דעה: הצפרדע בקפיטול

מאיר גרשוני מנתח את מחדלי האבטחה שהובילו למתקפת תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול בשבוע שעבר ובוחן את היעדר ההתייחסות הפרואקטיבית ואת הגישה המקלה ל״דגלים אדומים״ שהונפו כבר לפני חודשים

דעה: הצפרדע בקפיטול

תומכי טראמפ מסתערים על הקפיטול, בשבוע שעבר. צילום: REUTERS/Shannon Stapleton

המתקפה על גבעת הקפיטול שהתרחשה בתאריך 6 ינואר 2021 היא אירוע מדהים בכל קנה מידה, וגם מבחינת התוצאות הקשות ומותם של חמישה אנשים. אחרי הפרות הביטחון הרבות במתחם הקונגרס ובבית הלבן לאורך השנים, ההפגנות הגדולות הרבות בעיר ואירועים קשים דוגמת התנגשויות בין מפגינים לכוחות בטחון ברחבי המדינה, בהחלט ניתן היה לצפות לכך שמשטרת הקפיטול תהיה ערוכה לאירוע שכזה באופן שימנע את תוצאותיו הקשות.

אקדים ואומר כי עימות מול המון משולהב הוא מהקשים להתמודדות אבטחתית. משחדרו הפורעים למבנה, ראוי לשבח את אנשי האבטחה על האיפוק שגילו באופן בו הם הכילו את האירוע. הם לא נקטו גישה של "ניצחון בכל מחיר". ברגישות ובנחישות הם עמדו מול הפורעים, ובד בבד פינו את יושבי המתקן והגנו עליהם.  האלטרנטיבה הייתה עלולה להתפתח למרחץ דמים – וטוב שידעו להימנע מכך.

אירוע דרמטי "מבשר" במתווה דומה התרחש במישיגן באחד במאי 2020 כאשר מפגינים רבים, חלקם חמושים בנשק חם, ניסו לפרוץ לאולם בית הנבחרים ונבלמו בקושי רב על ידי השוטרים. לאחר האירוע העידה סנאטורית כי חלק מעמיתיה לבשו אפוד מגן מחשש לחייהם. הפגנה זו באה לאחר ששבועיים קודם לכן, ב-15 באפריל, גם כן במישיגן, מאות מפגינים ישבו במכוניותיהם מסביב לבית הנבחרים ובעצם צרו עליו. גם אז הביע הנשיא דונלד טראמפ את תמיכתו במפגינים וצייץ "LIBERATE MICHIGAN" .

בחינת הדברים מצביעה על שתי הפתעות עיקריות שלא צריכות היו להיות הפתעה: הראשונה נוגעת להיבט ההערכתי / מודיעיני והיעדר התייחסות פרואקטיבית לקטליזטורים שיבעירו את השטח – במקרה זה, שהנשיא המכהן טראמפ יגלגל / ידרדר את המצב לרמה שכזו. ״תגיעו, יהיה פרוע״ צייץ לתומכיו יומיים קודם לכן ושוב בסיום נאומו כשקרא להם לצעוד אל עבר גבעת הקפיטול.

ההפתעה השנייה מתמקדת בהיבט האבטחתי ובעובדה המדהימה שבאה לידי ביטוי בקלות הבלתי נתפסת של חדירת ההמון אל תוך המבנה. פער המוכנות של מערך האבטחה נחשף בהיעדר מוכנות לפריצת המון אלים, הן מבחינת אמצעי המיגון הפיזי למניעת ועיכוב פריצה והן מבחינת ההיערכות הטקטית. כך, למרות הנוכחות הגדולה של כוחות משטרה, הם הוכרעו בקלות יחסית על ידי ההמון המוסת. נוכח המראות הקשים שניבטו מהמסכים קשה היה להימנע מהבזקים של השוואה לאירועים המתוארים בסדרת הטלוויזיה ״השורד המיועד״, אלא שכאן מדובר במציאות הכואבת.

קשה לתרץ את המחדלים הביטחוניים. ייתכן והגישה המקלה בהתייחסות ל"דגלים אדומים" שהונפו באירועים קודמים נובעת מההנחה שעצם הימצאותם במבנה של נציגים בולטים המכהנים בבית הנבחרים, שמזוהים לכאורה עם הקו האידיאולוגי והמפלגתי של המפגינים. גם אם הייתה תחושה בקרב מפקדי המשטרה כי יש בכך משום ערובה שלא יהיו פעולות אלימות בקפיטול ושהמצב לא ידרדר, לכל הפחות חסר כאן ה"איפכא מסתברא" – מישהו שימשוך בשרוול.

הכישלון הינו בראש וראשונה של משטרת הקפיטול, בעלת תקציב שנתי של למעלה מחצי מיליארד דולר! אבל גם של השירות החשאי כמי שמופקד על ביטחונם של אישים שנמצאים במקום, דוגמת סגן הנשיא, וגם של משטרת העיר, שאמורה הייתה לשלוט על ההמון בעודו במעגלים הרחוקים. ראוי להדגיש נקודת אור משמעותית ובהחלט לא מבוטלת בתפקוד משטרת הקפיטול, וזאת העובדה שאף נציג מבית הנבחרים לא נפגע במהלך האירוע. תוצאה זו הושגה בזכות הפינוי המהיר לאזורי מבטחים במבנה.

את הכישלון בהיערכות אפשר לתלות לדעתי בתהליך "נרמול שלילי" מתמשך של תופעות חריגות בעלות פוטנציאל איום, מצד פיקוד המשטרה, תוך מחשבה ש"כאן זה לא יקרה". למעשה זו התגלמות תופעת ״הצפרדע המתבשלת״. חוסר תגובה לשינויים משמעותיים שמרחשים בצורה הדרגתית. וכפי שצוין לעיל, פריצת המפגינים במאי 2020 לבית הנבחרים של מישיגן, חלקם חמושים בנשק חם, תוך הפגנת התנהלות דומה מבלי שנתקלו בהתנגדות’ והגעת מפגינים פעם אחר פעם בשבועות האחרונים לוושינגטון תוך שהם נתקלים בתגובה משטרתית מינורית.

אין ספק כי כבר עכשיו מתבצעים תחקירי עומק ושינויים בהיערכות האבטחתית בקפיטול’ ומן הסתם בגופי ממשל נוספים שעמדו משתאים מול האירוע. סביר להניח כי בהשבעת הנשיא החדש בעוד שבועיים נראה נוכחות אבטחתית מסיבית שטרם נראתה בטקסי השבעה עד כה. המטוטלת תנוע עכשיו לכיוון ההחמרה ואולי אף לאבטחת יתר’ אך בסופו של דבר, כך יש לקוות, יימצא האיזון. האתגר הגדול הוא לזהות בזמן את השינויים ולהיערך בהתאם.

המחבר הנו בכיר לשעבר בכיר בשב״כ, ובעלי חברת הייעוץ ״מאיר גרשוני ייעוץ בע״מ״. 

 

אולי יעניין אותך גם