אחרי שלוש שנים: הוסר החרם הערבי על קטאר

בתיווך אמריקני, הושג הסכם בין דוחא למדינות המפרץ, ובראשן סעודיה, שהאשימו אותה בתמיכה בטרור וניתקו איתה את היחסים. ההסכם צפוי להיחתם היום בפסגת מנהיגי האזור. מדובר בהישג אדיר לטראמפ – וגם באיתות לביידן

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court

הקץ לסכסוך במפרץ הפרסי: לאחר שלוש שנות חרם ערבי על קטאר, בהובלת סעודיה, הגיעו הצדדים היריבים להסכם לסיום המשבר, שצפוי להיחתם היום (ג׳) במסגרת פסגת מנהיגי מדינות המפרץ. ההסכם הושג בתיווך אמריקני, ומדובר בהישג אדיר עבור הנשיא היוצא, דונלד טראמפ, וכן באיתות של סעודיה כלפי הממשל הנכנס שפניה לשלום.

החרם הדיפלומטי והכלכלי על קטאר הוכרז ביוני 2017. סעודיה עמדה בראשו, והצטרפו אליה מצרים, איחוד האמירויות ובחריין. המדינות טענו שדוחא תומכת בטרור ודרשו ממנה להתרחק מאיראן, מטורקיה ומארגוני טרור כגון האחים המוסלמים וחיזבאללה, לסגור את רשת אל ג׳זירה, ועוד. קטאר דחתה את הטענות והאשימה את שכנותיה כי הן מנסות לפגוע בריבונותה.

על פי סוכנות הידיעות AP, לא ברור עדיין איזה וויתורים ושינויים עשתה קטאר בתמורה להסכם, או מה הבטיחה לבצע בהמשך. הפערים האידיאולוגיים בין המדינות נותרים בעינם, והדרך לפיוס מוחלט טרם הובטחה. עם זאת, כצעד בונה אמון ראשון, תפתח היום סעודיה את מעברי הגבול בין שתי המדינות וכן את המרחב האווירי. שר החוץ של איחוד האמירויות צייץ בטוויטר כי ארצו מעוניינת להשיב את האחדות במפרץ. ״יש לנו עוד עבודה לעשות, אבל אנחנו בכיוון הנכון״, הוסיף.

כאמור, היום נפתחת בסעודיה הפסגה השנתית של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, ה-GCC (Gulf Cooperation Council). כבר בשבוע הראשון, כאיתות לבאות, הזמין המלך סלמאן את אמיר קטאר, תמים בן חאמד אאל ת׳אני, לפסגה. ״מפגש הפסגה יהיה כוללני ויוביל את המדינות לקראת איחוד וסולידריות בהתמודדות עם אתגרי אזורנו״, אמר יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמאן, לסוכנות הידיעות הממלכתית.

הסכסוך הציב משני צדי המתרס את בעלותיה של ארה״ב באזור המפרץ, וזו פעלה נמרצות על מנת להוביל לפיוס - וביתר שאת בשבועות האחרונים. הוביל את המאמצים ג׳ראד קושנר, חתנו ויועצו של הנשיא, שביקר במדינות האזור פעמים רבות. לארה״ב כמובן אינטרסים נרחבים בסעודיה, בעלת בריתה ולקוחתה הגדולה ביותר במזרח התיכון, וגם בקטאר, שם נמצא הבסיס האמריקני הגדול ביותר במפרץ. שיקול אמריקני נוסף היה שכל סכסוך אזורי שכזה עלול להוביל להתעצמות נוספת של איראן וטורקיה.

מצד סעודיה, מדובר לא רק ב״מתנת פרידה״ לטראמפ אחרי ארבע שנים בה גיבה את הממלכה בצורה חסרת תקדים, תוך התנגשויות תכופות עם המחוקקים האמריקנים (בכללם גם רפובליקנים רבים), אלא גם בסימן לנשיא הנכנס, ג׳ו ביידן, שפניה של ריאד לשלום אזורי ולרגיעה. ביידן צפוי לנקוט קו קשה הרבה יותר מאשר קודמו, בעיקר בנושאי הפרות זכויות אדם והמעורבות הסעודית במלחמה בתימן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית