דיווח בגרמניה: הפרלמנט שוקל רכישת חימוש עבור מל"טי ההרון-TP

הצבא הגרמני רוצה לחמש את המל"טים שהושכרו מתעשייה אווירית. מפלגות השמאל מתנגדות. הדיון בפרלמנט צפוי להתקיים בימים הקרובים

צילום: תעשייה אווירית

הקואליציה הממשלתית של הנוצרים והסוציאל-דמוקרטים רוצה להציג בחיפזון מל"טים חמושים לפני הבחירות בבונדסטג. עם זאת,  יותר ויותר חברי פרלמנט מטעם הSPD מתמקמים כעת נגדה. ב -16 בדצמבר אמורות ועדות התקציב וההגנה של הבונדסטאג הגרמני להחליט על חימוש מלט"י ההרון TP שמושכרים מתעשייה אווירית. 

משרד הביטחון הגרמני שלח לפני שבועיים טיוטת החלטה למשרד האוצר, שתוגש כעת לבונדסטג להצבעה. לא ברור כמה יקר החימוש, נקודות הרכבה של הטילים בלבד עלו 50 מיליון יורו. כל פרטי התחמושת מסווגים כסודיים.

לקראת ההצבעה עדכנה הממשלה הפדרלית את ההסכם הבין ממשלתי עם ישראל. היא מסדירה את הכשרת החיילים הגרמנים על ידי חיל האוויר הישראלי שהחלה עד כה רק על הרון TP הלא חמוש, שהוזמן על ידי הבונדסוור לפני שנתיים. ההסכם משלים כעת רכש ואספקת תחמושת, "ציוד טכני נוסף מתאים" ו"הכשרה ספציפית לנשק". מדובר ברכש של כ-25 מליוני אירו לטילים עבור המל"טים, כך לפי הפרסום

מבצעי החל ממרץ

בתשובה לשאלה פרלמנטרית, שר המדינה תומאס סילברהורן התווה את מפת הדרכים לחימוש. לפיו, ארבעה מתוך חמשת ההרון-TP "יוצגו לשימוש" בגרסתם הלא חמושה בתל נוף החל מה -19 במרץ. שתי הממשלות הגיעו להסכם תוכנית להפעלה מהבסיס. על פי סילברהורן, בתחילה מתוכננת מוכנות מבצעית מלאה כמל"טי סיור. עם זאת, החל מ2022, המל"טים יכולים חמושים לפעולה באפגניסטן.

על פי התוכניות המקוריות, לעומת זאת, המל"טים הראשונים אמורים להגיע השנה. עד מארס הם יעברו ניסויים שונים, בהם חברת איירבוס, כקבלן ראשי עבור הבונדסוור, תבצע ככל הנראה גם טיסות עם המל"טים. במהלך בדיקות אלה, יאומת הציות לדרישות הגרמניות. בנושאים הקשורים לתחמושת, הקים הבונדסוור "צוות תמיכה במערכת הנשק" אשר בודק את המטוס לשימושו המזוין.

נכון להיום 60 חיילים גרמנים מאומנים להפעלת ה- HERON TP בתל נוף. הם מורכבים מטייסים ומפעילי מטען האחראים על חיישני המעקב. בהתאם להחלטת הבונדסטג הגרמני, לצוות מתווספים מפעילי נשק. חיל האוויר הגרמני אחראי על תכנון "ההכשרה הבסיסית הספציפית לנשק" שאמורה להימשך חצי שנה

השימוש בנשק צריך להיות תלוי במנדט המתאים. הבונדסוור טוען כי הוא רוצה להשתמש במל"טים קרביים באפגניסטן ובמאלי כדי לשמור על בסיסים צבאיים וליווי שיירות. הדיווח על "דיון מל"טים", שהכין משרד הביטחון הגרמני לבונדסטאג לאחר סדרת אירועים, מתאר גם את כעסו של חיל האוויר הגרמני בשל היעדר מל"טים חמושים. 

על פי התשובה שקיימת כעת, ניתן היה לפרוס את המל"טים החמושים הגרמניים גם במדינות השכנות באזור המנדט, בכפוף לאישור הממשלה שם. במאלי, הבונדסוור כבר ביצע לפחות משימה אחת בניז'ר ​​השכנה עם מטוסי ה- HERON 1, ששימשו ל"מעקב אחר נתיבי הברחה ידועים". אי אפשר לברר את מספר הטיסות הללו מכיוון שהחיל האווירי לא תיעד סטטיסטיקה.

הגנה עצמית

לדברי שר המדינה זילברהורן, ניתן לשקול פריסת מל"טים קרביים בשטח זר גם ב"מצב של הגנה עצמית". הם יכולים להיות פרוסים גם במבני פיקוד שכמו באפגניסטן מובלים על ידי חיילים בינלאומיים. לשם כך, הבונדסוור צריך להוציא "תקנות ספציפיות משלימות" בכדי להבטיח את קיום הדרישות הגרמניות לטיסות מל"ט חמושות. זה יכול להיעשות, למשל, על ידי הצבת קציני קישור גרמנים במבנים אלה

במסגרת "דיון המל"טים" הדגיש משרד הביטחון הגרמני כי "הריגה ופעולות חוץ-משפטיות המנוגדות לחוק הבינלאומי בכלל סותרות את כל מה שהבונדסוור מייצג". פרטים נוספים מוגדרים על ידי כללי ההתקשרות עבור HERON TP החמוש הגרמני, ובכך אמורים ליישם את הדרישות הפוליטיות והחוקיות. עם זאת, כללים אלה יוכנסו רק לאחר החלטת הבונדסטאג ב- 16 בדצמבר ולכן הם טרם ידועים לחברי הפרלמנט.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית