הכיכר בחיפה ע"ש אל"מ רות מושכל  – כברת הדרך של שירות הנשים בצה"ל

דבריה של תא"ל יפעת תומר-ירושלמי, יועצת הרמטכ"ל לענייני המגדר, בטקס לזכרה של קצינת הח"ן הראשית המיתולוגית, אל"מ רות מושכל ז"ל

קרדיט: דובר צה"ל

לפני מספר חודשים, קיבלתי בהתרגשות גדולה, את הודעתו של צבי מושכל כי עיריית חיפה החליטה לקרוא את הכיכר היפה הזו על-שם רעייתו, אלוף משנה רות מושכל ז"ל. התרגשותי היתה כפולה –  ראשית, עצם קריאתה של כיכר ציבורית על שם אישה אינה דבר של מה בכך.

אחוז קטן בלבד מן הרחובות וממבני הציבור קרוי על-שם נשים, ואין ספק כי הנצחת נשים במרחב הציבורי היא אחת הדרכים החשובות לשיקוף תרומתן של נשים לחברה ולמדינה, ולעידוד ילדות, נערות ונשים נוספות ללכת בדרכן. ושנית, קריאתה של הכיכר על-שם אישה, ששימשה כקצינה בכירה בצה"ל, היתה עבורי מרגשת שבעתיים.

רות מושכל ז"ל, שנולדה וגדלה כאן בחיפה, היתה אישה פורצת דרך. רות התגייסה לצה"ל בשנת 1955, השתחררה לאחר שירות סדיר ושנת קבע, ובשנת 1961, לאחר שלמדה חינוך וספרות עברית, התגייסה שוב. עם שובה לשירות שימשה רות בשורה ארוכה של תפקידים במערך הח"ן, אשר שיאם בתפקידה כקצינת הח"ן הראשית, בדרגת אלוף משנה. כיום קשה להאמין, אך עד לפני כשני עשורים כל אישה שגויסה על פי חוק, השתייכה אוטומטית, בשל מינה, לחיל הנשים. 

רות פיקדה על חיל הנשים במהלך מלחמת יום הכיפורים, והתמודדה עם האתגרים הרבים בפניהם ניצבו החיילות בזמן המלחמה. בין היתר, שימשה כמסבירה וכמרגיעה לאומית, כאשר נרתמה להפרכת השמועות בדבר נפילתן של חיילות בשבי הסורי והמצרי, זאת תוך הדגשת פועלן של החיילות וחלקן במאמץ המלחמתי. במהלך שירותה היתה רות ז"ל הרוח החיה מאחורי מהלכים להעמקת שילובן של נשים בצה"ל, מהלכים מורכבים, פורצי דרך, שחלקם נושאים פרי רק בשנים האחרונות. אכן, ארוכה היא הדרך, ולרות חלק משמעותי בה. לא בכדי, זכתה רות בגין פועלה לכינוי "קצינת הח"ן המיתולוגית". 

בקיץ הקרוב ימלאו 20 שנים לפירוקו של חיל הנשים, וכיום משרתות נשים בכל החילות והמערכים - בים, באוויר וביבשה. כדוגמא בלבד אציין כי לא הרחק מכאן, בבסיסי חיל הים שבחיפה, מוכשרות חיילות ומשרתות כלוחמות ימיות וכחובלות. אין לי ספק כי פועלה של רות, והתשתית שהניחה לבאות אחריה, תרמו רבות למקום המשמעותי שממלאות נשים בצה"ל 2020, ובהיותו של  צה"ל צבא ערכי, ממלכתי ושוויוני, בו משרתות נשים בתפקידים משמעותיים וחשובים, וזוכות לתרום תרומתן לביטחון המדינה.

לצערי, לא זכיתי להכיר את רות ז"ל, אך הסיפורים הרבים על עשייתה, מלמדים על אישיותה המרשימה, על הישגיה הרבים, על עוצמתה ועל נחישותה. בזכות אלה, מהווה רות עבורי ועבור המשרתות בצה"ל מקור לגאווה ולהשראה. בזכות אלה, זכתה רות כי נעמוד כאן היום, בטקס קריאת כיכר על שמה.

הבאים והבאות בכיכר ייחשפו לדמותה הייחודית של רות ויידעו כי במדינת ישראל, יש לנשים את הכוח, החובה והזכות, להגן על המדינה, להשפיע, להוביל ולעשות את ההבדל. לפני סיום, איני יכולה שלא להביע את הערכתי למר צבי מושכל, יבדל לחיים ארוכים.

זכיתי ובמסגרת תפקידי נחשפתי באמצעותו לסיפור חייה של רות ז"ל, כמו גם לאהבה הגדולה  ששררה ביניהם. כל המשוחח עם צבי חש מייד כי אהבה זו עודנה חיה ונושמת, כנוף ילדותה של רות, כ"הר הירוק כל ימות השנה". צבי, אני מאחלת לך בריאות ואריכות ימים, וכוח להמשיך במפעל הנצחתה של רות ז"ל, כך שיוכל להגיע ללבבות רבים, ולעודד נשים וגברים כאחד  לתרום ולהשפיע. 

ברוח חג האורות  אומר כי מורשתה של רות ז"ל תמשיך להאיר את דרכנו בעשייתנו. בטוחתני, כי אורה המיוחד ודרכה יביאו לכך שעוד כיכרות ורחובות רבים ייקראו על שם נשים מובילות, שיטביעו חותמן על צה"ל ועל החברה הישראלית בכללותה.
תודה לעיריית חיפה ולעומדת בראשה על ההחלטה החשובה לקריאת הכיכר על שם רות ז"ל ועל ההזמנה להשתתף בטקס. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית