מפגן כוח ימי של הצי האמריקני מול איראן וסין

צוללת גרעינית אמריקנית חצתה אתמול את מיצר הורמוז במהלך נדיר המאותת על העוצמה הצבאית באזור. בסוף השבוע, חצתה משחתת אמריקנית את מיצר טאיוואן, ועוררה זעם בבייג׳ינג

הצוללת הגרעינית  USS Georgia, ארכיון. צילום: US Navy/Mass Communication Specialist 1st Class James Kimber

בשבועות האחרונים של ממשל טראמפ, מגבירה ארה״ב את הלחץ על יריבותיה גם בים. אתמול (ב׳), חצתה הצוללת הגרעינית האמריקנית, USS Georgia, את מיצר הורמוז מהבסיס בבחריין לכיוון איראן, מלווה בשתי ספינות מלחמה נוספות. בשבת, חצתה משחתת הטילים המונחים, ה-USS Mustin, את מיצר טאיוואן, ועוררה זעם בבייג׳ינג.

האתר Navy Times מציין שמעבר הכוחות האמריקניים במפרץ הפרסי הוא נדיר למדי, ומטרתו להדגיש את העוצמה הצבאית באזור במיוחד בימים אלה, לאחר הריגתו של אדריכל הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה בחודש שעבר, וכשבועיים לפני יום השנה הראשון להריגתו של מפקד כוח ״קודס״ של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני.

נוכחות הצוללת בנתיבי הים של המזרח התיכון מפגינה את ״המחויבות של חיל הים האמריקני לשותפיה האזוריים ולביטחון ימי, ואת נכונותו להגן מפני כל איום בכל עת״, כך על פי הודעה רשמית של החיל, בה צוין כי ה-USS Georgia חמושה ב-154 טילי טומהוק, ויכולה לשאת עד 66 אנשי צוות כוחות מיוחדים.

בנוגע למעבר המשחתת במיצר טאיוואן, מדווח ה-Navy Times כי ארה״ב מבצעת מהלכים כאלה מפעם לפעם, כדי לאותת על תמיכה בטאיוואן עצמאית. הצי השביעי של ארה״ב הודיע כי המהלך במיצר טאיוואן נעשה בהתאם לחוק הבינלאומי, במים בינלאומיים, וכי הוא ״מראה את המחויבות האמריקנית לאזור אינדו-פסיפי חופשי ופתוח. צבא ארה״ב ימשיך לטוס, להפליג ולפעול בכל מקום שהחוק הבינלאומי מאפשר זאת״.

סין, בתגובה, האשימה את ארה״ב בסיכון היציבות באזור. ה-Navy Times מצטט מתוך ראיון שהעניק דובר צבא סין, זאנג צ׳ונהוי, לכלי תקשורת אחר, בו אמר כי האמריקנים ״הלהיטו בכוונה את נושא טאיוואן״. הוא הוסיף כי חיל האוויר והצי הסיני עקבו אחר המשחתת, וכי ארה״ב משתמשת בטאיוואן כ״פיון עבור המטרות האסטרטגיות האנוכיות שלה״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית