ארה״ב: הטליבאן משקר - נגן על כוחות אפגניסטן

הטליבאן האשים את ארה״ב כי ביצעה תקיפות אוויריות במעוזי המורדים ובכך הפרה את ההסכם ביניהם, והזהיר מתגובה ״רצינית״. ארה״ב: המפגעים מבקשים לערער את תהליך השלום

פיגוע בקאבול, בחודש שעבר. צילום: REUTERS/Mohammad Ismail

הטליבאן מאשים את ארה״ב כי ביצעה תקיפות אוויריות במעוזי המורדים באפגניסטן, באזורים שאינם צבאיים – זאת בניגוד לתנאי ההסכם הבילטראלי שנחתם בין שתי המדינות בפברואר האחרון. בחודש שעבר הושג הסכם ראשוני בין הממשלה בקאבול לטליבאן, בתיווך אמריקני, והצדדים אמורים להתכנס שוב לשיחות בדוחא בשבוע הבא.

חרף פריצת הדרך במו״מ בין הצדדים, שאמור להוביל לשיחות על הפסקת אש, האלימות במדינה השסועה נמשכת ללא הרף. בנוסף לעשרות אזרחים, המתקפות בשבועות האחרונים גבו את חייהם של לפחות חמישה עיתונאים, פעילים חברתיים, וסגן מושל באחת הפרובינציות האפגניות. בידיעה באתר Voice of America מצוין כי דעאש קיבל אחריות על חלק מהפיגועים, אך הממשלה האפגנית מאשימה את הטליבאן בכולם – האשמות בהן כופר ארגון הטרור, שטוען כי הוצאו לפועל על ידי גורמים בתוך מוסדות הביטחון האפגניים על מנת לערער את תהליך השלום.

״על ארה״ב לעצור את התקיפות האוויריות״, נכתב בהצהרה של דובר הטליבאן, זביהולא מוג׳אהיד, שהזהיר כי אם לא תחדל, הטליבאן ״ייאלץ להגיב ברצינות, וכל האחריות תיפול על כתפי אמריקה״. בתגובה להאשמות, כתב בטוויטר דובר הכוחות האמריקנים במדינה, קולונל סאני לגט, כי ״האשמות הטליבאן בנוגע לכך שארה״ב הפרה את ההסכם הן שקריות. הכוחות האמריקנים היו ברורים ועקביים: אנו נגן על הכוחות האפגניים מפני מתקפות הטליבאן. אנו מחדשים את קריאתנו לכל הצדדים להפחית את האלימות״.

השליח האמריקני המיוחד לשיחות הפיוס באפגניסטן, זלמיי חלילזאד, אמר אתמול (ב׳) כי רמת האלימות במדינה, הכוללת גם הרג ממוקד, היא בלתי מתקבלת על הדעת, וכי המפגעים ״מבקשים לערער את תהליך השלום ואת עתיד המדינה, ואינם משקפים את רצון העם האפגני, המייחל לשלום״. יצוין, כי במסגרת ההסכם עם הטליבאן, ארה״ב אמורה להוציא את כוחותיה מאפגניסטן עד למאי השנה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית