סעודיה מתכוננת להקשחת עמדות מצד ארה״ב

הנשיא הנכנס, ג׳ו ביידן, הצהיר בעבר כי יהפוך את סעודיה למוקצה אם תמשיך בהפרת זכויות אדם, והבטיח כי ינקוט יד קשה יותר מקודמו בתפקיד טראמפ, תחתיו שגשגה סעודיה באין מפריע

סעודיה מתכוננת להקשחת עמדות מצד ארה״ב

טראמפ עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמאן, 2019. הקץ לתור הזהב? צילום: REUTERS/Kevim Lamarque/File Photo

 

ערב הסעודית מתכוננת להקשחה במערכת היחסים עם ארה״ב עם כניסתו לנשיאות של ג׳ו ביידן, זאת לאחר ארבע שנים של תמיכה מסיבית מצד הנשיא היוצא, דונלד טראמפ. על פי מאמר פרשנות של לורה קלי באתר The Hill, מערכת היחסים בין טראמפ לממלכה היוותה מקור מתח מתמיד בין טראמפ לרפובליקנים רבים בקונגרס, שזעמו על הפרת זכויות האדם שהיא מבצעת ועל המעורבות במלחמה בתימן וברצח העיתונאי גמאל חשקוג׳י, בין השאר.

כבר במסגרת עימות בפריימריז הדמוקרטיים לפני כשנה, הצהיר ביידן כי יהפוך את סעודיה למוקצה אם תמשיך בהפרת זכויות אדם, והבטיח כי ינקוט יד קשה יותר מקודמו. המאמר מגדיר את שנות כהונתו של טראמפ כ״תור הזהב״ עבור ריאד, שכן העימות האמריקני עם איראן והיציאה מהסכם הגרעין הובילו להתקרבות ולשיתוף אינטרסים עמה.

כעת, על פי הדיווח, מתאמצת סעודיה להרגיע את הרוחות, בין היתר על ידי שחרורה מהכלא של פעילת זכויות האדם הסעודית הבולטת, לוג׳יין אל-ח׳תלול – שרק בשבוע שעבר הורשעה ודינה נגזר לכמעט שש שנות מאסר, חרף ביקורת בינלאומית אדירה. צעד אפשרי נוסף של סעודיה הוא התקרבות מחדש לקטאר, שותפה אסטרטגית משמעותית נוספת של ארה״ב, לאחר שנים של נתק (צעד אותו התאמץ להשיג חתנו ויועצו של טראמפ, ג׳ארד קושנר).

״אין להם (לסעודים) חברים כאן״, אמר ל-The Hill אהרון דייוויד מילר, עמית בכיר בקרן קרנגי לשלום בינ״ל, שכיהן כיועץ לממשלים דמוקרטיים ורפובליקנים כאחד. ״הקונגרס עוין, ממשל טראמפ בדרך החוצה, ממשל ביידן הבהיר את עמדותיו״. עם זאת, ההערכה היא שביידן אינו מתכוון לחולל מהפיכה של ממש ביחס לממלכה, אלא לפעול בצורה מתונה יחסית על מנת להשיב את מאזן הכוחות הגלובלי לקדמותו.