שדה קרב בלתי נראה: פתרונות כחול-לבן מבוססי לייזר

התעשייה הישראלית מפתחת פתרונות תקיפה והגנה מבוססי לייזר. כאלו, שהעין האנושית לא רואה, אך הם משנים את שדה הקרב 

חימוש קל לתפעול, מדוייק ביותר וזול יחסית. חימושים מונחי לייזר (LASER GUIDED MUNITIONS) נפוצים יותר ויותר בצבאות עולם. בתעשיות הביטחוניות בארץ יש מומחיות רבה בתחום. העיקרון של טיל או פצצה מונחי לייזר:  זוהתה מטרה, מקור לייזר 'צובע' את המטרה בצבע בלתי נראה לעין אדם בעזרת קוד מסויים, בתוך ראש הביות של הטיל יש מצלמה ויש מסנן ה'רואה' את כתם הלייזר ומכוון את הטיל אל מטרתו. 

ראש הביות של הטיל מזהה את כתם הלייזר וננעל עליו. הרש"ק כבר יעשה את שלו וישמיד את המטרה. כל התהליך אוטומטי. פתרונות הגנה בפני טילים או מעופפים גם הם מבוססים על לייזר בעוצמות שונות. חלקם מיועדים לסיכול רחפנים, רקטות ובעתיד אולי טילים בליסטיים. חלקם מיועדים להגנה על כלי טיס. 

דן ארקין בוחר חמישה פתרונות תוצרת התעשיות הביטחוניות, הפועלים בצה"ל, בצבאות בעולם, בכלי טיס, כלי שיט, כלי רכב או נישאים על ידי חיילים ביבשה. 

להט. טיל מונחה לייזר. תעשיה אווירית. טיל תקיפה מונחה לייזר שניתן לשיגור מכלי רכב,  ממסוק או מטנק. חימוש יום/לילה, פועל בקו ראייה (LOS) ומעבר לקו הראייה, נגד מטרות נייחות ונעות, הפעלה קלה. מתאים להגנת גבולות או מתקנים. לטיל שני רש"קים, נגד שריון ונגד אדם. משקל קרוב ל-15  ק"ג, טווח כשמונה ק"מ. ניתן לשיגור מכמה סוגים טנקים וגם מכלי שיט בים.

פוד כיוון חימוש LITENING , רפאל: לייטנינג הוא פוד כיוון חימוש מתקדם, המצוייד בסמן ובעוקב לייזר. הפוד מותקן על 25 פלטפורמות ב-27 חילות אוויר בעולם, כולל ארה"ב ונאט"ו. הפוד משגר תמונת אינפרה אדום (FLIR) ותמונת וידיאו HD צבעונית, פוד רב-משימתי: מאתר מטרה, מזהה וממיין אותה. הכוונת החימוש היא בסיוע סמן לייזר ובפוד יש גם עוקב לייזר. הפוד יכול לטפל כמה מטרות בו זמנית, פועל בטווחים ארוכים (STANDOFF) ומבטיח תקיפות מדוייקות של החימוש שנושא המטוס, עם מינימום נזק סביבתי והערכת נזקים. הפוד צבר יותר משתי מיליון שעות פעולה במדינות רבות בעולם.

GRIFFIN. תעשיה אווירית. דור חדש של ערכות (KIT) של חימוש אוויר-קרקע מונחה לייזר. חימוש מדוייק, יכולות תקיפה מרחוק (STANDOFF), נגד בונקרים ומטרות קרקע קשות. משפחת טילי גריפין פועלת בחילות אוויר בעולם, בעלת יכולת ניווט וייצוב ג'יירו, תואם כמה סוגי מטוסים. מבחר רש"קים מהאוויר ומהקרקע. 

DIRCM "אמצעי נגד כיווניים אינפרה אדום", אלביט מערכות. מערכת המאפשרת זיהוי מהיר של ירי טילי כתף נגד מטוסים. משגרת קרן לייזר שמנטרלת את הטיל התוקף. מותקנת כיום על מטוסים ומסוקים ברחבי העולם, כולל מטוסי ראש הממשלה בישראל ובצרפת. קרן הלייזר משוגרת לראש הטיל התוקף ומסיטה אותו ממסלולו. ארבע מצלמות על המטוס מזהות שיגור עויין ומכוונות את קרן הלייזר לראש הטיל. מערכות DIRCM הם מטע"דים מתאימים לכלי טיס, לכלי שיט, אפילו ללוויינים בחלל. המערכת של אלביט מערכות כוללת כמה מוצרים ממשפחת MUSIC.

להב אור. משטרת ישראל, מפא"ת, אלביט מערכות. מערכת הגנה אווירית אקטיבית ניידת מבוססת לייזר ליירוט רחפנים ובלוני תבערה. לזכות המערכת מספר רב של הפלות, יירטה 90 אחוזים  מבלוני התבערה בזירת עזה. העיקרון: איתור מטרה והשמדתה באמצעות לייזר רב עוצמה. הגילוי הוא באמצעות מערכת SUPERVISIR  של אלביט מערכות הסורקת ומזהה איומים. מטרה סווגה כאיום, המערכת רוכשת את המטרה, ננעלת, מכוונת קרן לייזר ומשמידה את המטרה. המערכת מופעלת על ידי משמר הגבול, הוצבה לאורך רצועת עזה ונחשבת לראשונה בעולם מסוגה שהוכיחה יעילות מבצעית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית