״אנו חיים כיום בחברה 4.0. כיצד תיראה חברה 5.0?״

היועץ הבכיר הראשי בתאגיד NTT DATA, טושיו איוואמוטו, דיבר במסגרת כנס סייברטק טוקיו על החברה העתידית, בה המרחב הפיזי המוכר יהיה משולב במרחב הסייבר בעזרת בינה מלאכותית

״אנו חיים כיום בעידן תקשורת המידע, חברה 4.0. כיצד תיראה חברה 5.0?״ זוהי השאלה העומדת בבסיס הרצאתו של טושיו איוואמוטו, יועץ בכיר ראשי בתאגיד NTT DATA, אותה נשא בכנס סייברטק טוקיו שהתקיים היום (ג׳). איוואמוטו מסתמך על תיאוריית הגל השלישי של אלווין טופלר, ומציין כי חברה 1.0 התקיימה בעידן הציד, חברה 2.0 בעידן החקלאות, וחברה 3.0 בעידן התעשייה. והוא נשמע אופטימי לגבי החברה העתידנית, 5.0.

״זה יהיה עולם של אינטגרציה, כלומר, החברה הפיזית שלנו תהיה משולבת במרחב הסייבר. בני האדם ישיגו צמיחה כלכלית תוך כדי התייחסות לנושאים חברתיים, ויחיו את חייהם בכבוד וחיוניות. זהו החזון לחברה 5.0, וטרנספורמציה דיגיטלית תיטול חלק בעיצוב חברה כזו״, אומר איוואמוטו, ומציב את השאלה המהותית הנוספת: ״כיצד יוכל העולם הפיזי להשתלב עם זה הדיגיטלי? איזה ערך יהיה למידע? ועל איזה מידע יהיה צורך להגן?״

״הנכסים המרכזיים של כל הנהלה כוללים אנשים, מוצרים וכסף, ודאטה הצטרף לרשימה בשנים האחרונות. דאטה (data) יכול להפוך למידע (information), ואז למודיעין (intelligence), שלוש שכבות״, אומר איוואמוטו, ומציג את ההבדלים. ״דאטה מציין כל מיני סוגים של מידע לגבי מה שקורה בעולם, כלומר, מהווה תופעה טבעית בחברה האנושית, במהלכה דברים תופסים צורה שבני האדם יכולים להבין. לכשעצמו, ייתכן ולדאטה אין משמעות ספציפית, אך  כשהוא מסונן, למשל על ידי כתיבה או דיבור, וכיום גם על ידי האינטרנט - הדאטה יכול לעלות לרמה של מידע, כזה שניתן לנתח ולהעריך.

״האפשרות להעלות את המידע לרמת המודיעין התבצעה, עד לאחרונה, רק על ידי בני האדם, וזה בזכות הניסיון, הערכים והדעות בנוגע לאתיקה ולחיים עצמם״, מסביר איוואמוטו. ״והמודיעין מספק מידע קריטי עבור תהליך קבלת החלטות, זהו מידע מסונן ומזוקק יותר. כיום, טכנולוגיית מידע ממלאת תפקיד מכריע בהפיכת המידע למודיעין. בעבר יכלו רק בני האדם לסנן ולזקק את המידע, אך כיום יכולה להחליף אותם בתפקיד זה בינה מלאכותית, שלמדה את הערכים והניסיון האנושיים.

״בחברה 5.0, המרכיב המרכזי בקבלת החלטות יהיה מודיעין. אם בינה מלאכותית תעלה את המידע לרמת המודיעין באופן אוטונומי, פעולות נוספות יוכלו להתבצע ללא מעורבות אנושית, למשל נהיגה אוטומטית, דבר שיסייע לקשישים וכן לאנשים באזורים עם תחבורה נוחה פחות, ויספק להם כלי לשיפור חייהם, וכן יפחית תאונות דרכים״.

איוואמטו מספק דוגמא נוספת ליתרונות הבינה המלאכותית ומספר על פרויקט שמנהלת NTT DATA יחד עם בית חולים בהודו, במסגרתו סורקת תוכנת בינה מלאכותית צילומי רנטגן ו-CT על מנת למצוא נגעים ואנומליות - תפקיד שבאופן מסורתי מתבצע רק על ידי רופא, אך כעת יוכל להפחית את העומס וכן גם למנוע טעויות אנוש.

ועם כל היתרונות, חותם איוואמטו את דבריו באזהרה. ״עם כל טכנולוגיה פנטסטית, לא משנה עד כמה היא מדהימה - הצד השני הוא תמיד הצד האפל. יש צורך להבין את זה כאשר מתקדמים במחקר ובפיתוח. יש צורך בקווים מנחים של אתיקה בשביל לפתח את הבינה המלאכותית וליישם אותה כהלכה בחברה״.

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית