שירת הברבור

מאת טל בר, הוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 2020

שירת הברבור

באדיבות הוצאת ידיעות אחרונות

'שירת הברבור' הוא מותחן ישראלי מרתק המאפשר לקורא להציץ אל נבכי אחד המוסדות המסקרנים בעולם הביטחון הישראלי, המוסד. דניאל גורדון, בחור ישראלי, בוגר צבא טיפוסי מתגייס למוסד כשהוא מחפש ריגושים בחייו. הספר עוקב אחר שיטות הגיוס של המועמדים לפעילויות חשאיות בשם המדינה בחו"ל.

בנסיעתו הראשונה של דניאל מהרהר בגודל המשימה שלקח על עצמו. "כל חיי אשא על גבי אחריות כבדת משקל, אקבל החלטות הרות גורל, אשחק בתפקיד אלוהים ואקבע מי לחיים ומי למוות. לעולם לא אדע שלווה מהי" . מוצג בפנינו לוחם המרגיש כמו דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד, אדם בעל  אישיות שסועה המתייסר בפעולותיו האלימות נגד אויבי המדינה, אף על פי שמבין את גודל המשימה.

נדרשת יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה בהתמודדות עם מצבים מורכבים אליהם הוא נקלע. המגייס מגדיר את המיועד לעבודה במוסד "אדם שהוא גם סרגל וגם מחוגה", אדם שידבק ביושר הפנימי, אך לא יהסס לעשות הכל כדי לעמוד במשימה. הוא נדרש  להתנהל בחיים מלאי בדיות ושקרים כדי לממש את המבצעים והחיסולים המוטלים עליו.

זו מציאות שמייסרת את גבורנו ומכבידה עליו. הוא מגיע עם מטען ערכים מהבית, שאיתו צמח ואלה מעצבים את אישיותו, משרטטים גבול בין מותר ואסור ומאפשרים לו להתמודד מאוחר יותר בתנאי שבי ובדידות קשים. בדמותו במוסד צ'רלי הוא לוחם יצירתי החי בכיסוי של יהלומן קנדי, מסתובב בעולם ומציע מרכולתו למרבה במחיר.

הספר מזכיר כמה מהמבצעים האקטואליים שידעה המדינה בשנים האחרונות. דניאל נשוי לנטע, אשה נפלאה המאירה את חייו. לצורך פעילותו המבצעית צ'רלי מקבל את אלכס, בת זוג לעבודתו במוסד, בחורה מחוספסת, לוחמת ללא רתע, היודעת להתבונן ולנתח את המציאות ללא חרטות. דניאל מתייסר ומגלה כי אלכס היא בת זוג מצוינת לעבודה ובד בבד גורמת לו לריגושים מסעירים שאין לו עם נטע. קשה לו עם המצב הדואלי שבו הוא נמצא ורואה חולשה בצד האפל שלו. 

שמו של המותחן , "שירת הברבור", ניתן כביטוי מטאפורי מחייו של הברבור. לפי מיתוס עתיק הברבור אילם בחייו ורק לפני מותו פוצח בשירה ענוגה ושוברת לבבות. מתאים מאד לרוח של ספר זה.   
 

אולי יעניין אותך גם