חזית נגורנו-קרבאך מתחממת שוב

ארמניה האשימה את אזרבייג׳אן כי כוחותיה לקחו בשבי כמה עשרות חיילים, זאת לאחר תקרית אלימה נוספת בין הצדדים בתחילת השבוע. בין לבין, מבצעות שתי המדינות חילופי שבויים, בהתאם לתנאי הסכם הפסקת האש

הפגנה השבוע בירוואן, בירת ארמניה, נגד הסכם נגורנו-קרבאך. המפגינים קוראים לפשיניאן להתפטר. צילום: Alexander Ryumin/TASS via REUTERS

קצת יותר מחודש לאחר חתימת ההסכם על סיום הלחימה בנגורנו-קרבאך, החזית שוב מתחממת: אתמול (ד׳) טענה ארמניה כי כוחות אזריים לקחו בשבי כמה עשרות מחייליהם. תקרית זו מצטרפת להפרה נוספת של הפסקת האש, שהתרחשה באזור בתחילת השבוע, לאחריה הודיע משרד ההגנה של אזרבייג׳אן כי ארבעה חיילים, וארמניה הודיעה כי שישה מחייליה נפצעו.  

משרד ההגנה של נגורנו-קרבאך הודיע כי איבד קשר עם כמה עמדות צבאיות באזורים שאמורים להישאר בשליטתו, על פי הסכם הפסקת האש, וכי אינו מצליח לאתר את הכוחות המאיישים אותן. רק מספר שעות לאחר מכן הודיע מנהיג החבל, אריק הרוטיוניאן, כי הכוחות נמצאו, והאשים את אזרבייג׳אן בפרובוקציה. ״כמה עשרות אנשי שירות נלקחו כבני ערובה על ידי כוחות אזריים, ומשרד ההגנה מנסה להבין את הנסיבות לכך״, אמר. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי מאוחר יותר, סייעו כוחות שמירת השלום של רוסיה בהוצאת חיילים ארמניים מאחד הכפרים, אך לא ברור אם מדובר באלו שנלקחו בשבי.

בין לבין, ותוך כדי המתיחות הגוברת, ביצעו ארמניה ואזרבייג׳אן חילופי שבויים, מהלך שנקבע בהסכם הפסקת הלחימה ביניהן. מטוס שנשא בקרבו שבויים אזריים נחת במדינה ביום שני, וראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן הודיע כי 44 שבויים ארמניים ישובו למדינתם בקרוב.

הסכם הפסקת הלחימה, בתיווך רוסי, נחשב לניצחון אדיר עבור אזרבייג׳אן, שזכתה בהישגים טריטוריאליים רבים באזור השנוי במחלוקת, בעוד שבארמניה פרצו מהומות, והפגנות ענק הדורשות מפשיניאן להתפטר עדיין מתקיימות על בסיס יומיומי.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית