק אובמה חידש את היחסים בין המדינות, מנצל טראמפ את ימיו האחרונים בתפקיד כדי להפוך את הקערה על פיה. גם ארגון החות׳ים בתימן, הנתמך ע״י איראן, נכנס לרשימה השחורה

ברק אובמה וראול קסטרו בהוואנה, 2016. צילום: Al Diaz/Miami Herald/TNS/ABACAPRESS via REUTERS

 

תשעה ימים בלבד לפני שהוא עוזב את הבית הלבן ממשיך הנשיא היוצא, דונלד טראמפ, לנסות ולחבל במורשת של קודמו בתפקיד, ברק אובמה: מחלקת המדינה האמריקנית הכריזה אתמול (ב׳) כי היא מחזירה את קובה לרשימת המדינות התומכות בטרור, ממנה הוסרה לפני חמש שנים.

״אנו מתכוונים לשלול ממשטר קסטרו את המשאבים בהם הוא משתמש כדי לדכא אנשים מבית, וכן לסתור את התערבותו הממאירה בוונצואלה ובחצי הכדור המערבי״, מסר מזכיר המדינה היוצא, מייק פומפיאו. הוא האשים את הוואנה ב״תמיכה חוזרת ונשנית במעשי טרור בינלאומיים על ידי הענקת מחסה בטוח למחבלים״.

כניסה לרשימה השחורה האמריקנית חושפת מדינות למכלול סנקציות, כולל ״הגבלות על סיוע, איסור על ייצוא ומכירת ציוד ביטחוני, בקרות על פריטי שימוש כפול, והגבלות פיננסיות״ – כך על פי הניסוח המנומס של מחלקת המדינה. אתר NPR מזכיר כי כיום נמצאות רק עוד שלוש מדינות ברשימה: סוריה, איראן, וצפון קוריאה. כזכור, סודן הוסרה מהרשימה בחודש שעבר במסגרת ״הסכמי אברהם״.

ארה״ב הוציאה את קובה מהרשימה השחורה בשנת 2015, חודשים לאחר שממשל אובמה הגיע להסכם לחידוש היחסים, התיירות והמסחר בין שתי המדינות. היחסים בין השתיים נותקו בשנת 1961, בעיצומה של המלחמה הקרה. טראמפ, שהתייחס להסכם כאל ״נוראי״, פעל בהתמדה להפוך אותו מאז תחילת כהונתו, והטיל סנקציות על הוואנה וכן מגבלות נסיעה. במאי האחרון נכנסה קובה לרשימת המדינות שאינן משתפות פעולה באופן מלא במלחמה בטרור.

ועוד ברשימה השחורה האמריקנית מאתמול: ארגון החות׳ים בתימן, הנלחם בקואליציה בראשות סעודיה ונהנה מתמיכה איראנית, יסומן כארגון טרור זר ב-19 בינואר, יום לפני חילופי הממשל בארה״ב. האו״ם וגופי זכויות אדם הזהירו שלצעד זה עלולות להיות השלכות חמורות בנוגע לשיחות השלום במדינה השסועה ולהרע את הרעב האדיר במדינה ואת מה שנחשב כיום כמשבר ההומניטרי הגדול בעולם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית