בסמ״ח: מכשירים את דור העתיד של ההייטק הצבאי

כתב ישראל דיפנס ביקר בבית הספק למקצועות המחשב באגף התקשוב ולמד על רשת המחשבים הצה״לית שעומדת מאחורי כל משימת קרב, ועל הדרך בה מוכשרים החניכים להגן על המדינה מאחורי המקלדת

סא״ל לירון גרשון, מפקדת בית הספר למקצועות המחשב. צילום: דובר צה״ל

טייס בחיל האוויר מקבל משימה. הוא לא ימריא לגיחה במטוסו לפני תכנון מדויק ומקיף של כל פרטי המשימה. נקבע נתיב טיסה, בנק המטרות של צה"ל נבדק, נבחרות מטרות לתקיפה, נקבעים אלו אמצעים יהיו על המטוס לביצוע המשימה. כשהכול מוכן, ברור ובהיר – ממריאים.

כל פרטי התכנון הללו, ועוד רבים נוספים, מבוצעים על רשת המחשבים הצה"לית, החיל-אווירית. תוכנות המחשב נכתבות על ידי כותבי  תוכנה, בודק תוכנה מוודאים שלא נפלו בה באגים, איש מקצוע DEVOPS מוודא את תקינות המעטפת של מערכות המחשב, ומגן הסייבר דואג להגן על הרשתות מפני ניסיונות תקיפת סייבר.

כך מבטיחים אנשי המקצועות שהוזכרו את תקינות המערכת, שבלעדיה לא יוכל הטייס להמריא למשימתו. אלו כמה מהמקצועות הנלמדים בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר, בסמ"ח, המשתייך לאגף התקשוב וההגנה בסייבר, האגף שתפקידו לשמור על עליונות צה"ל במרחב הקיברנטי ועל ההשתנות הדיגיטלית של הצבא.

סמל חדשני ויצירתי לשוויון הזדמנויות

עוד דוגמאות לחזיתות צה"ליות בהן יפעל בוגר בסמ"ח: שרשרת האספקה של צה"ל בעת לחימה, מבנה ארגוני ענק. לאן לשלוח משאית דלק? מי זקוק לדלק הזה יותר מאחרים? היכן נדרשת משאית הדלק – בעזה, בצפון או בדרום? המפקדים המחליטים פועלים על בסיסה מערכות מידע. בוגרי בסמ"ח יעמידו את הדאטה הרלוונטי לשרשרת האספקה לרשות המפקד, כדי שיידע להחליט לאן לשלוח את משאית הדלק.

דוגמה שלישית: מידי שנה מתגייסים לצה"ל רבבות צעירות וצעירים. מישהו צריך להחליט היכן ישרת כל אחד מהמוני המלש"בים הללו. מדובר במערכות מחשב, מידע ונתונים בעלי היקפים עצומים, שכוללים מיון חיילים, יש ביניהם שמויינו וסוננו כבר בכיתות י', י"א או י"ב בתיכון, יש כאלו שמבקשים היכן לשרת ויש שאינם יודעים. הכול אצור בתוך מערכות מידע ענקיות שיש לתכנת אותן, לנטר, לשמור על תקינותן ולהגן עליהן.

בסמ"ח הוא בית הספר שמכשיר את דור העתיד של בעלי מקצועות ההייטק בצבא, ולאחר מכן באזרחות. בית הספר נמצא במחנה מקלף, מחנה השלישות ברמת גן, והוא ייחודי בצה"ל מבחינת מגוון המקצועות הנלמדים, שיטות הלימוד החדשניות והיצירתיות שלו, ורמת ההשכלה המקצועית והערכית שניתנים לתלמידים/ת שכולם/ן חיילים/ות סדירים/ות בצה"ל. המדריכים בני 19-20, כולם בוגרים מצטיינים של הקורסים הקודמים.

כך גם מפקדת בסמ"ח סא"ל לירון גרשון, בוגרת קורס תכנות בבסמ"ח שנשארה בבסיס להדרכה ולפיקוד. כיום לירון היא בעלת תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים, נשואה ואם לשניים.

בית הספר  מכשיר חיילים/חיילות בשמונה הכשרות יסוד: תכנות, הגנת סייבר, בדיקת תוכנה, אנליסט מידע מבצעי, יישום ERP טכני, פיתוח DEVOPS, פיתוח לומדה, וניהול דאטה סנטר. בשיחה מיוחדת עם ישראל דיפנס מסכמת סא"ל גרשון את שנת 2020 בבית הספר: "הכשרנו 800 חיילים טכנולוגיים לצה"ל, מהם 350 תוכניתנים, 100 מגיני סייבר, 100  DEVOPS, ו-250 בוגרי קורסים אחרים. מקצועות הליבה של בסמ"ח הם מגן סייבר, תכנות ו-DEVOPS.

"אנו מכשירים חניכים  לרווחת צה"ל כולו. הם משרתים בכל הזרועות, בכל החילות ובכל הפיקודים. ההכשרות שלנו חדשניות בתכנים ובשיטות הלימוד, מתעדכנות כל הזמן ומיועדות גם לחסרי רקע. בקורס האחרון השתתפה חניכה שלמדה מוסיקה ופסיכולוגיה לפני הצבא, ללא ידע במחשבים, והצליחה. אנו דורשים מהחניכים יכולת חשיבה חישובית, חשיבה אנליטית  ולוגיקה.

"בסמ"ח הוא גם סמל לשוויון הזדמנויות: יחס בנים-בנות הוא כ-50-50, יש לנו הכשרות מיוחדות לבודקי תוכנה חרדים המשרתים בצה"ל. אנו מפעילים את פרוייקט ניצנים – חשיפת בני נוער בפריפריה בדרום הארץ לעולם המחשבים. אנשינו מלמדים בכתות התיכון ובחוגי אחה"צ וחושפים אותם לטכנולוגיות, כמובן גם מתוך שאיפה שיגיעו אלינו לבסמ"ח.  פרוייקט נוסף הוא השתלמויות במגוון מקצועות לקצינים וחיילים כדי לשפר כשירויות ולהוסיף ידע ומידע. בכך השתלבה יפה מגפת הקורונה, שכן עוד לפני שהגיעה הקורונה הקדשנו את השנה לנושאי לימוד מקוון מרחוק".

מערך התקשוב עוסק בהגנת סייבר, ואמ"ן – בתקיפת סייבר

סגנון הלמידה ייחודי בהשוואה לבתי הספר הצבאיים. ההכשרות מאוד אינטנסיביות מאחר ותוך זמן קצר יחסית יש להכשיר את  חניך, ומכאן שעות לימוד עמוסות, משמונה בבוקר ועד 21:30 בערב. "אנו מקנים מיומנויות, כלים וערכים", אומרת מפקדת בסמ"ח. ״סעיף ערכים כולל את הכרת ערך השליחות, אתיקה, אמינות, סקרנות, יוזמה ויצירתיות״.

הפרקטיקה היא מעשית ביותר. בקורס תכנות, למשל, החניכים צמודים למחשב 80% משעות הלימוד. הלמידה מותאמת אישית, וחניך יכול לבחור ללמוד בקבוצה או לבדו. יש שעות שמוקדשות לפיתוח אישי, מקצוע שדורש עבודה במשמרות יילמד במשמרות יום ולילה, ובהחלט מקובל להעיר חניכים באמצע הלילה כדי לתרגל לתור בעיה הנוצרת במערכת מחשב או במרכז נתונים, כפי שיידרשו לעשות ביחידות בהן ישרתו.

מפקדת בסמ"ח מפרטת בנוגע לכמה ממקצועות הלימוד בבית הספר:

  • מגן סייבר: הוא האחראי להגנה על הרשת, כל רשתות המחשבים של הצבא, מערכות מידע ותקשוב – הכוללים ניהול כוח אדם, לוגיסטיקה והיבטים מבצעיים, כמו למשל כשירות הטנקים ביחידה. מגן הסייבר אחראי לרציפות ולתקינות הרשתות ולהגנה מפני אירועי סייבר. אם מתרחש אירוע כזה, תפקידם לחקור את האירוע ולנטרלו. בצה"ל יש חלוקה ברורה: מערך התקשוב עוסק בהגנת סייבר, ואמ"ן בתקיפת סייבר.
  • DEVOPS: בעל המקצוע האחראי לזמינות תשתיות המחשוב של הצבא, כי המערכות חייבות להיות זמינות כל הזמן, ברציפות, ללא הפסקות והפרעות. מקצוע זה עוסק גם בפיתוח שירותים אוטומטיים, בניטור מערכות וזיהוי תקלות. תקלה, מלמדים בבסמ"ח, חייבים לזהות לפני שהמשתמש מרגיש בה.
  • אנליסט מידע מבצעי: אלו הם אנשי הדאטה של הצבא, שנותנים מענה לשאלות של מפקדים ומדריכים אותם לדבר בשפת מערכות המידע והתקשוב. מקצוע חדש בצה"ל.

בתום הקורסים בבסמ"ח יעברו החיילים לשרת בעיקר בבתי התוכנה של צה"ל, כששני הגדולים הנם יחידת 'לוטם' ויחידות 'אופק' של חיל האוויר. לפעמים, הם יורדים במהלך השירות לשטח כדי לחוש אותו וכדי להבין הליכי קבלת החלטות של מפקדים. ראינו שקבלת החלטות בשדה הקרב מבוססת אף היא על מערכי מחשוב ונתונים.

סא"ל לירון גרשון מדגישה כי בסמ"ח מכשיר בעלי מקצוע המשובצים בכל יחידות צה"ל, מצויים בלב העשייה הצבאית, ובאחריותם פיתוח מערכות מבצעיות  התורמות לליבה המבצעית ולאפקטיביות של הצבא.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית