דעה: תרחיש נגורנו-קרבאך יועתק ללבנון

תפיסות הלחימה של האזרים ישוכפלו ככל הנראה לגיזרת לבנון באם יפתח עימות עם ישראל, כך טוען ד"ר אייל פינקו במאמר דעה

דעה: תרחיש נגורנו-קרבאך יועתק ללבנון

ar.irna.ir

המערכה הצבאית האחרונה שבין ארמניה ואזרביג'אן על השליטה בחבל נגורנו-קרבאך, שהחלה ביולי 2020 הסתיימה עם ההכרזה על הפסקת האש שבין הצדדים בתמיכה רוסית בראשית נובמבר 2020 (מערכה זו מתנהלת במישורים המדיניים והצבאיים כמעט שלושה עשורים, ומעורבים בה גורמים בינלאומיים רבים). המערכה האחרונה, שהסתיימה בניצחון מובהק של אזרביג'אן, נלמדה ונבחנה בכל מהלכה ובסיומה על ידי מומחים צבאיים, אנשי מודיעין והוגי דעות בתחום. 

המשוואה: חימוש מדויק והרבה אבדות

המערכה הצבאית האחרונה בין הצדדים עשויה אולי לייצג כיוונים חדשים ומתפתחים במערכה עתידית ושימוש בטכנולוגיות עתידיות, ועשויה אף לשמש להפקת לקחים וללימוד, אשר ייושמו בתפיסות לחימה מודרנית, בתהליכי בניין כוח ובפיתוח מערכות לחימה חדשות. צבא אזרביג'אן, הנתמך על ידי ישראל וטורקיה גם יחד, עשה שימוש במיטב טכנולוגיות מערכות הנשק והפלטפורמות הישראליות והטורקיות, תוך יישום תפיסות לחימה מתקדמות ושימוש בהן.

ישראל וטורקיה מכרו לצבא אזרביג'אן מערכות נשק שונות, טילים, כלי טיס בלתי מאויישים, מערכות הגנה אווירית, מערכות איסוף ועיבוד מודיעין, מערכות תצפית, מערכות שליטה ובקרה ועוד. צבא אזרביג'אן תקף שיירות טנקים, תוצרת רוסית שבשימוש הצבא הארמני, באמצעות טילים נגד טנקים אשר נורו מכלי טיס בלתי מאוישים, חימוש משוטט, וטילים שנורו מעמדות קרקעיות תוך שימוש באמצעי התצפית לטווח הארוך של כלי הטיס הבלתי מאוישים.

מערכי ההגנה האווירית המתקדמים (כולל מערכות S-300 רוסיות) של צבא ארמניה הושמדו רובם ככולם על ידי כלי טיס בלתי מאוישים מתאבדים תוצרת ישראל. גם ריכוזי האוכלוסייה האזרחית בארמניה הותקפו על ידי צבא אזרביג'אן, שקיבל יד חופשית מההנהגה המדינית ופעל כנגד האוכלוסייה הארמנית כמעט ללא מעצורים.

תקיפות אלו בוצעו בעיקר באמצעות ירי רקטות מדויקות וארוכות טווח, בעלות יכולת הרג גבוהה, תוצרת ישראל וטורקיה. האבדות הכבדות בנפש של האוכלוסייה יצרה מנוף רב השפעה על הממשל הארמני, שלא הצליח להכיל את ממדי הסבל, ההרס וההרג, שגרם לו להסכים לתנאי הכניעה. 

העורף על הכוונת

היה זה שדה הניסויים הטוב ביותר עבור מערכות הלחימה החדשות, שיכלו ישראל, טורקיה, רוסיה ואזרביג'אן לייחל לעצמן בשנים האחרונות. אלמנט אחר בלחימה בין המדינות היה בממד הסייבר, אשר נוצל בעיקר לתקיפות לא מתוחכמות מדי של אתרים ממשלתיים, וליצירת אפקטים פסיכולוגיים, זריעת פחד והרתעה בקרב אזרחי שני הצדדים הלוחמים. במערכה זו השימוש בממד הסייבר היה מינורי יחסי, ולא נפגעו תשתיות מדינתיות ולא נגרם נזק אחר כתוצאה מתקיפות סייבר. 

מה ניתן היה ללמוד משדה המערכה בחבל הארץ של נגורנו-קרבאך? התנאים המדיניים והפוליטיים היו למעשה שאין מגבלות כמעט לתקיפת העורף, אלו נוצלו כאמור על ידי אזרביג'אן לתקיפת יישובים אזרחיים ולגרימת הרג רב והרס באמצעות טילים מדויקים. הרג האזרחים, שיצר לחץ פוליטי בארמניה, הוא אשר הביא את הצדדים לשולחן המשא ומתן. 

תקיפת העורף הארמני בוצעה לאחר שמערכות ההגנה האווירית ויירוט הטילים של ארמניה חוסלו למעשה ולא אפשרו את ההגנה על העורף והתשתיות המדינתיות. במקביל חוסלו טורי השריון הארמניים מטווחים רחוקים. ניקוי המרחב האווירי והיבשתי אפשר את תקיפות הישובים הארמניים בטווחים הרחוקים כמעט ללא מפריע. 

מרבית המערכה התנהל מטווחים רחוקים באמצעות חימוש מדויק, תוך התבססות על מודיעין מדויק, ושימוש מכריע בכלים לא מאוישים. כדרך אגב, לקחים אלו שונים לגמרי מהלקחים שנלמדו על ידי ישראל לאחר מלחמת לבנון השנייה, בה אפקטיביות הלחימה מהאוויר לא הוכיחה עצמה כנגד כוחות החיזבאללה, שפעלו מתוך מרבצי אוכלוסייה, כשמרבית אמצעי הלחימה מוסווים ומוסתרים בקפלי הקרקע, במנהרות ומתחת לבתי מגורים ובתי ספר. 

הלקחים מהלחימה בחבל נגורנו-קרבאך נלמדו לא רק על ידי ארמניה, אזרביג'אן, ישראל, טורקיה ורוסיה, אלא גם על ידי מדינות האזור כולו, בהן איראן. איראן מצויה ביתר שאת בחודשים האחרונים במצב של מתיחות צבאית הולכת וגוברת במפרץ הפרסי, לאור מהלכיה הצבאיים של ארצות הברית, ואיומיו של טראמפ לפתוח במערכה צבאית כנגדה, בשבועות האחרונים שעוד נותרו לו עד סיום שלטונו. 

איראן מסיקה מסקנות

בראשית חודש ינואר 2021, קיימה איראן תרגיל צבאי רחב היקף, שכלל את זרועות הצבא השונות, שנוהל הלכה למעשה כתרגיל המבוסס כולו על כלי טיס בלתי מאוישים. היה זה התרגיל הראשון מסוגו שניהלה איראן. התרגיל נמשך כיומיים והשתתפו בו מאות רבות של כלי טיס בלתי מאוישים מדגמים שונים. 

הזרועות השונות של הצבא ומשמרות המהפכה של איראן מפעילות מגוון רחב מאד של כלי טיס בלתי מאוישים, ביניהם כלי טיס לסיור ואיסוף מודיעין, כלי טיס "מתאבדים" וכלי טיס אחרים, הנושאים פצצות וטילים, כולל טילים נגד טנקים וטילים נגד ספינות. האיראנים, להם תעשיית כלי בלתי מאוישים מפותחת ומתקדמת, אף שוקדים על פיתוח כלי טיס בלתי מאוישים, הנושאים מתחת לכנפיהם טילים נגד מטוסים. משימת כלי טיס אלו היא ליירט מטוסי קרב, מטוסי סיור ומסוקים. 

מספר דגמים מכלי הטיס הבלתי מאוישים האיראניים מבוססים על שחזור הנדסי ושדרוג של כלי טיס בלתי מאוישים ישראליים ואמריקאיים, שנפלו שלל בידי האיראניים וחיזבאללה. יש לציין, שלמערך כלי הטיס הבלתי מאוישים באיראן היסטוריה ארוכת שנים. התרגיל האיראני התקיים ברוח הפקת לקחים שהתקיימה מהמערכה בחבל נגורנו-קרבאך וההישגים הצבאיים שהושגו באמצעות הכלים הבלתי מאוישים. 

במהלך התרגיל ביצעו הכלים האיראניים משימות סיור בטווחים רחוקים, שמטרתם בניית תמונת המטרות, וציון מטרות לכלי טיס בלתי מאוישים אחרים, אשר שיגרו טילים לעברן. מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים האיראני אף תרגל השמדת מטרות מכ"מ ורכב משוריין באמצעות כלי הטיס המתאבדים. 

האיראניים תרגלו את תקיפת באמצעות להקות של כלי טיס בלתי מאוישים, תקיפות המכונות "תקיפות נחיל". תקיפות אלו מאופיינות בכך שמשתתפים בהם כלי טיס רבים כנגד מטרה אחת או יותר. אופן תקיפה זה מאפשר לתוקף להרוות את מערכות ההגנה של המטרה ולשבש את יכולתן להגן עליה. 

התרגיל האיראני, שנערך על רקע המתיחות הצבאית הגבוהה במפרץ הפרסי, מול הצי האמריקאי, מצביע על מוכנות גבוהה של מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן, והמשקל הרב המיוחס לו בתפיסת הלחימה האיראנית, התפיסה האסימטרית. התפיסה האסימטרית האיראנית גובשה כחלק מאסטרטגיה כוללת עוד בימיה של מלחמת איראן-עיראק, שתכליתה להתמודד עם היריב האמריקאי, שהינו בעל עוצמה צבאית גבוהה משמעותית מזו של הצבא האיראני.

התפיסה האסימטרית מבוססת על שימוש ב"תקיפות נחיל", ירי מטחי טילים (כולל שימוש מעורב בנשק מתוחכם ונשק "פשוט"), הונאת היריב והיטמעות בקרב אוכלוסייה אזרחית ומנהרות מתחת לקרקע. נראה כי, האיראנים עקבו באדיקות אחר המתרחש במערכה שבין ארמניה ואזרביג'אן, בדגש על תפיסות הלחימה והשימוש בכלי הטיס הבלתי מאוישים, ומיישמים הלכה למעשה, כפי שבא לידי ביטוי בתרגיל האחרון, את לקחיהם.

באם להסתמך על לקחי העבר, הרי שתפיסות הלחימה של השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים, יישומו על ידי האיראנים, חיזבאללה וחמאס גם בזירת הלחימה העתידית במזרח התיכון. 

אולי יעניין אותך גם