"קצא"א לא תהפוך את האזור לחצר האחורית של אשקלון"

במכל מספר 56, המשמש לאחסון דלק גולמי, התרחשה תקלה, שגרמה לדליפת דלק גולמי אל גג המכל ובהמשך למפגע הריח באזור

"קצא"א לא תהפוך את האזור לחצר האחורית של אשקלון"

bigstock

ב-26 בנובמבר 2020 התקבלו במוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה תלונות ציבור של תושבי אזור אשקלון על מפגע ריח של דלק. בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, נשלחו לבדיקה מקיפה באזור צוותי איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון וכן כונני מחוז דרום של המשרד. הממצאים הצביעו על מפגע ריח חזק ומשמעותי, שהורגש למשך כיומיים גם באזורי מגורים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "לא ניתן שתושבי אשקלון והסביבה ימשיכו לסבול ממפגעי הריח החוזרים. קצא"א לא תהפוך את האזור לחצר האחורית של אשקלון. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול ככל הנדרש מול הגורמים המזהמים, גם אם מדובר בחברה שנטען לגביה כי היא בעלת חשיבות יתרה למשק. נדרוש מכל מי שמקבל היתרים לעמוד בהם באופן מלא, כך שלא תיפגע איכות חיי התושבים באזור. האינטרס הציבורי והסביבתי תמיד בראש סדר העדיפויות. קצא"א לא תהפוך את האזור לחצר האחורית של אשקלון." 

בנוסף למפגעי הריח, בתחנת הניטור הממוקמת בסמיכות לאתר קצא"א נרשמו ביום זה עליות משמעותיות בריכוזים קצרי הטווח של המזהם בנזן, חומר מסוכן בעל השפעות בריאותיות מזיקות. בתחנת הניטור אשקלון דרום, נרשמו המדדים החריגים ביותר, ואף בתחנת הניטור הממוקמת בכפר הנופש של החיילים נמדדו עליות משמעותיות בריכוזים קצרי הטווח של בנזן.

מבדיקה של המשרד להגנת הסביבה ושל איגוד ערים עלה, כי במכל מספר 56, המשמש לאחסון דלק גולמי, התרחשה תקלה, שגרמה לדליפת דלק גולמי אל גג המכל ובהמשך למפגע הריח באזור. מיד בתום הבירור הראשוני, הוציא מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר, צו לסילוק המפגע. כמו-כן, הוציא המשרד התראה לציבור, בהמלצת משרד הבריאות, שכללה המלצה לסגור חלונות ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת.

המשרד להגנת הסביבה בחן את הממצאים, ובהתבסס עליהם, הוציא המשרד להגנת הסביבה התראה ומנהל המחוז, ברוך ובר, מקיים שימוע (מקוון) לחברת קצא"א אשקלון.