מד"א גייט: מסחר בבדיקות קורונה והסעת גופות בשביל בצע כסף

אבי חובב, סגן מנהל מרחב ירושלים במד"א מואשם במסחר בבדיקות קורונה והסעת גופות בשביל בצע כסף. איך ההנהלה של מד"א לא ידעה? שאלה פתוחה 

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל

פרקליטות מחוז ירושלים העבירה לאבי חובב, סגן מנהל מרחב ירושלים במד"א, כתב חשדות בגין עבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בצוותא חדא, גניבה, מעשה העלול להפיץ מחלה בנסיבות מחמירות, השמדת ראייה ושיבוש מהלכי משפט.  זאת במסגרת הליך השימוע אליו קיבל זימון לפני כשבוע. כתב החשדות מפרט סדרה של עבירות, לכאורה, שביצע החשוד מרגע התפרצות נגיף הקורונה בישראל, בהן ניצל את תפקידו ומעמדו במד"א, לצורך עשיית רווח כספי.

על פי כתב החשדות, במהלך הגל הראשון והשני, גמלה בליבו של החשוד החלטה ליצור מערך של ביצוע דגימות פרטיות לנגיף הקורונה בתמורה לקבלת תשלום שיועבר לכיסו, זאת ללא הסכמת או אישור ממוניו במד"א. הבדיקות הפרטיות הוזמנו על ידי הנדגמים ממניעים שונים, אולם הן אפשרו לנדגמים לקבל בדיקה, אף שלא עמדו בקריטריונים לקבלתה, זאת בתוך פרק זמן קצר, כשנציגי מד"א מגיעים אליהם. בחלק מהמקרים תוצאות הבדיקה לא דווחו למשרד הבריאות ועל כן הנבדקים לא חויבו במגבלות הנובעות מתוצאה חיובית.

לצורך קידום מערך זה של בדיקות פרטיות תמורת תשלום, פעל החשוד באמצעות מתנדבי מד"א, איתם התחלק ברווחים שקיבלו מביצוע הדגימות.  את הבדיקות הפרטיות שערך, הכניס החשוד באמצעות אותם מתנדבים למערך ה"דרייב אין״ על מנת שיועברו למעבדות העובדות עם מד"א. בד בבד, חלק מן הבדיקות הועברו למעבדה ברמאללה- מעבדה אשר אינה מאושרת על ידי משרד הבריאות-תוך שהחשוד מציג בפני גורמים במעבדה מצג כזב כי מדובר במיזם של שיתופי פעולה עם חברות תעופה כאשר במסגרת המיזם כחלק ממחיר כרטיס הטיסה שאדם רוכש, תיכלל בדיקה לנגיף הקורונה.  

עוד אמר החשוד כי באפשרותו להעביר למעבדה ברמאללה דגימות רבות לביצוע בדיקה וסוכם כי התשלום שיועבר למעבדה עבור כל דגימה הוא 180 ₪. החשוד פעל מול המעבדה ברמאללה כאשר הוא יודע, ולחילופין עוצם עיניים, לכך שהמעבדה אינה מאושרת לבצע בדיקות לנגיף הקורונה על ידי משרד הבריאות ותוך שהוא יודע שהעברת בדיקות פרטיות אלו למעבדה זו, עוקפת את מנגנון הדיווח למשרד הבריאות ומשכך הנבדק אינו מחויב בבידוד ובחקירה האפידמיולוגית הנדרשת. במקרה אחר, החשוד, יחד עם מתנדב מד"א נוסף, גבו ממשפחה מחו"ל מחיר מופרז על ליווי אמבולנס לצורך קבירת בן משפחה שנפטר, והתחלקו ברווחים. 

עם פרסום הפרשה בכלי התקשורת, פירמט החשוד את מכשיר הטלפון הנייד שלו אשר הכיל התכתבויות בינו לבין המתנדבים במטרה לטשטש את מעורבותו בפרשה באופן שלא אפשר לשחזרו ולהתחקות אחר מעשיו.

נוכח החשדות המוזכרים לעיל, ביקשו המשטרה והפרקליטות כי יש מקום להרחיק את החשוד מתפקידו הבכיר במד"א עד תום הליכי השימוע. בקשה זו נדחתה על ידי בית המשפט השלום ולאחר מכן בערר במחוזי, אשר קבעו כי ניתן להסתפק בתנאי מגביל האוסר עליו לעסוק במסגרת תפקידו בעניינים הקשורים לקורונה.

התיק נחקר על ידי ימ"ר ירושלים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית