רסיס ממגש הכסף

מנחם אנסבכר, מדיה 10, 2021, 345 עמודים

רסיס ממגש הכסף

באדיבות מדיה 10

רסיס ממגש הכסף הוא ספר מטלטל, עיקרו תיעוד הטיפול הנפשי שעבר מפקד מוצב תל סאקי ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. הוצאה מחודשת של הספר שיצא לפני שנים רבות קשורה מן הסתם בתוכנית הטלוויזיה של הערוץ הראשון "שעת נעילה" אשר סיפרה בין היתר את סיפור הקרב בתל סאקי לא בהכרח בדיוק הדברים.

בהווה נולד הצורך להביא את המידע על המלחמה לדור אשר לא ידע את מלחמת יום הכיפורים, המידע הובא לציבור הרחב בסדרת דרמה טלוויזיונית והספר של אנסבכר שהוא החומר המקורי נדרש להוצאה מחודשת. בוגרי מלחמת יום הכיפורים ימצאו עצמם על נקלה ברבים מדפי הספר. היה מי שאמר שמי שעבר את המלחמה ההיא חזר לא אותו אדם שיצא אליה. אולי זה נכון לכל המלחמות אבל בוודאי לגבי מלחמת יום הכיפורים אחת הנוראיות שחווינו כאן בישראל.

רמת ההשפעה על החייל בין הכניסה למלחמה לבן הדרך שבה יצא ממנה תלויה מן הסתם בגורמים רבים, גם אישיותו של האדם, גם החוויות שצבר ועוד מרכיבים רבים. יש שחשים את תחושותיו של אנסבכר אבל התפרקו ואינם מתפקדים כלל כבר עשרות שנים, יש שחוו את החוויות והשד יוצא רק ביום אחד או יומיים בשנה ויש את "האמצעיים", אלו בסקלה הרחבה "שסוחבים" ביניהם אלו שמעיזים ללכת לטיפול. המקרה של אנסבכר הוא כפי הנראה מהסוג המוצלח, מנחם העז והלך לטיפול וגם זכה במטפלת טובה ובטיפול שהצליח.

הספר הוא מעין יומן טיפולים של מנחם אסנבכר אשר תיעד בצמוד לכל טיפול את שחווה בטיפול, את תחושותיו ועוד, הכל בפתיחות מלאה ובאומץ לב לא מצוי. אוסף הפגישות שנמשכו למעלה משנה מאפשרים הצצה נדירה למתרחש מאחורי הדלת הסגורה של חדרי הטיפולים. משרד הבטחון לא יוצא טוב מהאירוע, מסתבר שלצד מטפלת מוכשרת ורגישה כמו עדי יש גורמים רבים שנועדו למנוע מהנפגע את זכויותיו.

המשרד, כפי שעולה מדיווחיו האמינים של אנסבכר, מעסיק אנשים כהיי חושים, אטומים לזולת ברמות שקשה לתאר. חוויותיו בפגישות בתל השומר עם הצוות של הוועדה המקצועית מזעזעים, טוב אמרה דבורה אשתו של אנסבכר שהפסיכיאטר שבפניו הופיע היה צריך בעצמו לעבור טפול בוודאי לא להיות בעמדה של מטפל באנשים.

סוף טוב הכל טוב, הטיפול הצליח וכפי שעולה מהספר סייע מאוד אבל מחיקת טראומות העבר לא התקיימה וכנראה גם לא תוכל להתקיים לעולם. טוב שהציבור ידע לאן הוא שולח את חייליו, לא רק לאירועי הקרבות, הפיצוצים , הארטילריה והפציעה או ההרג הפזיים אלא לנכות לחיים שלמים של צלקות גופניות ונפשיות. כאשר מלחמה נכפית עלינו כמו מלחמת יום הכיפורים, יש לפחות לוודא שהלוחמים השבים הביתה מקבלים את הטיפול הראוי מבלי שיעברו מסכת ייסורים נוספת בקבלתו.

אולי יעניין אותך גם