דיווח: נשיא טורקיה החל להתערב באופן גלוי בפוליטיקה הפנימית בבולגריה

בדצמבר התייחס ארדואן בסרטון שהוכן עבור וועידת "Renew Europe" של מפלגת ה- DPS. ל- DPS נוכחות קבועה בנוף הפוליטי של בולגריה

https://tccb.gov.tr

נשיא טורקיה החל להתערב באופן גלוי בפוליטיקה הפנימית בבולגריה, כך לטענת מומחים, לאחר שארדואן הפיץ נאום מצולם התומך בתמיכה חסרת תקדים בתנועה הטורקית האתנית של בולגריה לזכויות וחירויות (DPS). ב- 12 בדצמבר התייחס ארדואן בסרטון שהוכן עבור וועידת "Renew Europe" של מפלגת ה- DPS, בה נבחר מחדש יושב הראש שלה מוסטפא קראדאי לכהונה נוספת. 

ל- DPS נוכחות קבועה בנוף הפוליטי של בולגריה, לרבות 25 חברי פרלמנט המכהנים מטעם  באסיפה הלאומית הבולגרית המונה 240 חברים. רשמית, תנועת ה- DPS נמצאת באופוזיציה, אך הלכה למעשה תמכה התנועה בממשלתו של בויקו בוריסוב ברגעים המכריעים ביותר במהלך שלטונו, תמורת יתרונות כלכליים שניתנו להם.

"חברים יקרים בתנועה למען זכויות וחירויות, אחים ואחיות יקרים, אני מברך אתכם ברגשות האהבה והגעגועים הלבביים ביותר", אמר ארדואן בנאום המצולם. הוא הוסיף: "אנו רואים שתחת הנהגתו של ידידי היקר בויקו בוריסוב, בולגריה מתמודדת עם המשבר שנגרם בעקבות המגיפה. בהתבסס על ההבנה שחברים נזקקים מסייעים זה לזה, טורקיה תומכת, כמיטב יכולתה, בעמים ידידותיים”. 

הצהרתו של ארדואן הגיעה יום לאחר שבוריסוב יחד עם הקנצלרית אנג'לה מרקל סייעו לארדואן לחסום את הסנקציות שביקש האיחוד האירופאי להטיל על טורקיה. ארדואן אומנם שיבח את בוריסוב, אך לא הזכיר בנאומו את מנהיגה ההיסטורי של תנועת ה- DPS, אחמד דוגן, אשר כינה את ארדואן "דיקטטור". 

פנייתו של ארדואן לתנועת ה- DPS היא נקודת ציון חשובה בהיסטוריה של הפוליטיקה הבולגרית. ב- 2017 ניסה ארדואן להקים מפלגה טורקית אתנית בבולגריה, ה- DOST, אך כשל בכך. לאחר סיועו של בוריסוב מול האיחוד האירופאי פונה ארדואן לתנועת האופוזיציה, שלה מנוף משמעותי על ממשלו של בוריסוב, במיוחד לאור הבחירות הקרבות בבולגריה.

במרץ 2021 יתקיימו הבחירות בבולגריה, שלטונו של בוריסוב בסיכון, הפגנות המונים ברחובות וחוסר שביעות רצון מתפקודו ומתפקוד ממשלתו, עשויים להביא את אזרחי בולגריה שלא להאריך את שלטונו. בוריסוב מכהן כראש הממשלה הבולגרי כבר מיולי 2009. 
פנייתו של ארדואן ל- DPS על מנת שיתמכו בבוריסוב או שיצטרפו אליו לקואליציה עתידית, עשויה לאפשר לו לזכות שוב בבחירות הקרבות ובאות. 

מהלכיו של ארדואן מול בוריסוב ומול תנועת ה- DPS במקביל, מאפשרים לארדואן למצב עצמו בפוליטיקה הפנימית בבולגריה, כגורם מרכזי ומשפיע על המהלכים המדיניים של בולגריה פנימית ומול האיחוד האירופאי. בוריסוב, המסייע בייצוג האינטרסים של טורקיה בדגש מול האיחוד האירופאי, יהיה חייב רבות לארדואן, במידה ומעורבותו של ארדואן תסייע לו בבחירות במרץ הקרוב. 

מהלכיו של ארדואן אינם מפתיעים, ראשית מעצם שייכותה של בולגריה לאיחוד האירופאי וליכולת השפעתה על התהליכים השונים באיחוד. שנית, מעצם התפיסה האסטרטגית הטורקית, הנכללת בדוקטרינת "העומק האסטרטגי" של ארדואן מ- 2004. דוקטרינה זו מגדירה את מדינות הגבול של טורקיה כ"עורף האסטרטגי" וקו הגבול שלה מול אירופה. במדינות אלו, על פי התפיסה, נדרשת השפעתה המדינית והכלכלית של טורקיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית