ארה״ב: ביידן בחר בגנרל לויד אוסטין כמזכיר ההגנה

״הוא חייל ומנהיג אמיתי. ביליתי איתו אינספור שעות, ראיתי איך הוא מפקד, והתפעלתי מהרוגע שלו ומאופיו. הוא ההגדרה של פטריוט״, כתב הנשיא הנבחר על אוסטין. עם זאת, אישור המינוי עלול להיתקל בקשיים בקונגרס

 

ביידן כסגן הנשיא יחד עם הגנרל לויד אוסטין (מימין) בטקס צבאי לציון חזרת חיילים מעיראק, 2009. צילום: Takaaki Iwabu/Raleigh News & Observer/ABACAPRESS.COM via REUTERS

נשיא ארה״ב הנבחר, ג׳ו ביידן, הודיע אתמול (ג׳) כי בחר בגנרל בדימוס, לויד אוסטין, לכהן כמזכיר ההגנה הבא. אם יאושר המינוי, יהיה האמריקני השחור הראשון בתפקיד זה, ויצטרף לכוונת המגוונת של ביידן הכוללת נשים רבות ומיעוטים אתניים ודתיים. ״הוא חייל ומנהיג אמיתי. ביליתי איתו אינספור שעות, ביקשתי את עצתו, ראיתי איך הוא מפקד, והתפעלתי מהרוגע שלו ומאופיו. הוא ההגדרה של פטריוט״, כתב ביידן על אוסטין במאמר דעה שפרסם אתמול באטלנטיק.

אוסטין היה הגנרל השחור הראשון שפיקד על אוגדת צבא בלחימה, וטרם פרישתו מהשירות בשנת 2016 ניהל את פיקוד המרכז האמריקני. הוא נחשב לאיש צבא שיודע להתנהל היטב במצבי משבר, אשר זוכה להערכה ברחבי הצבא. כסגן הנשיא, עמד ביידן בראש ביצוע המדיניות האמריקנית בעיראק ועבד יחד עם אוסטין, ששימש כמפקד הצבא האחרון במדינה. עם זאת, המינוי היה מעט מפתיע, שכן בשבועות האחרונים נחשבה מישל פלאוורנוי, בכירה לשעבר במחלקת ההגנה, למועמדת המובילה לתפקיד.

״אני מכיר את גנרל אוסטין. אני סומך עליו. בגלל שאני יודע איך הוא מתנהל תחת לחץ״, כתב ביידן בטוויטר. ״כשדאעש הגיחו כאיום טרור, הנשיא אובמה ואני פנינו לאוסטין בחדר המצב והוא הוביל אותנו. כעת, אני פונה אליו שוב כמזכיר ההגנה״. לציוץ צירף ביידן סרטון קצר בו מדבר אוסטין על רקע תמונות שלו משנותיו בצבא. ״ראיתי שניתן להשתמש בכוחו של הצבא האמריקני למטרות טובות״, אמר בסרטון. ״לכבוד הוא לי להתבקש לשרת שוב את מדינתי, כמזכיר ההגנה. כמו הנשיא הנבחר ביידן, אני מאמין שיש לנו את הצבא החזק בעולם, ולעולם לא נהסס להגן על האינטרסים שלנו ועל העם האמריקני״.

כאמור, ביידן גם פרסם אתמול מאמר דעה במגזין אטלנטיק, שכותרתו ״מדוע בחרתי בלויד אוסטין כמזכיר המדינה״. בכותרת המשנה כתב ביידן ״אנו זקוקים למנהיג אשר עמד במבחנים, ויכול לצלוח את האתגרים בפניהם אנו עומדים כעת״. בהתייחסו לתפקודו של אוסטין בעיראק בסיום המעורבות האמריקנית במדינה כתב ביידן ״הוא סיים את העבודה. הוא מילא תפקיד מכריע בהבאת 150 אלף חיילים הביתה. זה דרש ממנו יותר מאשר מיומנות ואסטרטגיה של חייל מנוסה. זה דרש מאוסטין לעסוק בדיפלומטיה, לבנות קשרים עם עמיתינו העיראקיים ועם שותפינו באזור. הוא שימש כמדינאי, ייצג את מדינתנו בכבוד ותמיד, מעל הכול, דאג לאנשיו״.

עם זאת, המועמדות של אוסטין עלולה להיתקל בבעייתיות בגבעת הקפיטול. החוק קובע כי על מנת לכהן בתפקיד מזכיר ההגנה, יש להיות משוחרר מהצבא לפחות שבע שנים, אך לויד פרש לפני ארבע שנים בלבד. על מנת למנותו יהיה צורך באישור מיוחד מהקונגרס, אך אתר פוליטיקו מדווח ייתכן והמחוקקים יערימו קשיים בנושא, במיוחד לאור העובדה שצעד זה בוצע עבור ג׳ים מאטיס, מזכיר ההגנה לשעבר של טראמפ, והקונגרס אינו מעוניין להפוך את החריג לשכיח (החוק נועד מלכתחילה על מנת לשמר את האופי האזרחי של משרד ההגנה). ביידן התייחס גם לסוגיה זו במאמרו, וציין כי הוא מקווה לאישור המחוקקים. ״לאור האיומים והאתגרים העצומים והדחופים העומדים לפתחה של מדינתנו, יש לאשר את מינויו במהירות״, כתב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית