גרמניה סיימה כהונתה במועצת הביטחון. סין: ״ברוך שפטרנו״

בתגובה לבקשה של השגריר הגרמני לשחרור שני אזרחים קנדיים העצורים בסין, האשים אותו סגן השגריר הסיני בניצול לרעה של המועצה כדי לתקוף חברים אחרים

גרמניה סיימה כהונתה במועצת הביטחון. סין: ״ברוך שפטרנו״

כריסטוף האוסגן, שגריר גרמניה לאו״ם. צילום: Un Web TV

״מעומק ליבי: ברוך שפטרנו״, כך השיב סגן שגריר סין באו״ם לשגריר הגרמני, כריסטוף האוסגן, אשר בנאום הפרידה שנשא לפני סיום כהונתה של גרמניה במועצת הביטחון, ביקש מסין לשחרר שני אזרחים קנדיים העצורים במדינה מזה שנתיים. ״חג המולד הוא הזמן המתאים למחווה כזו״, אמר האוסגן, שיוצא לגמלאות לאחר 40 שנה בשירות הדיפלומטי של מדינתו. המועצה אמנם התכנסה כדי לדון בנושא איראן, אך האוסגן – שכהונתו התאפיינה בביקורת תכופה וקשה על סין ועל רוסיה –  ניצל את הבמה כדי לנסות ולהגיע להישג נוסף.

שני העצורים הם הדיפלומט לשעבר מייקל קובריג, שעבד כיועץ עבור ה-International Crisis Group, ואיש העסקים מייקל ספאבור, שהואשמו בריגול ובעבירות ביטחוניות בסין. מעצרם נעשה זמן קצר לאחר שקנדה עצרה את סמנכ״לית הכספים של חברת וואווי, מנג וואנזו, בעקבות בקשת הסגרה מצד ארה״ב בשל חשדות להפרת הסנקציות האמריקניות על איראן. מנג, שלה סטטוס של תושבת קבע בקנדה, נאבקת עדיין בבתי המשפט נגד ההסגרה לארה״ב.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי סגן השגריר הסיני, ג׳נג שואנג, האשים את האוסגן בניצול לרעה של מועצת הביטחון כדי ״לתקוף ברשעות״ חברים אחרים בה, בניסיון ״להרעיל״ את האווירה המקצועית. ״אני רוצה לומר משהו מעומק ליבי: ברוך שפטרנו, השגריר האוסגן״, אמר ג׳נג. ״אני מקווה שהמועצה, בהיעדרך בשנת 2021, תהיה במצב טוב יותר כדי לקיים את מחויבויותיה לשמירה על השלום והיציבות הבינלאומיים״.

על פי הדיווחים, האוסגן התנגח גם עם סגן השגריר הרוסי, דמיטרי פוליאנסקי, בנוגע למתנגד המשטר אלכסיי נבלני, שלטענתו הוליך שולל סוכן רוסי חשאי וגרם לו לחשוף את הפרטים על הרעלתו מוקדם יותר השנה – מהלך שמוסקבה דוחה כמזויף. ״נראה שהוא (האוסגן) פיתח תלות מסוימת במועצה, אף פעם אין פגישה ללא ביקורת על רוסיה, גם אם זה לא קשור לנושא״, עקץ פוליאנסקי בתגובה, והוסיף כי הוא ״מקווה שאחרי האחד בינואר, התסמינים של כריסטוף ישתפרו״.

גרמניה מסיימת כהונה בת שנתיים במועצת הביטחון, ויחד איתה מסיימות בלגיה, הרפובליקה הדומניקנית, אינדונזיה ודרום אפריקה. יחליפו אותן הודו, אירלנד, קניה, נורבגיה ומקסיקו, שיצטרפו לחמש המדינות הקבועות (סין, צרפת, רוסיה, בריטניה, וארה״ב), ולחמש המדינות הנוספות שיסיימו את כהונתן בשנת 2021, הכוללות את אסטוניה, ניז׳ר, סן וינסנט והגרנדינים, תוניסיה, ווייטנאם.

אולי יעניין אותך גם