פוטין: ארה״ב במירוץ חימוש, פיתחנו נשק היפרסוני כתגובה

״התשתית הצבאית של נאט״ו מתקרבת לגבולותינו. האם אל לנו להגיב?״ אמר פוטין במסיבת העיתונאים השנתית שלו, שנערכה בימי מתיחות שיא בין מוסקבה לוושינגטון, לאחר חשיפת מתקפת הסייבר המיוחסת לרוסיה

פוטין במהלך מסיבת העיתונאים. צילום: Alexei Nikolsky/Russian Presidential Press and Information Office/TASS via REUTERS

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, האשים את ארה״ב ביצירת מירוץ חימוש חדש בין שתי המדינות, ואמר כי בתגובה לכך, נאלצה מוסקבה נאלצה לפתח נשק היפרסוני. פוטין אמר את הדברים במהלך מסיבת העיתונאים השנתית שלו, שהתקיימה ביום ה׳ באמצעות מערכת ווידיאו וארכה למעלה מארבע שעות, ובה גם התייחס לנושאים בוערים נוספים כמו הרעלת נבלני (״אם היינו רוצים לחסל אותו היינו מסיימים את העבודה״), המלחמה באוקראינה (״לדעתי, בסוף יהיה הסדר. זה תלוי בשלטונות האוקראינים. רוסיה תמשיך לתמוך בדונבאס״), והאם יתמודד שוב בבחירות 2024 (״עוד לא החלטתי״).

״התשתית הצבאית של נאט״ו מתקרבת לגבולותינו. האם אל לנו להגיב? האם אנו פרשנו מאמנת הטילים הבליסטיים? לא עשינו זאת. עלינו להגיב ביצירת מערכות נשק היפרסוני חדשות שיפסיקו את האיומים נגדנו״. אמר פוטין. בנוסף, צייץ בטוויטר כי רוסיה מוכנה להמשיך בדיאלוג עם ארה״ב בנוגע להארכת הסכם ה-START להפחתת נשק אך לשם כך ״השותפים שלנו צריכים להגיב״.

״כבר השבנו, שוב ושוב. חמש פעמים הצענו, גם בכתב, להיפגש כדי לסכם את ההקפאה/הארכה של העסקה לה הסכים פוטין״, צייץ בתגובה השליח האמריקני המיוחד לבקרה על נשק, מרשל בילינסגלי. ״משרד החוץ הרוסי דחה את כל הפגישות המוצעות. כל שעלינו לעשות הוא להגדיר מה אנחנו מקפיאים, מה המכסה, ולהתחיל שיחות אימות״.

הסכם ה-START החדש בין ארה״ב לרוסיה, האמנה להפחתת נשק אסטרטגי, יפקע ב-5 בפברואר הקרוב, אלא אם יסכימו נשיאי שתי המדינות על הארכה של חמש שנים לכל היותר. מומחי מדיניות ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס הסבירו כי פקיעת תוקף האמנה תוביל להסרת כל המגבלות על פריסת ראשי נפץ גרעיניים ועל הטילים, המפציצים והצוללות הנושאים אותם, משני הצדדים. השיחות נמצאות בקיפאון מזה חודשיים, לאחר שרוסיה דחתה את ההצעה האמריקנית. פוטין אמר כי הוא מאמין שנשיא ארה״ב הנבחר, ג׳ו ביידן, פתוח למו״מ בנושא, אך שהיה מעוניין בשיתוף פעולה נרחב יותר עם וושינגטון.

דברים אלה של פוטין נאמרים בימים בהם המתיחות בין ארה״ב לרוסיה נמצאת בשיא, לאחר החשיפה התקשורתית על מתקפת סייבר נרחבת המיוחסת לרוסיה, שפגעה במשרדי ממשלה אמריקנים ובסוכנויות מרכזיות נוספות, בכללן אלו המפקחות על נשק גרעיני. מזכיר המדינה, מייק פומפיאו, אמר בראיון שהעניק בסוף השבוע כי ״ניתן לומר די בבירור שהרוסים מעורבים בפעילות הזו״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית