גבול סודן-אתיופיה: התחדשה האלימות באזור

הקונפליקט בין הצדדים מתרכז באדמות חקלאיות באזור הנמצא בתוך גבולות סודן אך מעובד בפועל על ידי חקלאים אתיופיים. המתיחות בין הצדיים גוברת לאור הלחימה בתיגראי

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד. צילום: Indescribability, via commons.wikimedia.org

סודן הודיעה כי השתלטה מחדש על מרבית הקרקעות אליהן, לטענתה, פלשה אתיופיה, סמוך לגבול בין שתי המדינות, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס. מאז פרוץ הלחימה של צבא אתיופיה עם המורדים בחבל תיגראי הצפוני, הגובל בסודן, הולכת וגוברת המתיחות בין שתי במדינות, במיוחד לאור זרימתם של עשרות אלפי פליטים תיגראיים מעבר לגבול.  

הקונפליקט בין הצדדים מתרכז באדמות חקלאיות באזור אל-פקווה, הנמצא בתוך גבולות סודן אך מעובד בפועל על ידי חקלאים אתיופיים. בשבועות האחרונים התרחשו מספר תקריות מזוינות בין כוחות סודנים ואתיופים, כאשר שני הצדדים מאשימים זה את זה בהסתה לאלימות. שיחות רשמיות שהתקיימו בנושא בשבוע שעבר הסתיימו ללא תוצאות.

״אנו מאמינים בדיאלוג על מנת לפתור כל בעיה, אבל הצבא שלנו יקיים את חובתו לקחת בחזרה את כל אדמתנו״, אמר לרויטרס שר המידע הסודני, פייסל סאליח. ״נכון לעכשיו, הצבא שלנו החזיר בין 60% ל-70% מהאדמה הסודנית״. הוא הוסיף, כי המודיעין הסודני מדווח כי הכוחות התוקפים לא היו מיליציות כי אם כוחות סדירים של צבא אתיופיה, ושהצבא הסודני פעל במגננה.

לעומתו, אמר שר החוץ של אתיופיה, אטו דמקה, כי צבא סודן מבצע פיגועים כבר מחודש נובמבר, וכי ״תוצרת של חקלאים אתיופים נבזזת, מחנותיהם מושחתים, ולא מתאפשר להם לקצור בחוותיהם שלהם. מספר אזרחים נרצחו ונפצעו״. ראש הממשלה האתיופי, אביי אחמד, האשים את הצדדים ב״מניעים נסתרים שמטרתם ליצור עוינות וחשדנות בין העמים״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית