מומחים: ״יוזמת החגורה והדרך״ של סין עלולה להוביל למשבר כלכלי

אסטרטגיית הפיתוח השאפתנית של הנשיא הסיני שי ג׳ינפינג עלולה להפוך למשבר החוב הזר של המדינה, מאחר ורבות מהמדינות אינן מצליחות לעמוד בהחזרת ההלוואות

נשיא סין, שי ג׳ינפינג. צילום BIGSTOCK/Copyright: shganti777

״יוזמת החגורה והדרך״ הסינית, אסטרטגיית הפיתוח המסיבית והשאפתנית של הנשיא שי ג׳ינפינג, המתמקדת בחיבורה של סין למדינות העולם, עלולה להפוך למשבר החוב הזר הראשון שלה, כך על פי דיווח בפייננשל טיימס.

סין התחייבה להוציא כמיליארד דולר על תשתיות בניה, בעיקר במדינות מתפתחות, ומממנת את הרוב באמצעות הלוואות דרך מוסדותיה הפיננסיים. ואולם, על פי דו״ח חדש, הלוואות סיניות רבות לא צלחו, מאחר ומספר לא מבוטל של מדינות אינו מצליח לעמוד בהחזרתן. כעת, מוצאת את עצמה בייג׳נג בעימותו של מו״מ עם מדינות רבות בנושא.

על פי הידיעה, חוקרים באוניברסיטת בוסטון, המנהלים מאגר מידע עצמאי בנוגע למימון הסיני של פיתוח ותשתיות מחוץ למדינה, גילו כי הלוואות מבנק הפיתוח של סין וכן מבנק הייצוא-ייבוא של המדינה צנחו משיא של 75 מיליארד דולר בשנת 2016, לארבעה מיליארד דולר בלבד בשנה שעברה. מדובר בשני הבנקים המספקים את הרוב המכריע של הלוואות הפיתוח של סין בחו״ל, ומתפקדים למעשה כזרועות מדיניות ישירות. מדובר בסכומי עתק המתחרים אפילו בבנק העולמי: בין השנים 2008-2019, הלוו שני הבנקים הללו 462 מיליארד דולר, לעומת הלוואות בסך 467 מיליארד דולר בתקופה המקבילה של הבנק העולמי.

ירידה כה דרסטית בהלוואות משמעה זעזוע של עולם הפיתוח העולמי. הפייננשל טיימס מציין, כי אם מצב זה יימשך הוא יחמיר עוד יותר את פער מימון התשתיות, שעל פי הערכות של בנק הפיתוח האסייתי כבר עומד על 907 מיליארד דולר בשנה באסיה לבדה, וזה עוד בלי לדבר על שאר המדינות המתפתחות ביבשות האחרות שנעזרו באשראי הסיני לצרכים אלה.

המאמר מציין אנליסטים הטוענים שהנסיגה הסינית ממימון פיתוחים במדינות זרות היא למעשה חלק מחזון גדול יותר עבור סין, שמתבצע על ידי צמצום השקעות חיצוניות ומיקוד משאבים רבים יותר בשוק הפנימי. כמו כן, טוענים המומחים, מדובר בתגובה למתיחות מול ארה״ב שאפיינה את כהונת טראמפ, במהלכה דיברו האמריקנים בתקיפות על שאיפות ההשתלטות העולמית של סין באמצעות היוזמה. שי אמנם הכריז על ״יוזמת החגורה והדרך״ כעל ״פרויקט המאה״, אך התכנית הייתה פגומה מיסודה בדרכים רבות, בעיקר בנוגע ליכולותיהן – או היעדר היכולות – של מדינות דוגמת ונצואלה, בלארוס, אוקראינה, קמבודיה, קניה ורבות נוספות להחזיר את הלוואותיהן.

״עכשיו זה הזמן לחשוב מחדש״, אמר לפייננשל טיימס מנהל מרכז המדיניות לפיתוח גלובלי באוניברסיטת בוסטון, קווין גאלאגר. ״התכנית היא בראש סדר העדיפויות של שי ג׳ינפינג, הוא כבר השקיע בה כל כך הרבה והוא לא הולך פשוט ׳לכבות את האור׳. אבל על סין ליישם ברצינות את ניתוח קיימות החוב שלה, יחד עם אפשרויות ההשפעה שלה על הנעשה בסביבתה״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית