"אפשר לתקוף בסייבר עשרות מתקנים גרעיניים, במקביל, באירופה"

ד"ר יובל שטייניץ, שר האנרגיה, הסביר בכנס סייברטק טוקיו, על החשיבות של הגנת הסייבר לתשתיות אנרגיה לאומיות

על רקע מתקפת הסייבר נגד שירביט, חברת ביטוח ישראלית, מזהיר שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, כי מתקפת סייבר נגד תשתית אנרגיה יכולה לשתק מדינה. "לפני חמש שנים השתתפתי כשר האנרגיה של ישראל בועידה גדולה עם הנשיא אובמה בבית הלבן. הועידה נקראה NSS. איך להפוך את העולם למוגן יותר מאסונות רדיולוגים. עשרות מנהיגים בעולם דנו על החשש מפני סכנה של תאונות או טרור גרעיני", מסביר שטייניץ. 

"התחיל דיון בין 53 מנהיגים עולמיים בנושא איך אפשר למנוע אירוע כזה. התנהל דיון סביב תרחיש של הטמנת מטען חבלה במתקן גרעיני. איך מגינים על מתקנים גרעינים מפני איום כזה. הרמתי את היד, ואמרתי לנשיא אובמה שזו לא הדוגמא הכי טובה. כי צריך לחשוש ממתקפת סיבר נגד מתקנים כאלו. 

"תקיפת סייבר הרבה יותר קטלנית מאשר מטען חבלה נגד מתקן כזה. אפשר לשדר הוראה למערכות הקירור להפסיק לפעול. כך גם לגבי מערכות אחרות. זה יכול לגרום תאונה כמו צ'רנוביל. אפשר לעשות זאת נגד עשרות מתקנים במקביל באירופה."

אותו כנס, והדיונים בו, הובילו את שטייניץ להקים את CERT האנרגיה בבאר שבע. חמ"ל ייעודי שמנטר את תשתיות האנרגיה בישראל למתקפות סייבר. "שחזרתי הביתה חשבתי איך אפשר לאבטח תשתיות אנרגיה. על ידי טרור סייבר אתה יכול לשתק מדינה שלמה באמצעות נזק לרשת ההובלה או ההפקה של החשמל. או ההובלה של הגז. אפשר לצור נזק עצום", מסביר שטייניץ.  

"החלטתי שלא אסתפק בCERT הלאומי, אלא רציתי CERT ייעודי למגזר האנרגיה. שיהיה מומחה באבטחת מגזר האנרגיה של ישראל בכללותו. הקמנו חמ"ל כזה בבאר שבע. הוא מנטר את כל התשתיות האנרגיה של ישראל. מדריך חברות ממשלתיות או פרטיות כיצד להגן על עצמן. לזהות מתקפות סייבר. איך להתאושש ממתקפה. 

"זיהינו הרבה ניסיונות למתקפות סייבר נגד תשתית האנרגיה שלנו. עד כה ניטרלנו את כולן ללא נזק מהותי. ישראל מוכנה לחלוק את הידע שלה בהגנת סייבר על תשתיות אנרגיה עם מדינות מסביב לעולם. המערכת עובדת טוב עם חברת החשמל ועם יישויות אנרגיה פרטיות."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית