חיל האוויר 2021: חמשת השדרוגים שיבטיחו עליונות אווירית גם בעתיד

בשנת העבודה הקרובה, 2021, צפוי חיל האוויר לקבל החלטות הרות גורל לגבי עתיד החיל. דן ארקין מונה את חמשת ההחלטות שישפיעו על העליונות האווירית של ישראל בעתיד

חיל האוויר 2021: חמשת השדרוגים שיבטיחו עליונות אווירית גם בעתיד

בשנת העבודה הקרובה, 2021, יראה עם ישראל חיל אוויר חדש/מחודש/משופר/משודרג/מתקדם. מטוסי קרב, מסוקי סער, מטוס תדלוק אווירי, כלי טיס בלתי מאויישים, מיני חימושים -  מכל אלו יקבל החיל כלים 'חדשים מהניילון'. המשותף לכל כלי הטיס העתידיים הוא יכולתם להגיע למטרות וליעדים מהר ורחוק. 

המחירים והעלויות של הכלים החדשים עצומים, ולכן מובטחים מחזורי חיים של עשרות שנים לכל כלי, בצירוף אמינות ובטיחות, יכולות מבצעיות המתקדמות ביותר, שרידות, ושפע של מערכות תוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות על כל כלי טיס ובתוכו. 
רמ"ט חה"א תא"ל ניר ברקן הציג את תכנית העבודה של החיל לשנה הבאה, ודן ארקין מפרט את התכניות והכוונות בתכנית העבודה.

מחליפי מסוקי 'יסעור': את היסעורים הוותיקים יחליפו מסוקי צ'ינוק CH-47 תוצרת בואינג או מסוקי CH-53K תוצרת לוקהיד מרטין/סיקורסקי.  CHINOOK הוא מסוק חדש ותיק קרבות שאלף ממנו טסים ב-20 ארצות. בעל שני רוטורים, ללא רוטור זנב (יתרון בטיחותי ותמרוני), מסוק בעל חתימת IR אינפרה-אדום נמוכה (קשה לראותו בלילה ולשגר אליו טיל). 

ישראל תקבל את דגם G שיהיה ממוכשר במערכות ישראליות, טווח המסוק מוגדל ER. צינור תדלוק אווירי, מערכת הטסה ממוחשבת,, נושא בין 32 ל-36 לוחמים על ציודם, חלקים מהמסוק משוריינים. המתחרה המסוק KING STALION של  לוקהיד מרטין/סיקורסקי. מסוק חדש לחלוטין, מונע בשלושה מנועים רבי-עוצמה, ניהוג אל-חוט (FLY BY WIRE), נשיאת לוחמים וציוד כפולה משל 'יסעור'. 

מהירות טיסה גבוהה, 170 קשר, נושא מטענים כבדים בתנאי מזג אוויר מגבלתיים וראות נמוכה. רעיון התכנון של המסוק K: מקסימום כוחות וציוד במינימום גיחות במינימום זמן.

'כוכב' הרמס 900: המל"ט הרמס 900, תוצרת אלביט מערכות, הוא אחד הגדולים מסוגו, מל"ט MALE בן הדור הבא, פועל בטווחים של מעבר לאופק, רב-משימתי, נושא מגוון מטע"דים (350 ק"ג), משימות לסריקת שטחים גדולים, משימות ISTAR  (מודיעין, תצפית ורכישת מטרות), יכולות COMINT ו-ELINT, ציוד לוחמה אלקטרונית EW, הרבה פונקציות אוטומטיות ו/או שליטה קרקעית, שהייה עד 36 שעות באוויר, תקרת שרות 30 אלף רגל.

רכישת מטוסי קרב: הכוונה היא לרכישת מטוסי חמקן  F-35  נוספים, ובעיקר להצטיידות במטוס הקרב IA F-15, כמה צעדים  קדימה ממטוס 'רעם' F15 I  הנוכחי בחיל. הדגם המשופר/משודרג IA יהווה את חוט השדרה של  החיל ב-30-40 השנים הבאות. 
אוויוניקה חדשה לחלוטין, מחשב החזק ביותר בעולם התעופה הצבאית כיום, 87 מיליון פעולות בשנייה. נושא 13.5 טונות חימוש, דו-מושבי, דו-מנועי, מהירות 2.5 מאך, יכול להגיע ל-60 אלף רגל. 

תא טייס חדש לגמרי, כוונת קסדה תוצרת אלביט מערכות. אם יירכש המטוס, תפעל בישראל מעבדת תוכנה לאינטגרציה של מערכות תוצרת הארץ. במטוס מגוון חיישנים, פוד תקיפה ופוד ניווט. וחידוש גדול: טכנולוגיה שתאפשר נשיאת כלי טיס לא מאוייש על המטוס, הכטמ"מ ישוגר לפעולה בזירת הלחימה בניהול צוות מטוס הקרב המאוייש. 

מחליף למטוס התדלוק 'ראם': המחליף הוא מטוס התדלוק KC-46 PEGASUS תוצרת בואינג. מבוסס מטוס הנוסעים בואינג 767, מטוס רב-משימתי לתדלוק אווירי, למטענים, לנוסעים, לאח"מים ולפינוי רפואי. צוות בן שלושה, שני טייסים ומפעיל תדלוק. 
מוטת כנפיים 47.5 מטרים, שני מנועי פראט אנד ויטני, מהירות מרבית 650 מייל לשעה, מוט תדלוק (BOOM) אוטומטי, שני סלי תדלוק על הכנפיים. מטוס תדלוק מאריך את הזרוע המבצעית לא רק של חיל האוויר אלא של המדינה: יכולת להביא מטוסי קרב לכל מקום, הרחק מאוד מגבולות המדינה לכל כיוון, במהירות, בהפתעה ובדיוק. 

מאמן מטוסי 'שמשון' (C-130 J) ו'קרנף' (C-130I): שני המטוסים הם תוצרת לוקהיד מרטין. החברה, בשיתוף עם חברת CAE  (יצרנית סימולטורים ומתקני הדרכה) מייצרות מאמנים, סימולטורים, כאשר חברת אלביט מערכות היא קבלן ראשי להפעלתם בחיל האוויר. 

בעתיד יוצבו מאמנים, סימולטורים מתקדמים לכל דגם מטוס שיוצב בבסיס נבטים שבדרום, כיום בסיסם של מטוסי התובלה הכבדה 'שמשון' ו'קרנף'. סימולטורים בני ימינו מדמים לאיש הצוות המתאמן את כל מעטפות הטיסה, את מערכות המטוס ומכשיריו, והכל בדיוק, בקרבה מרבית למציאות תוך יצירת מודעות מצבית, והכל על הקרקע.  
 

אולי יעניין אותך גם