הסדר אופקי מסוג קרטל: המועצה לצרכנות הגישה תובענה ייצוגית נגד יבואנית נתבי D-Link

"דרישות להעלות את המחיר לרמת המחירים של רשתות השיווק הקמעונאיות הגדולות, אייבורי ו- KSP, שהיו לקוחותיה של אמטל", כותבים בהודעה של המועצה לצרכנות 

bigstock

המועצה לצרכנות הגישה תביעה ובקשה להכיר בה כייצוגית נגד יצרנית הנתבים האלחוטיים ("ראוטרים") D-Link וכן נגד יבואניות מוצרי תקשורת והעומדים בראשן, בטענה כי אלה היו מעורבים בהסדר כובל ארוך שנים ביחס למוצרי D-Link ואשר הביא לפגיעה בצרכנים.

הטענה הינה כי היבואניות הפעילו לחצים כדי להכתיב ללקוחות הקמעונאיים את המחיר הסופי לצרכן תוך דרישה מפורשת להעלאת המחיר עד לרמת המחירים שבה נמכרים מוצרי D-Link על ידי רשתות השיווק הגדולות. כך למשל, נדרשה הקמעונאית Wellcom אשר מכרה לצרכן את הנתב של D-Link בסך של 216 ש"ח, להעלות את המחיר הסופי לצרכן בכ- 30% בהתאם למחיר (275 ש"ח) שבו משווקות את אותו המוצר רשתות השיווק הגדולות אייבורי ו- KSP.

לחצים אלה מגובים בראיות בכתב. כך, בהודעת דוא"ל ששלח נושא משרה בכיר ב D-Link למנכ"ל סידי-לוג - היבואנית שמכרה את מוצרי D-Link ל-Wellcom – עולה כי מנכ"ל סידי-לוג, מר סמיון סוולקין ("סוולקין"), נדרש לפעול באופן הבא: "תבקש מהמוכרים שלך, אלה שעוסקים בחנות Wellcom להעלות את המחירים ב-ZAP עד מספרים סבירים, היות וזה יוצר בעיות עם החנויות האחרות... Alon Computers גם כן יעלו את המחירים". להודעת הדוא"ל אף צורף צילום מסך מאתר האינטרנט "זאפ" להשוואת מחירים בו מתועדים פערי המחירים בין הקמעונאים השונים ביחס לנתב מתוצרת די-לינק. 

בסמוך לכך, התקיימה שיחה טלפונית בין השניים המהווה הודאת בעל דין מפורשת לכך שדי-לינק הייתה מודעת היטב לאי-החוקיות שבדרישתה לתיאום מחירים באופן שנועד להפחית את התחרות התוך-מותגית במוצרי די-לינק בהתאם לדרישת רשתות השיווק הקמעונאיות הגדולות, אייבורי ו-KSP.

דרישות בלתי חוקיות אלו ונוספות שהפנתה די-לינק לסידי-לוג, לא נענו. לכן, די-לינק מימשה את האיום והחלה לשבש את אספקת מוצריה לסידי-לוג ולבסוף אף הודיעה על הפסקת ההסכם בין הצדדים. כעבור תקופה מסוימת, הסכימה די-לינק לחזור ולספק, באופן עקיף באמצעות חברת "אמטל", את מוצריה לסידי-לוג, וזאת בתנאי שסידי-לוג לא תגרום לשבירת מחירי השוק.

אולם, בשורה של שיחות שנוהלו בין מנכ"ל אמטל, לבין סלווקין, נמשכו המאמצים להכתיב ללקוחותיה הקמעונאים של סידי-לוג את המחיר לצרכן, תוך דרישות להעלות את המחיר לרמת המחירים של רשתות השיווק הקמעונאיות הגדולות, אייבורי ו- KSP, שהיו לקוחותיה של אמטל. 

"הראיות הקיימות מלמדות בבירור על קיומו של הסדר הכתבת מחירים אנכי (RPM) שמוכתב על ידי היצרן או הספק לקמעונאים ביחס למחיר המינימום של המוצר לצרכן. בנוסף, מהראיות עולה בבירור, שאף שהכתבת המחיר לקמעונאים בוצעה על ידי היצרן או הספק, אין המדובר רק בהסדר אנכי אלא גם בהסדר אופקי. שכן, הכתבת המחיר בוצעה בעקבות דרישות שהועלו על ידי רשתות השיווק הקמעונאיות הגדולות, אייבורי ו-KSP", כותבים בהודעת המועצה לצרכנות. 

"מדובר אפוא בהסדר אופקי מסוג קרטל, שבוצע תוך פנייה ליצרן או לספק במעלה שרשרת ההפצה, וזאת על מנת לתאם מחירים בין כל הקמעונאים. הכתבת מחיר לקמעונאים מונעת הלכה למעשה תחרות בריאה בשוק, ופוגעת בציבור הצרכנים. המועצה לצרכנות תמשיך להילחם נגד תופעות מסוג זה כדי להביא לאכיפת הדין ולהרתעה מפני תופעות דומות. אומדן הנזק הכלכלי (שנערך על ידי ד"ר רועי שלם)  מוערך  על כ-19.2 מיליון ₪."

התביעה הוגשה באמצעות, עוה"ד עידן איידן ודוד תירוש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית