המטרה: לפעול נגד המנהרות של חיזבאללה וחמאס

בשיחה עם ישראל דיפנס מספר רע״ן ביצורים בחיל ההנדסה על פעילות הענף שלו: ״האויב נתקל ביכולות של צה"ל, וזה מדרבן אותו להשתנות ולחדש. אנו אחראים על מציאת פתרונות״

אל״מ ד׳ וקנה״ר, תא״ל עידו מזרחי. צילום: דובר צה״ל

כאשר דובר צה"ל מודיע "'כוחות צה"ל מיפו את בית המחבל׳, מדובר בנו", כך אומר אל"מ ד׳, ראש ענף ביצורים במפקדת חיל ההנדסה. כאשר מתקבלת החלטה להרוס ביתו של מחבל, יוצאים מהנדסי ענף ביצורים בחיל ההנדסה אל הבית, מודדים, עושים חישובים, בודקים את כל פרטי המבנה, עוברים חדר-חדר, ומאפיינים את כל חלקי המבנה כדי לקבל החלטה הנדסית-מקצועית מה להרוס, וכיצד לעשות זאת.

בכל מקרה כזה מוטלות על צה"ל מגבלות, לפעמים של בית המשפט הפוסק כי יש להרוס אך ורק את חדרו של המחבל ולא את יתר חלקי הבניין. ענף ביצורים אחראי למצוא את השיטה הנכונה, שגם תעמוד בפסיקה המשפטית ובמגבלות המוטלות על המבצעים. "פיצוץ הוא סטטיסטי", אומר אל"מ ד׳. "חומר הנפץ מתפוצץ בהתאם לעוצמתו. התפקיד שלנו הוא להוציא לפועל פיצוץ מדויק מאוד, לא סטטיסטי, וזו משימה מקצועית ביותר".

אל"מ ד׳, בן 49,  בעל ותק של 30 שנה בחיל ההנדסה במגוון תפקידים, קיבל בשבוע שעבר מידי הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, את אות ההערכה המבצעי על מפעל חיים. בהגדרה הרשמית מוענק אות ההערכה כ"ביטוי סמלי והערכה של הוקרה על מעשה בעל חשיבות עליונה לחיזוק צה"ל שיש בו כדי לקדם באופן ניכר את ביטחון המדינה".

בשיחה עם ישראל דיפנס, מעריך אל"מ ד׳ כי ייתכן וזכה באות ההערכה כיוון שבתפקידיו בחיל ההנדסה הקרבית לאורך השנים חיבר את כל תחומי העשייה הקרבית וההנדסית-מקצועית: התגייס לצה"ל בשנת 1991 והחל את דרכו ביחידה לסילוק פצצות, התקדם למפקד צוות, מפקד פלוגה בגדודי חה"ן, הקים את בית הספר של יחידת יהל"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדות), יחידת האיכות של החיל. מהנדס חשמל במקצועו.

 "חה"ן הוא חיל מקצועי שתפקידו לתת פתרונות לאתרי הכוחות המתמרנים בתחומי קרקע ותת-קרקע, תשתיות, חבלה ועוד. בית הספר של יחידת יהל"ם מכשיר את הלוחמים לבצע משימות הנדסיות בתנאי קרב, בלחימה ובשגרה. הכשרה בכל מקצועות ההנדסה הקרבית, כמו סילוק פצצות, טיפול במטעני חבלה ובחומרי נפץ, ציוד הנדסי לסוגיו, מגוון מערכות וכלים בלתי מאוישים, אוטונומיים, רובוטיים שחה"ן מרבה להשתמש בהם, ועוד נושאים, חלקם מסווגים. לכל אלו מכשיר בית הספר את לוחמי יהל"ם".

תחום נוסף שאל"מ ד׳ מרבה לעסוק בו הוא תת קרקע, תחום שהולך ונעשה משמעותי בזירות השונות. "כל פעם נתקלים במשהו חדש בתווך התת-קרקע, במנהרות. צריך לחשוב על פתרונות חדשים ויצירתיים לפני שמתמודדים עם הבעיה. האויב נתקל ביכולות של צה"ל, וזה מדרבן אותו להשתנות ולחדש. אנו אחראים על מציאת פתרונות, והם תמיד אצלנו יהיו שילוב של ניסיון קרבי בשטח, ידע הנדסי וידע אקדמי".

אל״מ ד׳ היה מעורב ״עמוקות״, תרתי משמע, באירועים מבצעיים במבצע ״מגן צפוני״ לגילוי והשמדת המנהרות בגבול לבנון. מהנדסי ענף הביצורים היו אחראיים להריסת המנהרות. "פיתחנו שיטות לאטימת מנהרות ופיצוצן. מהנדסים שלנו פיקחו על כל מבצע, על פי החלטת המפקדים בשטח, אם לאטום או להרוס מנהרה שנתגלתה. המטרה העיקרית היא להביא לכך שלא ניתן יהיה להשתמש במנהרה. הריסת מנהרה נעשית באמצעות הזרמת כמויות גדולות של בטון לתוכה, ויש גם שיטות אחרות. העיקר שהיא בלתי שמישה".

בענף ביצורים שעליו מפקד אל״מ ד׳ משרתים מהנדסי החיל, כולם עתירי ניסיון בתוכנות הנדסיות במחשב ובשדה. הם מלווים מקרוב כל מבצע הנדסי שמבצע צה"ל. אל״מ ד׳ מעיד שקציניו לא מסתפקים בתכנון אלא מלווים אישית את הלוחמים בכל מבצע הנדסי. התכנון נבדק בשטח, ומהנדסי חה"ן "מחוברים לשטח".

ראש הענף שבע רצון מכוח האדם הצעיר, הלוחמים הצעירים שמתגייסים ומשרתים בחיל ההנדסה הקרבית. "האנשים מצוינים ויש רצון לשרת בחיל המשלב טכנולוגיות, הפעלת כלים טכניים, חלקם אוטונומיים, שירות ביחידת יהל"ם, וכל זה בסביבת שרות בחיל קרבי".

אל"מ ד׳ אינו מסתיר את שמחה על שזכה באות ההערכה מהרמטכ"ל אחרי 30 שנות שירות. "יש סיפוק בכך שאתה יכול לשנות מציאות בתחום שאתה עוסק בו. אני מודע שמה שאני עושה היום יתרום למדינה, וכאשר הרמטכ"ל מעריך את זה, זו שמחה גדולה. וחוץ מזה, נהניתי מנושאי החבלה כבר בטירונות, וזה נמשך עד 'מגן צפוני' ועד היום".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית