החל מבצע חיסוני הקורונה בצה״ל

עד סוף השבוע התכנון הוא לחסן כ-6,000 משרתים, הכוללים את סגלי הרפואה הצבאיים וחיילים המשתייכים לאוכלוסיות בסיכון. דובר צה״ל: ״צופים כי נשלים את משימת החיסון לכלל מפקדי וחיילי צה"ל בתוך מספר חודשים"

צילום: דובר צה״ל

מבצע חיסוני הקורונה בצה"ל יצא לדרך הבוקר (ב׳) עם פתיחת שישה מרכזי חיסון בפריסה ארצית. דובר צה״ל, תא"ל הדי זילברמן, מסר כי המבצע ייפתח באופן מצומצם ויתפתח עם הזמן, וכי עד סוף השבוע הראשון התכנון הוא לחסן 6,000 משרתים, לפי התעדוף המטכ"לי שנקבע.  

מתחמי החיסון ממוקמים במרפ״א צפון, מרפ״א מרכז, מרפ״א דרום, פלמחים (חיל האוויר), בצת (זרוע הים), וגלילות. ״בעתיד הקרוב, אנחנו ערוכים להרחיב את היקף המתחמים ולעמוד על 17 מתחמים פעילים", הוסיף תא״ל זילברמן. יחידות גדולות (מעל ל-1,000 משרתים) יתחסנו במרוכז ביחידה, בתהליך שיארך בכל יחידה מספר ימים. ביחידות בהן לא יוקמו מתחמים, ישונעו המתחסנים למתחם ייעודי באמצעות מערך היסעים מיוחד. החיסון ביחידות ייעשה באופן הדרגתי, במקביל לחיסון במתחמים, ואנו צופים כי נשלים את משימת החיסון לכלל מפקדי וחיילי צה"ל בתוך מספר חודשים", כך מציין דובר צה"ל.

החיסון מגיע במגשים של 975 מנות, אותם לא ניתן לפרק. כל בקבוקון מכיל 6-5 מנות שצריך להשתמש בהן עד שש שעות מפתיחתו. כדי למנוע פחת של חיסונים, בכל יום יתוכננו 120% מתחסנים – כך שהמתחסן ימתין לחיסון ולא להיפך. בשלב זה קיבל צה"ל ממשרד הבריאות 50,000 מנות חיסון, כלומר – 25,000 משרתים יחוסנו בשלב זה. לאחר החיסון, כל מחוסן ישהה בהשגחה למשך חמש עשרה דקות וישוחרר אם יחוש בטוב. כעבור 30-21 ימים, יידרש המשרת להגיע לביצוע מנת החיסון השנייה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ולאחר שבוע מאותו יום – יוגדר כמחוסן נגד הנגיף. 

״החיסון יבוצע בידי סגלי רפואה ובפיקוח אחיות מוסמכות, לאחר תשאול והחלטה של הסגל הרפואי שאכן ניתן לתת את מנת החיסון למשרת ושהוא כשיר לכך בריאותית", מסביר דובר צה"ל. ״החלוקה תאפשר את שמירת כשירותנו והרציפות התפקודית, ואת הבטחת בריאות החיילים. השבוע תינתן קדימות לשני סוגי אוכלוסיות: הראשונים יהיו סגלי הרפואה הצבאיים הנמצאים בחזית המאבק בנגיף, ולאחריהם – משרתים המשתייכים לאוכלוסיות בסיכון (יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת כליות וכו') ", אומר דובר צה"ל.

שתי אוכלוסיות נוספות שיחוסנו כבר השבוע, הן מפקדים בכירים, ביניהם פורום מטכ"ל מפקדי זרועות ופיקודים, שרוצים לשמש דוגמה אישית, וכן יחידות עם צוותים ספציפיים להם יש משימות מבצעיות, שחשוב להבטיח את כשירות החיילים לביצוען, מוסיף דובר צה״ל. בשבוע שלאחר מכן, התכנון הוא לחסן בין 12 ל-17 אלף משרתים. לאחר קיום הערכת מצב יוחלט כיצד להתקדם, כאשר האוכלוסיות הבאות הן קצינים ונגדים מעל גיל 40 ויחידות חיוניות לקצה המבצעי. רק בסוף יחוסנו בסיסי ההכשרה ויתר יחידות צה״ל – כל זאת, על פי כמות החיסונים שתגיע. ״התעדוף, שאושר על ידי הרמטכ״ל, נועד להבטיח שגרה פנים צבאית תקינה ולמנוע פגיעה בכשירותם של מערכים חיוניים לתפקודו של צה"ל. אנחנו מאמינים כי בתוך מספר שבועות לא רב נוכל לעבור לחיסון כלל המשרתים, סביר כפי שזה נראה כרגע שזה יהיה בדומה לנעשה בחברה הישראלית", אומר תא"ל זילברמן.

כדי לעודד את המשרתים להתחסן, יתקיים קמפיין הסברה נרחב בכלל הבסיסים תחת הכותרת ״אני בטוח מתחסן״. מטרתו היא להבהיר למשרתים כי החיסון מציל חיים ובטוח לשימוש. המידע יועבר למשרתים באמצעות המפקדים ובפלטפורמות הדיגיטל של צה״ל, ויכלול מידע רלוונטי, תשובות לשאלות וסרטוני הדרכה. "כמו כן", מוסיף דובר צה"ל, "נעודד את המשרתים להתחסן באמצעות דוגמה אישית על ידי סרטונים של מפקדים שיתחסנו ויסבירו לפקודיהם את החשיבות שבהתחסנות. גם על ידי פורום מטכ"ל שיתחסן היום, אבל גם על ידי מפקדים בכירים בכל צה"ל שיתחסנו בהמשך – מג"דים, מח"טים, מפקדי בסיסים״. בנוסף, יעמוד לרשות המשרתים מוקד ״מקול הלב״, המוקד הטלפוני של חיל הרפואה, שתוגבר ויהיה זמין לשאלות ולפניות רפואיות בנוגע לקבלת החיסון ולהשפעותיו.  

לטובת המבצע, הוקמה באט״ל מנהלת חיסונים צה״לית שתקשר בין כל מוקדי החיסון ותדאג לתפעול המתחמים ולאספקת המלאי ולפתרון בעיות. בנוסף, המנהלת תשקף למפקדי הצבא תמונת מצב מעודכנת. סגן הרמטכ״ל, שמוביל את כל נושא הקורונה בצה"ל, יעקוב באופן שוטף אחר ההתקדמות בהתאם ליעד. על מבצע החיסונים יפקד אישית ראש אט״ל, אלוף איציק תורג׳מן.  

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית