נשיא איראן: לא נקבל התניות לחזרת ארה"ב להסכמות הגרעין 

חסן רוחאני, קיים היום (ב) מסיבת עיתונאים שמטרתה העברת מסרים לביידן. לפיו, איראן מוכנה לחזור להסכמות הגרעין אם ארה"ב ואירופה יחזרו

בנאום שנשא נשיא איראן, חסן רוחאני, הודגש מרכיב ההדדיות. "לא נקבל התניות מראש. הסכם הגרעין (JCPOA) לא ניתן לשינוי או לדיון מחדש", אמר רוחאני. "נושאים אחרים (אזוריים וטילים) אינם רלוונטיים לנושא הגרעין.

"ננסה להסיר את הסנקציות בהקדם האפשרי. כאשר P4 + 1 או P5 + 1 חוזרים להתחייבויות, אנו גם נחזור. אין שום בעיה בכך. אם ארה"ב תחזור לשנת 2017, נחזור גם. אנו נמכור 2.3 מיליון חביות נפט ביום, בין אם הסנקציות יוסרו ובין אם לא. אנו נמכור אותו בחוץ או בבית. זה בהחלט יקרה. אם הסנקציות יוסרו ייצוא הנפט שלנו יהיה 2.8 או 2.9 מיליון חביות."

לגבי החלטת הפרלמנט להאצת תכנית הגרעין. "הממשלה אינה רואה בחוק שעבר בפרלמנט [להגדיל את הפעילות הגרעינית, כשימושי.] מה שהפרלמנט העביר מכונה פעולה אסטרטגית להסרת הסנקציות, אך האם החקיקה גורמת לזה לקרות או לא זו שאלה אחרת.

"הוריתי לשרים רלוונטיים להכין תקנון ליישום החוק שהועבר על ידי הפרלמנט. נכתוב את התקנות המבצעות במסגרת "הפרשנות שלנו" לחוק; שזה חוק שמסיר סנקציות ולא גורם להם להחזיק מעמד יותר. שלא תטעו. אנחנו לא תחת סנקציות, אבל אנחנו נמצאים במלחמה כלכלית כוללת. המנהיג אמר שאנחנו במלחמה כלכלית, וכי הנשיא הוא המפקד [במלחמה]."

לגבי ישראל. "חיסול פקריזאדה היה על ידי מי שרצה להביא את האזור למלחמה בימים האחרונים של ממשל טראמפ. המשטר הציוני רצה ליצור מלחמה. אנחנו ננקום במקום ובזמן הנכונים, אך גם יציבות האזור חשובה לנו." 

לגבי טורקיה. רוחאני התייחס גם ליחסים עם טורקיה לאחר ההצהרות של נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן, לגבי הזכויות הטריטוריאליות של אזרבייג'ן באיראן. "היחסים שלנו עם טורקיה חשובים. גורמים טורקים, כולל שר החוץ, אמרו לנו והבהירו כי לארדואן לא הייתה שום כוונה מיוחדת. כמו שאני מכיר את ארדואן, אני לא חושב שהוא יטיל ספק בשלמות הטריטוריאלית האיראנית." 
 

אולי יעניין אותך גם