סוכלה הברחת אמל"ח לאירופה דרך הדואר

מבצע "אמסטרונג ה-7" כלל שותפות של עשרות מדינות בסיכול הברחות נשק באמצעות שירותי הדואר לאירופה

הברחות אמצעי הלחימה לתוך אירופה וממנה לשאר העולם מעסיקות לא מעט את רשויות האכיפה של המדינות השונות בכלל ושל האיחוד אירופאי בפרט. במהלך התקופה האחרונה נערך מבצע משולב בהובלת משטרת ה"יורופול" בו נבדקו למעלה מ- 42,000 חבילות שנשלחו באמצעות שירותי הדואר השונים וחברות השילוח הבינלאומיות. 

במבצע השתתפו כ-416 קצינים, שוטרים ואנשי מכס. התוצאה: מאות חלקי נשק ותחמושת מוברחים נתפסו בפעולה. המטרה, סיכול חורמה הברחות הנשק חם לתוך ומתוך האיחוד האירופי כחלק ממלחמת חורמה כוללת בארגוני הפשיעה הקשים באירופה.

מבצע "אמסטרונג ה-7" יצא לדרך
זו בוודאי אינה הפעולה הראשונה של משטרת ה"יורופול" כנגד הברחות אמצעי הלחימה המוברחים למדינות האיחוד. המבצע "אמסטרונג ה-7" התקיים בין התאריכים 16-20 בנובמבר ובו השתתפו סוכנויות משטרה וסוכנויות מכס מיותר מ-26 מדינות: אוסטריה, בולגריה, קפריסין, צ'כיה, גרמניה, דנמרק, אסטוניה, יוון, ספרד, פינלנד, צרפת, הונגריה, אירלנד, ליטא, לוקסמבורג, הולנד, פורטוגל, רומניה, שבדיה, בריטניה, שוויץ, נורבגיה, אלבניה, צפון מקדוניה , ארצות הברית. כל אילו בהובלת משטרת ה"יורופול" והנציבות האירופית - DG לאכיפת מיסוי ומכס.

הפעילות היא חלק מתפישה של האיחוד האירופי לפעולה רצופה ובלתי מתפשרת כנגד האיומים הפליליים הנשקפים מצד ארגוני הפשיעה והשפעתם על מדינות היבשת. תוכנית הפעולה הכוללת אותה תבע האיחוד, נקראת בשם "EMPACT" ומיישמת את כלל התוכניות והפעולות כנגד סחר בנשק בלתי חוקי לשנים 2020-2025.

מודיעין מקדים ובדיקות פתע
במהלך המבצע, ביצעו כוחות המשטרה ורשויות המכס השונות במדינות שהשתתפו, בדיקות פתע ובקרות מקיפות על חבילות חשודות ומשלוחי דואר שונים. השלב המקדים היה איסוף מידע אינטנסיבי אותו הובילה משטרת ה"יורופול" ובסיוע ארגוני אכיפה נוספים, על ידי אנשי המודיעין והאנליסטים שבעצם פיתחו יכולת איתור חבילות חשודות על ידי ניטור רשת המחתרתית ה-DARKNET וקביעת "מדדי סיכון" לחבילות חשודות.
 
תוצאות הפעילות: 42,124 חבילות נבדקו בסה"כ. 6 כלי נשק, 13 חלקי כלי ירייה ו -600 סוגי תחמושת שונים נתפסו. 297 סוגים של כלי נשק אחרים – אמצעי לחימה קרים/סכינים, אמצעי פלפל וכו'. יורופול מובילה את הפעילות כנגד ארגוני הפשיעה והפשיעה החמורה שמשתמשים בסוכנויות הדואר וחברות השילוח כבר מנובמבר 2019 וזאת באמצעות איסוף מודיעיני ואינטגרציה מלאה של כל השותפות המשתתפות בלחימה בהברחות כלי נשק ותחמושת לאירופה ומאירופה. 

מודיעין זה הוא שהביא ליכולת לייצר תבניות "מדדי סיכון" ובעזרתם להגדיר את בדיקות הפתע ולזהות חבילות שיתכן שמכילות כלי ירייה או אמצעי לחימה אסורים אחרים.

הדואר – פלטפורמה אהובה להברחות ע"י ארגוני הפשיעה
במהלך המבצע הקימה משטרת "יורופול" מרכז פיקוד וירטואלי וסיפקה פלטפורמה לשיתוף מידע ובדיקות מודיעין בזמן אמת. עוד יצרה, רשת תקשורת מוצפנת, משותפת לכלל כוחות המשטרה ורשויות המס' שהשתתפו במבצע. במהלך המבצע נאסף מידע רב וחשוב, אשר יעובד וינותח בשלב שלאחר המבצע. מודיעין איכותי ורלוונטי יופץ בין המדינות השונות לצורך העמדה לדין והמשך טיפול חקירתי ומשפטי.

השימוש בחבילות מהירות או בדואר חבילות, זוהה על ידי "יורופול" וסוכנויות אחרות כדרך פעולה המרכזית עבור ארגוני הפשיעה וסוחרי כלי נשק הלא חוקי להברחות לתוך האיחוד האירופי, בתוכו ומתוכו. הבדלי חקיקה השונים בין מדינות האיחוד מנוצלים על ידי עבריינים, באופן כזה שניתן להזמין באינטרנט כלי נשק או רכיבי נשק המוגבלים במדינה אחת אך מאושרים במדינה אחרת.

יותר מכך, כלי נשק הלא חוקיים נסחרים בפלטפורמות מקוונות, בעיקר באמצעות ה-DARKNET. אילו הביאו לגידול משמעותי בשימוש בשירותי השילוח והדואר לצורך העברות כלי נשק ורכיבי נשק באופן לא חוקי ו"מתחת לרדאר". כעת האתגר הגדול עבור המשטרה, המכס ושאר רשויות אכיפת החוק ברחבי אירופה הוא להתמודד עם מיליוני החבילות החוצות את הגבולות, ולאתר את המשלוחים המסוימים שמכילים כלי נשק וחפצים אסורים אחרים.

מאבק בפשיעה בינלאומית

אין ספק שהבסיס להצלחת מבצע שכזה הוא המודיעין, לדעת מה לחפש, לאתר את השולחים, מהיכן נשלח, ומתי ההגעה, מועד השחרור ממכס ולמי מיועד. מרכיב נוסף הוא היכולת לשלב זרועות בין המדינות  השונות וסוכנויות האכיפה השונות ללא משחקי אגו ויוקרה ובאמצעות פעולות רציפות בין המשטרות, רשויות המכס וחברות שירותי דואר וחברות השילוח הפרטיות.

כבר בשנת 2010 הכין האיחוד האירופי תוכניות סדורות שנקבעו לארבע שנים בכדי להבטיח המשכיות במאבק בפשיעה בינלאומית והפשיעה המאורגנת. בשנת 2017 מועצת האיחוד האירופי החליטה להמשיך ולהאריך את התוכניות של האיחוד האירופי בנושא זה לתקופה נוספת לשנים 2018 - 2021. המטרה היא להתמודד עם האיומים המשמעותיים הנשקפים לאזרחים באיחוד האירופאי כתוצאה מפשיעה בינלאומית ופשיעה מאורגנת. 

הדבר אפשרי אודות שיפור מתמיד במערכות היחסים בין רשויות האכיפה וחיזוק שיתוף הפעולה בין הגורמים הרלוונטיים של המדינות החברות באיחוד האירופי, כמו גם מדינות וארגונים שאינם באיחוד האירופי, כולל חברות בינלאומיות מהמגזר הפרטי. ברמה האישית אין לי ספק, שגם סוכנויות האכיפה הישראליות משולבות וישולבו עוד בעתיד בפעילויות מסוג זה.

אולי יעניין אותך גם