חדש בשוויץ: הגנה אווירית 24/7

בעוד בישראל כוננות מטוסי יירוט היא חלק מהטבע של צה"ל מאז הקמת המדינה, בשוויץ יתחילו ליישם זאת החל משנת 2021

החל מ-31 בדצמבר שוויץ מוגנת היטב על ידי מטוסי קרב F-18 המגינים על המרחב האווירי של המדינה 24 שעות ביממה. צבא שוויץ פרסם הודעה רשמית בה נאמר כי "משטרת האוויר" של המדינה תהיה בכוננות 24 שעות ביממה כדי להבטיח את הביטחון והריבונות של המרחב האווירי.

כבר בשנת 2009 הוגשה לפרלמנט השוויצי בברן הצעת תכנית להנהיג הגנה אווירית רציפה, אך הטיפול בנושא הואץ רק עקב תקרית חמורה שאירעה לפני כחמש שנים: טייס משנה של מטוס נוסעים של חברת התעופה של אתיופיה חטף את מטוסו ובו 202 נוסעים ואנשי צוות מאדיס אבבה לרומא ואילץ את הקברניט לנחות בז'נווה, שוויץ, שם ביקש מקלט מדיני. 

מטוסי קרב איטלקיים וצרפתיים המריאו כדי ללוות את המטוס החטוף. כל אותה עת נותרו על הקרקע מטוסי קרב F-18  ו-F-5 של חיל האוויר השוויצי, וחיל האוויר טען שהמטוסים היו מוכנים להמראה "רק בשעות העבודה". התקרית עוררה מבוכה רבה בשוויץ ומאז הואצה תכנית ההגנה האווירית.

עתה נקבע כי זוג מטוסי F-18 יהיה בכוננות רציפה עם יכולת המאה תוך 15 דקות. כדי לבצע את התכנית הוסיפה ממשלת שוויץ 100 תקנים לבעלי משרות חדשות בחיל האוויר, במערך הלוגיסטי ובמפקדות הצבא.  DEFENSE POST מוסר כי מעריכים שעלות תכנית ההגנה החדשה תהיה 34 מיליון דולר לשנה. 

אולי יעניין אותך גם