עוקפים את טראמפ: הקונגרס האמריקאי מקדם את תקציב הביטחון 

חוק תקציב הביטחון האמריקני לשנת 2021 עבר את הקונגרס למרות הוטו של טראמפ. כעת מחכה לאישור הסנאט. לישראל מחכים במסגרתו כ-300 מליוני דולרים בשיתופי פעולה עם ארה"ב. כולל בפיתוח לייזר 

Official White House Photo by Andrea Hanks

הקונגרס האמריקני ביטל את הוטו של הנשיא דונלד טראמפ (הטיל וטו על הוטו) על תקציב הביטחון השנתי (NDAA), ובכך קידם אותו לסנאט. "בית הנבחרים הצביע על ביטול הווטו של דונלד טראמפ לחוק אישור ההגנה הלאומי (NDAA) בהצבעה של 322 ל -87 קולות - העולה בקלות על ההצבעה הנדרשת של שני שלישים. החוק עובר כעת לסנאט, שם עליו לעבור גם בהפרש של שניים לאחד כדי להתגבר על התנגדותו של טראמפ", כותבים באתר arstechnica

"מדי שנה הקונגרס מעביר את ה- NDAA למימון הצבא - הצעת החוק השנה מספקת 740 מיליארד דולר לפנטגון. הודות לתמיכה ציבורית רחבה בצבא, NDAA נתפס באופן נרחב כצעד "חייב לעבור". זה הופך אותו לכלי פיננסי מפתה לצירוף הצעות לא קשורות שאולי לא יזכו לאישור הקונגרס [בדרך אחרת]."

הזווית הישראלית

החוק (6395) כולל 117 הפניות למילת החיפוש "israel". בחוק , גם השנה, ישנה תמיכה ברכש מערכות הגנ"א. כיפת ברזל קיבלה 73 מליוני דולרים, שרביט קסמים 50 מליוני דולרים, חץ-3 מקבל 77 מליוני דולרים. הכסף יתקבל במודל גב-לגב. כלומר, על כל דולר שמדינת ישראל תשקיע, האמריקאים ישקיעו אחד שלהם עד לסכומים הנקובים בחוק. מרבית הייצור יהיה בארה"ב של המיירטים לכל שלושת המערכות. במקרה של החץ-3, חצי מהכסף על הייצור יהיה בארה"ב. 

החוק מסדיר בנוסף את מכירת החימוש המדויק לישראל בעיתות חירום. זאת, תחת אישור של הנשיא, עד חמישה ימים לאחר העברת האמל"ח. עוד סעיף רוצה להסדיר פיתוח משותף של פתרונות לייזר בין ישראל לארה"ב. עד היום, משרד הביטחון נמנע לתת אישור לתעשיות ביטחוניות ישראליות לשתף פעולה בנושא זה עם ארה"ב (ככל הנראה בשל שת"פ עם מדינות אחרות). כעת, סעיף 1280 בחוק מסדיר את הנושא החל ממרץ 2021. 

סה"כ החלק המוקצה לשיתופי פעולה עם ישראל בתקציב (בנוסף לסיוע החוץ השנתי), מגיע ל300 מליוני דולרים. חלק מהכסף הזה מותנה בהשקעה הדדית של ממשלת ישראל בתכניות השונות לשיתופי פעולה עם ארה"ב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית