בין סנקציות להרעלות: השנה המאתגרת של רוסיה

במאמר שפורסם על ידי המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), בוחנת קסניה סבטלובה את הקשיים עמם התמודדה רוסיה בדרכה להגשמת מדיניותה בשנה החולפת

BIGSTOCK/Copyrifht: shganti777

השנה החולפת לא הייתה קלה לרוסיה בזירה הגלובאלית ובמזרח-התיכון. הסנקציות האמריקאיות המשיכו לחנוק את כלכלתה, המפולת בשווקי הנפט פגעו ברווחי המדינה, פרשת ההרעלה של מנהיג האופוזיציה הרוסית, אלכסיי נבאלני, זעזעה את העולם ובנוסף לכך, מנהיג הדמוקרטים, ג'ו ביידן, זכה בבחירות לנשיאות בארה"ב, מה שמבטיח מתחים נוספים ביחסים בין רוסיה לארה"ב 

גם במזה"ת רוסיה נתקלה בקשיים ומכשולים בדרך להגשמת המדיניות שלה: בסוריה, רוסיה המשיכה לרקוד את הריקוד המהוסס עם טורקיה ביחס לחבל אידליב, אשר בינתיים נותר בידי האופוזיציה הנתמכת על-ידי אנקרה. המשפחה השולטת סירבה לבצע את הרפורמות ההכרחיות, אף לא את המזעריות שבהן, על מנת להציל את הכלכלה הקורסת של ארצם. במצרים, על אף הידוק היחסים עם משטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי ותמרונים משותפים של שתי הצבאות, עסקת המטוסים SU-35 נתקלה באיומי סנקציות אמריקאיות ולכן טרם יצאה לפועל. 

ישראל ורוסיה המשיכו בשיתוף הפעולה הטקטי בכל מה שנוגע ללוחמה בשטח הסורי גם השנה. התקיפות הישראליות בשמי סוריה (לפי דיווחים בתקשורת הזרה) התבצעו מבלי התערבות רוסית. בשלב זה, רוסיה מצליחה לנהל מערכת יחסים סבירה עם כל השחקנים בזירה הסורית, כולל טורקיה, ישראל, חיזבאללה והכורדים, וכמובן גם עם משטר אסד עצמו. יחד עם זאת, ההתבטאות של השגריר הרוסי בישראל, אנטולי ויקטורוב, בראיון לעיתון ג'רוזלם פוסט לפיו "ישראל, ולא איראן, גורמת לאי יציבות במזרח-התיכון", מעידה על כך שכלפי חוץ רוסיה ממשיכה לשדר שהיא דבקה בחוק הבינלאומי ככלל ובסוגיה הפלסטינית בפרט.

בין נקודות האור הבודדות ניתן לציין את ההסכם בין רוסיה לסודאן להקמת נמל ימי ואת המשך שיתוף הפעולה הקרוב עם אבו דאבי (פעילות משותפת בלוב ובסודאן). בנוסף, ראוי לציין את השיפור המסוים ביחסים עם ערב הסעודית לאחר מלחמת הנפט שהתחוללה בחודש מרץ. ככלל, הישגים אלו התאפשרו הן בזכות ההסכמה של ארה"ב והן לאור המדיניות הנחושה של רוסיה להמשיך ולהתבסס במזרח התיכון.

מאת קסניה סבטלובה, עמיתת מחקר בכירה במכון למדיניות ואסטרטגיה, הבינתחומי הרצליה.

לקריאת המאמר המלא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית