דרום קוריאה: התפרצות קורונה בבתי כלא

ההתפרצות הגדולה ביותר נכון להיום אובחנה בכלא במזרח סיאול, שם נדבקו 520 אסירים, עשרות אנשי סגל מבית הכלא ועוד עשרות בני משפחות

By Helenakfronczak - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68956902

אחרי שנחשבה כאחת המדינות המצליחות ביותר בהתמודדות עם נגיף הקורונה, דרום קוריאה חווה התפרצות שיא במדינה ובדרך לגל שלישי במדינה. ביומיים האחרונים מוקדי ההתפרצות אותרו בבתי הכלא במזרח סיאול, בבתי האבות ובכנסיות. כך לא תיארו לעצמם אזרחי דרום קוריאה את תחילת השנה האזרחית החדשה.

התפרצות שיא

מתוך דיווחים בתקשורת הבינלאומית, דרום קוריאה דיווחה ביום שבת האחרון את המספר החולים והנדבקים היומי וניכר כי המספרים הרקיעו לשיא השני של התפרצויות הקורונה במדינה בתקופה האחרונה. מוקדי התפרצויות אותרו בבית סוהר, בתי אבות וכנסיות והמשיכו לזנק בקצב גבוה, מה שגרם לרשויות המדינה להוציא הנחיות להגבלות חמורות עד סוף השנה. מהסוכנות הקוראנית לבקרת מחלות ומניעתן (KDCA) נמסר כי ביום שישי האחרון אותרו 1,132 מקרי וירוס חדשים ליממה, כאשר יום קודם נרשם מספר שיא של 1,241 נדבקים ביממה.

שר הבריאות של קוריאה יצא בהתבטאות חריפה לפיה: "הנגיף מתפשט מתי ובכל מקום שהוא רק רוצה", עוד הוסיף כי אנשים נדבקים במפגשים מצומצמים של משפחה, חברים ומכרים. שר הבריאות המשיך ואמר כי "כשאנחנו עומדים על סף פרשת הדרכים של הגל השלישי, אנו מתמודדים עם הסוגייה של איך אנחנו עוצרים את התפשטות ויש לכך השפעה ישירה על תקציב הבריאות לתקופת סוף השנה והשנה החדשה."

ראש הסוכנות לבקרת מחלות קרא לבטל את כל ההתכנסויות והאירועים הפרטיים כחלק מאירועי חגיגות השנה האזרחית החדשה ולקיים את האירועים הציבוריים והדתיים אך ורק ברשת ללא התקהלות. הממשלה הדרום קוריאנית התכנסה בתחילת השבוע בכדי לדון בסוגייה של הידוק כללי הריחוק החברתי והטלת הגבלות משמעותית כולל אופציה לסגר מלא באזור הבירה סיאול רבתי.

הגבלות חמורות והכנות לסגר מוחלט

המשמעות המיידית מבחינת הציבור הדרום קוריאני בדומה אגב למה שקורה אצלנו, הינה סגירה מידית של המסחר, כאשר עוד 1.2 מיליון חנויות יסגרו ותתאפשר אך ורק עבודה לעובדים חיוניים, במשרדים וללא קבלת קהל. ברור מאליו שאליו יתווספו הגבלות למורות על מקומות הבילוי עד לכדי ביטול מוחלט - סגירה של מועדוני לילה, ברים ומקומות בילוי ליליים אחרים.

איסור על פתיחת מסעדות לאחר השעה 21:00 ועוד. האתגר כעת הוא כפול. ההתפרצות של הוירוס הופיעה לקראת חופשות חג המולד ואירועי השנה החדשה. לכן, הממשלה אסרה גם התכנסויות של יותר מארבעה אנשים באזור הבירה סיאול וסגרה לחלוטין את אתרי הסקי, המלונות ואטרקציות התיירות שמאד פעילות בתקופה זו של השנה.

בתי הכלא – חממת קורונה שנזנחה

ההתפרצות הגדולה ביותר נכון להיום אובחנה בכלא במזרח סיאול, שם נדבקו 520 אסירים, עשרות אנשי סגל מבית הכלא ועוד עשרות בני משפחות. העלייה החדה בגרף הנדבקים בבתי הכלא הוביל לכך שהרשויות הורו על בדיקות מידיות של כל האנשים שנמצאו במגעים עם האסירים, אנשי הסגל מאומתים ובני המשפחות.

סביר להניח, כי הנגיף ממשיך ומתפשט ביתר קלות, זאת משום שבית הכלא הוא בעצם מתחם בתי כלא המורכב מחמישה בניינים רבי קומות, צפוף ביותר. מנתונים רשמיים עולה כי סה"כ הנדבקים עומד כיום בדרום קוריאה על 55,902 בני אדם ו- 793 מקרי מוות מהמחלה.

הפוליטיקאים ונבחרי הציבור שלנו הרבו להעלות את דרום קוריאה כדוגמה להצלחה בהתמודדות מול איום הנגיפי של וירוס הקורונה. דרום קוריאה אכן, הצליחה במידה רבה לשלוט בהתפרצויות הגדולות והמוקדמות של הגל הראשון והשני באמצעות ביצוע בדיקות מאסיביות לקהל הרחב ומעקב אחר שרשראות ההדבקה וקטיעתן המהיר.

אולם, ניכר הרשויות הפגינו שאננות יתר על המידה ולא נערכו כנדרש להתפרצות קשה של הגל השלישי , שהוא רחב יותר ואגרסיבי יותר מהקודמים לו ואף זנחו את הטיפול במקומות המועדים בתי הכלא ובתי האבות. הלקח המיידי לכולנו הוא, שכנראה שאנחנו יודעים פחות ממה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים על המחלה והתופעות שלה. ראוי שבניתוח האיומים והערכת הסיכונים יהיו נבחרי הציבור ומשרתי הציבור שמרנים ויטפלו גם במקומות המועדים אצלנו לפני שיהיה מאוחר מידי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית