קטאר: הסרת החרם לא תשפיע על היחסים עם איראן

דוחא הסכימה לשתף פעולה במלחמה בטרור ובביטחון בין-מדינתי עם שכנותיה במפרץ, אך לא תהיה לכך השפעה על היחסים עם מדינות אחרות, כך לדברי שר החוץ של המדינה, במה שנראה כמו דבר והיפוכו

פסגת מנהיגי מדינות המפרץ, בשבוע שעבר. צילום: REUTERS/Ahmed Yosri

דוחא הסכימה לשתף פעולה במלחמה בטרור ובביטחון בין-מדינתי עם סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין, במסגרת הסרת החרם שהוכרזה בשבוע שעבר, אך לא תהיה לכך השפעה על היחסים עם מדינות אחרות – כך אמר שר החוץ הקטארי, שייח׳ מוחמן בן עבדולרחמן אל-תאאני בראיון ל״פייננשל טיימס״, כשהוא מתכוון במיוחד לאיראן ולטורקיה. 

החרם הדיפלומטי והכלכלי על קטאר הוכרז ביוני 2017. סעודיה עמדה בראשו, והצטרפו אליה מצרים, איחוד האמירויות ובחריין. המדינות טענו שדוחא תומכת בטרור ודרשו ממנה להתרחק מאיראן, מטורקיה ומארגוני טרור כגון האחים המוסלמים וחיזבאללה, לסגור את רשת אל ג׳זירה, ועוד. קטאר דחתה את הטענות והאשימה את שכנותיה כי הן מנסות לפגוע בריבונותה.

כאמור, בשבוע שעבר הגיעו הצדדים להסכם לסיום המשבר, לאחר תיווך אמריקני נמרץ. על פי סוכנות הידיעות AP, לא ברור עדיין איזה וויתורים ושינויים עשתה קטאר בתמורה להסכם, או מה הבטיחה לבצע בהמשך. הפערים האידיאולוגיים בין המדינות נותרים בעינם, והדרך לפיוס מוחלט טרם הובטחה.

כצעד ראשון, נפתח אתמול (שבת) מחדש הגבול היבשתי בין סעודיה לקטאר. יחסי מסחר, תעופה ותיירות צפויים אף הם להתחדש בימים הקרובים. עם זאת, רשת אל ג׳זירה הקטארית מדווחת שלחידוש מלא של הקשרים הדיפלומטיים יידרש זמן רב יותר, בעוד הצדדים פועלים לבנייה מחודשת של האמון ביניהם.

״חלק מהנושאים יהיה פשוט יותר לתקן, ולחלק ייקח זמן רב יותר. יש לנו התחלה טובה אבל בעיות בבניית האמון מחדש״, אמר שר החוץ של איחוד האמירויות, אנוואר גראש. יש להניח שההצהרה הקטארית על שימור היחסים עם איראן לא תתרום לאמון המבוקש. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית