נווט קרב: "אין קשר בין המקצוע לבין ניווט המטוס"

כתב ישראל דיפנס משוחח עם תא״ל (מיל׳) אודי זוהר, מוותיקי טייסי ונווטי הקרב בחיל האוויר, על תפקידו הייחודי כחונך, מנטור, עבור פרח טיס העומד לסיים את הקורס התלת-שנתי

נווט קרב: "אין קשר בין המקצוע לבין ניווט המטוס"

סגן י׳. צילום: דובר צה״ל

260 פרחי טיס החלו את קורס טיס 181, שמסתיים השבוע. רק 39 סיימו את הקורס התלת-שנתי הארוך והמפרך בבית הספר לטיסה בבסיס חצרים. אחד הבוגרים הוא סגן י׳, שמסיים  במגמת נווטי קרב, ובקרוב יתחיל מסלול לא קל נוסף שיימשך כשנה, עד להסמכתו כנווט קרב מבצעי מוסמך באחת מטייסות מטוסי הקרב של חיל האוויר.

בסיומן של שלוש שנים בבי"ס לטיסה יודה סגן י׳, בן 21, לגורמים שונים ש"הביאוהו עד הלום". אך תודה מיוחדת יקדיש לתא"ל (מיל׳) אודי זוהר, בן 65, מוותיקי טייסי הקרב ונווטי הקרב בחיל האוויר. תא"ל אודי שימש במשך הקורס חונך, מנטור, עבור י׳ – תפקיד ייחודי בקורס טיס, שבו אנשי צוות אוויר ותיקים, בדרך כלל בעלי דרגות בכירות, לפעמים פנסיונרים, משמשים חונכים לחניכי הקורס. משהו שבין אבא שני לפסיכולוג, מדריך, מאמן, חבר מבוגר, מישהו שאפשר להתייעץ אתו בעל פה, בטלפון  וגם במאמן הטיסה, הסימולטור. יובהר שהחונך איננו מדריך טיסה לחניכים. מדריכי טיסה מהווים קבוצה נפרדת.

התפקיד הזה, חונך, הוא חיבור טוב בין בן 21 לבן 65: סגן י׳, יליד חיפה ובן לרופא, שהה עם משפחתו בקנדה מספר שנים כשאביו השתלם ברפואה. כיום הוא תושב קיבוץ עין הכרמל.

״עברתי מהמושב הקדמי למושב האחורי״

הקריירה התעופתית של תא"ל אודי זוהר עשירה הרבה יותר: התגייס ב-1974, קורס טיס, מדריך טיסה, חבר בצוות האירובטי של חיל האוויר, הסבה למטוס F-15  'בז', גיחות קרביות במלחמות ישראל, סגן מפקד טייסת 'כפיר',  סמ"ט א' ו-ב', מפקד טייסת מתקדם קרב בביה"ס לטיסה, מפקד כנף, ראש חטיבת אמצעים מיוחדים במטכ"ל, שותף לפרס ביטחון ישראל. אחרי שחרורו מצה"ל המשיך בתעופה והיה מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, מנכ"ל כים ניר. כיום עוסק זוהר ברחפנים לחקלאות.

אלא שבמהלך המסלול הטיסתי אירע משהו שבעתיד יחבר אותו אל סגן י׳: זוהר לקה בסוכרת, שלמעשה קרקעה אותו. הוא התעקש, פתח במאבק קשה להישאר לוחם צוות אוויר – והצליח. מח״א דאז, אלוף אביהו בן נון, אישר לו הסבה לנווט קרב. "עברתי מהמושב הקדמי למושב האחורי".

אירוע דומה קרה לסגן י׳  בקורס האחרון: אחרי יותר משנה בקורס, הוחלט להעביר אותו למגמת נווטי קרב. נגוז החלום להיות טייס קרב.  "לא הגעתי לרף מסוים שצריך להגיע אליו", הוא מודה. "המכלול שלי לא היה מספיק גבוה". 

י׳, שהופתע מההחלטה, אומר ש"לקח את זה קשה" בהתחלה. הוא אסיר תודה למפקדיו שהניחו לו להתלבט ולהתחבט. "התייעצתי, ביררתי בדיוק מה תוכן התפקיד של נווט קרב, חשבתי רבות, והחלטתי להמשיך במגמת נווטי קרב, ואני מרוצה מאוד".

בחצי שנה האחרונה של הקורס נוצר החיבור בין שני נווטי הקרב, הוותיק והחדש. סגן י׳: "אודי הוא טייס קרב שהוסב לנווט, וזה המשותף לשנינו. גיליתי בן אדם ותיק ומנוסה שליווה אותי במשך חודשים צמוד. לשם השוואה מדריכי הטיסה מתחלפים לעיתים קרובות ואודי היה אתי כל הזמן. הוא היה המדריך האישי שלי בסימולטור וטס אתי שעות רבות. דיברנו בטלפון, או שהגיע לבית הספר, וניהלנו  שיחות פעם-פעמיים בשבוע. בקורס יש ימים קשים, יש נושאי בטיחות טיסה, קשיי ביצוע משימות. הרגשתי נוח לשתף את אודי".

״אני שם לידו כדי שהוא יעשה את הדברים בצורה הכי טובה״

מה תפקידו של נווט קרב במטוסי קרב מתקדמים של חיל האוויר בימינו? "שם המקצוע איננו מדויק היום, כי אין קשר בין המקצוע לבין ניווט המטוס", אומר י׳. "מטוס קרב מורכב משני לוחמי צוות אוויר, שניהם מבצעים את המשימה ביחד, והמשמעות היא מכפיל כוח לפלטפורמה. כמות ורמת המשימות היא גדולה, ויש משימות שבהן עיקר העבודה מוטלת על הנווט במושב האחורי.

"עיקר תפקידו מוגדר כתפעול מערכות הנשק ויש עוד תפקידים. שני אנשי הצוות מבקרים זה את זה במהלך הטיסה. שניהם, הטייס והנווט, שותפים לתכנון הגיחה ולביצוע המשימה, כולל הכנת המטוס לטיסה, ובמהלך הטיסה – חשיבה קדימה". תוכן הליווי של החונך כולל שני יסודות: דמות לוחם האוויר והתנהלות כאיש צוות, ונושאים טיסתיים כמו קרבות אוויר,  מכשירים, סוגי הפלטפורמות, אפילו פילוסופיה של טיסה. 

תא"ל אודי זוהר הוצמד כמנטור, לסגן י׳, כשזה החל להתעמק ברזי המקצוע של נווט קרב: "החונך נהפך למעין מודל לחניך. החונך רואה עצמו כדגם שילמד ויסביר איך לעשות דברים כלוחם צוות אוויר. היינו ביחד כחצי שנה, הדרכתי אותו בסימולטור, שם אני מדריך הטיסה. חלק נכבד מתהליך החניכות הקדשתי לנושא תכונות לוחם צוות אוויר ודמותו. היום רוב מטוסי הקרב הם דו-מושביים, ולכן הדרכתי את י׳ בהיבטי העבודה בקוקפיט במצבים שונים ומשונים. זה תהליך שנבנה ביחד במערכת היחסים בינינו, בין החניך לחונך. אני שם לידו כדי שהוא יעשה את הדברים בצורה הכי טובה".

תא״ל (מיל׳) אודי זוהר. צילום: דובר צה״ל

אודי מחמיא ל-י׳ שהיה מכוון מוטיבציה עצומה ונכנס עמוק למקצוע. "כשקיבלתי אותו לא קראתי את התיק האישי שלו, ובכוונה. לא היה לי אכפת מה כתבו עליו. אנו נפגשנו כדי שהוא ירכוש מקצוע, והיה קל ללמד אותו. היה קל להסביר לו שמקצוע הטיסה ותפעול המערכות בפלטפורמה בת ימינו זה עניין רציני מאוד".

אודי זוהר משוכנע שאם ירצה י׳ בעתיד להיות טייס אזרחי, הוא לא יתקשה לעשות כן, אבל: "הסינון והמיונים בקורס טיס בחיל האוויר חייבים להיות ברמה הגבוהה ביותר".

אחרי סיום קורס טיס יעבור סגן י׳ לשלב הבא – חצי שנה בטיסות על מטוס ההדרכה 'לביא', אחרי כן חצי שנה נוספת בהסבה לנווט קרב בטייסת קרב. "עוד שנה וקצת נהיה נווטי קרב מבצעיים".  טיסה בטייסת מטוסי F-15 I, 'רעם', מטוס הקרב הדו-מושבי המתקדם ביותר בחיל האוויר, היא התגשמות חלומו של נווט קרב.

כיום סגן י׳ מרוצה מההסבה לנווטות קרב: "אני בהחלט שבע רצון. אפס חרטות". תא"ל אודי זוהר ממשיך להתייצב בחצרים ב-50 ימי מילואים בשנה ולשמש כחונך, מנטור של נווטי הקרב. "זה עושה לי טוב, שומר אותי צעיר. חניכים כמו סגן י׳ הם צעירים יותר מהבת הכי צעירה שלי. יש רבים כמוני בבי"ס לטיסה, בכל המגמות, ואני משקיע רבות בעבודה עם החניכים. גימלאי כמוני עושה את זה להנאתי, אני פשוט אוהב את זה".

אולי יעניין אותך גם