קים מודה: התכנית הכלכלית שלנו נכשלה

בכנס של מפלגת הפועלים הודה הרודן הצפון קוריאני בכישלון התכנית שהוא עצמו יזם לפני חמש שנים, ואמר כי המדינה נמצאת במשבר חסר תקדים

קים מודה: התכנית הכלכלית שלנו נכשלה

 

קים נואם בכנס מפלגת הפועלים, אתמול (ג׳). צילום: KCNA via/Latin America News Agency via REUTERS

 

שליט צפון קוריאה, קים ג׳ונג און, כי המדינה נכשלה כישלון כמעט מוחלט בתכנית החומש הכלכלית שהוא עצמו יזם. הוא אמר את הדברים בתחילת כנס של מפלגת הפועלים, המפלגה השולטת במדינה מאז היווסדה. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי קים צפוי לחשוף במהלך הכנס, שנערך לאחרונה בשנת 2016, תכנית חומש כלכלית חדשה, וכן לדון בקידום יחסי החוץ של המדינה המבודדת. מדובר באירוע הפוליטי הגדול ביותר במדינה, בהשתתפות אלפים.

בנאום הפתיחה השתמש קים ברטוריקה המפארת הידועה שלו, ואמר כי המדינה השיגה ״ניצחון מופלא״ בחיזוק כוחה ויוקרתה ברחבי העולם, התייחסות להתקרבות שלו לנשיא ארה״ב היוצא, דונלד טראמפ, וכן לניסויים המוצלחים בטילים בליסטיים שיכולים להגיע עד לחופי ארה״ב. אולם, לדבריו, ״תכנית החומש הכלכלית כשלה באופן מוחלט ברוב התחומים״, מה שהוביל למשבר חמור וחסר תקדים.

ניתן לייחס חלק מהסיבות לכישלון הכלכלי בסנקציות המערביות, שיטפונות קשים שהכו במדינה וגרמו להרס רב, סופת טייפון – וכמובן מגפת הקורונה, שהובילה בין היתר לסגירת הגבול עם סין ולצניחה מסיבית במסחר בין השתיים. בדבריו, דחק קים בעם הקוריאני להתחיל להסתמך יותר על עצמו ולא על אחרים.

על פי רויטרס, קים מנסה לבנות פרסונה עממית, ולכן כבר הודה בגלוי בעבר בכישלונותיו, ואף נצפה מזיל דמעה כששוחח עם אנשי צבא, להם הודה על הקרבתם. מדובר באסטרטגיה חדשה יחסית שמשנה את הדמות המסורתית הנשגבת של שליט המדינה.

בתוך כך, הוול סטריט ג׳ורנל הגישה פיוניאנג בקשה לתכנית Covax, המסייעת למדינות עולם שלישי לקבל חיסוני קורונה, וכן ביררה עם מספר שגרירויות אירופאיות בנוגע להשגת חיסונים. קים אמנם טוען כי המדינה נקייה לחלוטין מקורונה, אך במדינה התבצעו עשרות אלפי בדיקות, ו״מקרים חשודים״ דווחו לארגון הבריאות העולמי.

אולי יעניין אותך גם