וושינגטון בוערת: ארבעה הרוגים, קריאות להדחת טראמפ מכל קצוות הקשת הפוליטית

סיום אלים לכהונה אלימה: אספסוף משולהב פרץ לבניין הקפיטול, שם התקיימה הצבעת האשרור על בחירתו של ג׳ו ביידן לנשיאות, בפעולה בעידוד הנשיא שהכתה בהלם את ארה״ב - ואת העולם כולו

REUTERS/Shannon Stapleton/File Photo

הכתובת הייתה על הקיר במהלך ארבע השנים האחרונות, ודומה שמדובר באקורד סיום הולם במיוחד לכהונה נשיאותית כאוטית, מסכסכת ומפלגת, שהרחיקה את ארה״ב מתפקידה המסורתי כשוטר העולמי וכשומרת הסף של הדמוקרטיה, קרעה את מסכת הנימוס האמריקני המפורסם, וחשפה אומה אלימה, שסועה, גזענית ומדממת. הגפרור הוצת כבר מזמן, והבעירה הגיעה לשיאה אתמול: אספסוף משולהב וחמוש פרץ לבניין הקפיטול בזמן הצבעת הקונגרס על אשרור בחירתו של ג׳ו ביידן לנשיאות ארה״ב, אחרי שסגן הנשיא פנס אמר כי לא יתערב בתוצאות. התוצאות עד כה: ארבעה הרוגים, עשרות פצועים ועצורים – ומדינה מוכת הלם.

״אחרי שהם יצביעו, אנחנו נצעד לקפיטול. לעולם לא תצליחו לקחת בחזרה את מדינתנו על ידי הפגנת חולשה״, אמר טראמפ אתמול, בנאום שנשא מחוץ לבית הלבן (ושהוסר בינתיים מהרשתות החברתיות המובילות״. אלפי חייליו הנאמנים הקשיבו – וביצעו את הפקודה. בקלות מקוממת, הצליחו להתגבר על השמירה בבניין והסתערו בכוח על אולם המליאה. חלקם השתמשו בלומים כדי לפרוץ חלונות. המחוקקים המבוהלים נשכבו מתחת לשולחנות וחלקם ברחו החוצה. כוחות הביטחון פינו אותם לחדר מבטחים, שם נשארו נעולים במשך שעות, עד להשתלטות על ההמון. הדיון על אשרור הבחירות חודש, והסתיים בדקות אלו ממש לאחר שעות ארוכות. 

״אלימות לא מנצחת, החירות מנצחת, בואו נחזור לעבודה״, אמר סגן הנשיא מייק פנס, מנהל הישיבה, שפני הפוקר המפורסמים שלו לא הצליחו הפעם להסתיר את הזעזוע שחש. בימים האחרונים עמד פנס בפני לחצים אדירים של טראמפ, שתבע ממנו לא לקבל את תוצאות ההצבעה. רבים מהמחוקקים שביקשו בהתחלה להתנגד לתוצאות הצבעת האלקטורים (תהליך פורמלי בלבד, שמלבד להאריך ישיבה פורמלית וקצרה לשעות רבות של קריאה שמית של מתנגדים למול תומכים, לא הייתה מובילה לדבר), שינו את דעתם בעקבות המהומות.

קצרה היריעה מלפרט את כל הנאומים, הציוצים, והכנסים בהם שטח טראמפ את משנתו, שהגיעה לשיא אתמול –מהמצעד הניאו-נאצי בוירג׳ינה (״הם אנשים טובים מאוד״), דרך הקריאה לאנשי מיליציית העליונות הלבנה ״להמתין להוראות״, ועד לטענות חסרות השחר על זה ש״הם״ גנבו ״לנו״ את הבחירות, עליהן חזר אפילו במהלך המהומות עצמן (בציוץ שהוביל לנעילת חשבון הטוויטר שלו). אבל נראה שעכשיו הוגדשה הסאה: מחוקקים מכל הקשת הפוליטית קוראים להדחתו המיידית של טראמפ, ורשתות התקשורת מדווחות על הפעלה אפשרית של תיקון 25 לחוקה, שמדבר על אי כשירות הנשיא.   

ובתוך כך, הדמוקרטים השלימו את מהפך הגל הכחול, וקיבלו מחדש את השליטה בסנאט: שני הסנאטורים הדמוקרטיים ניצחו בבחירות הסיבוב השני שהתקיימו אתמול בג׳ורגיה, וכעת מאזן הכוחות עומד על 50-50, כאשר במקרה של תיקו, שייך הקול המכריע לסגנית הנשיא, קמלה האריס. בכך הוסר המכשול המרכזי שעמד בפני ביידן להעביר חקיקה – לפחות עד בחירות האמצע שיתקיימו בעוד שנתיים.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית