אזהרה לאיראן: מפציצים אמריקנים בשמי המפרץ הפרסי

זהו מפגן הכוח האווירי השני שמבצעת וושינגטון באזור בחודש האחרון, כדי להרתיע את טהרן ממתקפה על מטרות אמריקניות במזה״ת, ימים מספר לפני ציון יום השנה הראשון לחיסול סלימאני

מפציץ B-52 אמריקני. צילום: US Air Force/Master Sgt. Greg Steele

שני מפציצי B-52 של חיל האוויר האמריקני טסו מעל המפרץ הפרסי אתמול (ד׳), במה שמהווה את מפגן הכוח האווירי השני שמבצעת וושינגטון באזור בחודש דצמבר, כדי להרתיע את איראן ממתקפה על מטרות אמריקניות במזרח בתיכון או על בנות בריתה. המתיחות בין הצדדים נמצאת בשיא, ימים מספר לפני ציון יום השנה הראשון לחיסולו של מפקד כוח ״קודס״ של משמרות המהפכה, קאסם סולימאניי, על ידי ארה״ב בעיראק ב-3 בינואר האחרון, וכן על רקע סיום כהונתו הסוערת של נשיא ארה״ב דונלד טראמפ ומדיניות ה״מקסימום לחץ״ שלו. המפציצים יצאו לדרך מבסיס חיל האוויר בצפון דקוטה, אליו שבו בסיום משימתם.

אתר אל ג׳זירה מזכיר כי התגובה הראשונית של איראן, חמישה ימים לאחר תקיפת המזל״ט האמריקנית הקטלנית על שיירתו של סולימאני, הייתה מתקפת טילים בליסטיים על בסיס צבאי אמריקני בעיראק, שפצעו כ-100 חיילים. בשבוע שעבר, ביצעה מיליציה שיעית הנתמכת על ידי איראן מתקפת טילים על שגרירות ארה״ב בבגדד. טראמפ האשים את איראן כי היא עומדת מאחורי המתקפה והזהיר אותה כי כדאי לה ״לחשוב טוב״ על מתקפה נוספת. האתר מצטט מקור אנונימי מהצבא האמריקני, שטוען כי המודיעין האמריקני חשף סימנים לאיומים מהותיים מצד איראן, הכוללים תכנון מתקפה אפשרית נגד הכוחות האמריקנים בעיראק ביום השנה לחיסול, וכן מתקפות מורכבות ורחבות יותר נגד ארה״ב ושותפותיה.

מפקד פיקוד המרכז של ארה״ב, הגנרל פרנק מקנזי, אמר כי הטיסה בשמי המפרץ היוותה מהלך הגנה. ״ארה״ב ממשיכה לפרוס כוחות מוכנים ללחימה כדי להרתיע כל יריב פוטנציאלי ולהבהיר כי אנו מוכנים ומסוגלים להגיב לכל מעשה תוקפנות. איננו מחפשים עימות, אבל אף אחד לא צריך לזלזל ביכולות שלנו להגן על כוחותינו או לנהוג באופן נחרץ בתגובה לכל מתקפה שהיא״.

ארה״ב עוקבת בדאגה אחרי ההתפתחויות וההתבטאויות באיראן, שכמובן גם שואפת לנקום את חיסולו של אדריכל תכנית הגרעין שלה, מוחסן פחריזאדה, ומדגישה את נוכחותה הצבאית באזור המפרץ. בשבוע שעבר חצתה הצוללת הגרעינית ״ג׳ורג׳יה״ את מצר הורמוז בליווי שתי משחתות. על פי דיווחים, גם ישראל (שלה מיוחסת פעולת ההתנקשות בפחריזאדה) הצטרפה למפגן הכוח, כאשר צוללת של חיל הים חצתה את תעלת סואץ לכיוון איראן.

בתוך כך, איראן מחממת את הגזרה גם מול בריטניה: על פי דיווח בטהרן טיימס, האשים התובע הכללי את חברת האבטחה הבריטית G4S, המאבטחת את שדה התעופה בבגדד, כי מילאה תפקיד מכריע במבצע חיסול סולימאני. לטענתו, ברגע שהגיע הבכיר לשדה התעופה, שם חוסל - מסרו עובדי החברה מידע על נוכחותם במקום לכוחות האמריקניים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית