על רקע נאום נסראללה: כיצד חיזבאללה ניטרל את מהירות התמרון של צה"ל 

על רקע נאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ראוי לקרוא שוב את דבריו של אלוף (מיל') גרשון הכהן. הטענה: היתרון של צה"ל טמון בתמרון מהיר, חיזבאללה בנה תו"ל לשבש אותו

על רקע נאום נסראללה: כיצד חיזבאללה ניטרל את מהירות התמרון של צה"ל 

Photo by Cpl. Eden Briand, IDF Spokesperson's Unit.

"כולם מצפים מצה"ל שאם תפרוץ מלחמה ישיג שוב ניצחון בזק כמו בימיו הטובים במבצע סיני ובמלחמת ששת הימים. אלא שמשהו משמעותי השתנה מאז", כותב אלוף (מיל') גרשון הכהן במאמר שפורסם במרכז בס"א. הכהן מתייחס לשינוי שחל ביתרון המשמעותי של צה"ל בשדה הקרב - מהירות התמרון. 

"את ההיגיון הזה של דיין זיהו בחיזבאללה וחתרו לשיבושו. מתוך זיהוי מהירות התמרון ההתקפי של צה"ל כמפתח ליתרונו האופרטיבי, גובשה מאז נסיגת צה"ל מלבנון תפיסת הלחימה של חיזבאללה. נכון שניצני החתירה לשלילת יתרונות צה"ל התבטאו כבר ב־1973 בהגיון המלחמה של נשיא מצרים סאדאת וחוללו את כישלון מתקפות הנגד של צה"ל ב־8 וב־9 באוקטובר בחזית התעלה. אלא שחיזבאללה שִכלל את המגמה והצליח להציב לצה"ל אתגר מבצעי חסר תקדים המושתת על שלושה מאמצים מערכתיים", ממשיך הכהן. 

"בפריסתו ההגנתית הרציפה לאורך הצירים ההרריים ובכפרים הגביל חיזבאללה את תנופת המתקפה הצה"לית. במקביל גיבש הארגון – באמצעות שיטת פיקוד ושליטה מבוזרת המעניקה עצמאות תפקודית לגזרות המשנה בשעת הלחימה – מענה לבעיית הניתוק והשיבוש הצפוי של מפקדותיו הראשיות."

למאמר המלא

 

אולי יעניין אותך גם