למרות הפרסומים: אין חשש לפגיעה במקצועיות חברי דירקטוריון בחברות ממשלתיות

פרסומים בתקשורת טוענים כי השר דודי אמסלם רוצה לקדם מינוי פוליטי של דירקטורים בחברות ממשלתיות. עם זאת, יוזמה כזו דורשת שינוי חקיקה שספק אם תתאפשר בכנסת הנוכחית. פרשנות  

bigstock

בשבועות האחרונים מתנהל קמפיין תקשורתי סביב השאלה מי ימנה דירקטורים בחברות ממשלתיות. כולל בביטחוניות. בעוד יוזמת "נבחרת הדירקטורים" של ח"כ יאיר לפיד בימיו כשר אוצר דחפה למאגר לאומי של אנשים המוכשרים מקצועית לתפקיד, שר הדיגיטל, ח"כ דודי אמסלם, רוצה לבטל יוזמה זו.  נבחרת הדירקטורים אמנם טרם עברה חקיקה, אך מהצד השני ישנה חקיקה המגבילה זיקה פוליטית של מינויים לחברות ממשלתיות. 

חשוב לציין שתי עובדות. ראשונה - המהלך של אמסלם אינו נוגע למנכ"לים. וקטור זה נשאר ללא שינוי עם ועדות איתור מקצועיות. שניה, תשומת לב כי שתי הגישות (של אמסלם או נבחרת הדירקטורים) נוגעות לשאלת ההמלצה על מועמדים, ולא על הליך הבחינה שלהם. הליך הבחינה מוסדר בחקיקה (חוק החברות הממשלתיות) הקובעת כי ישנה וועדת מינויים מקצועית, הבוחנת את חברי הדיקטוריון לפי תנאי סף מסוימים וניסיון.

מכאן, שלא משנה אם המועמד יבחר מתוך הנבחרת או כהמלצה של שר מכהן, הליך הבחינה יהיה זהה וללא משוא פנים. כפי שמחייב החוק. יתרה מכך, בחינה של תיקון מספר 6 לחוק תגלה כי מועמד שמומלץ על ידי שר צריך כשירות מיוחדת שתתאים אותו לתפקיד כדי למנוע פוליטיזציה של החברות הממשלתיות. 

מהכתוב בחוק: כשירות מיוחדת (תיקון מס' 6) תשנ"ג-1993, סעיף קטן 18ג. (א): "מצאה הועדה לבדיקת מינויים כי למועמד לכהונת דירקטור, יושב ראש דירקטוריון או מנהל כללי בחברה ממשלתית, יש זיקה אישית, עיסקית או פוליטית לשר משרי הממשלה, לא תמליץ על מועמדותו זולת אם מצאה כי יש לו כישורים מיוחדים בתחומי פעולתה של החברה, או שקיימים לגביו שיקולים של כשירות מיוחדת אחרת בנוסף לתנאי הכשירות הנדרשים לפי חוק זה לאותה כהונה." 

מצד שני, ישנן שמועות כי במשרד המשפטים מקדמים מהלך שיעגן את "נבחרת הדירקטורים" בחקיקה, מה שלא בוצע בתקופתו של לפיד. זאת, כקונטרה ליוזמה של השר אמסלם. לסיכום, אם השר אמסלם רוצה פוליטזציה של החברות הממשלתיות הוא צריך לשנות חקיקה קיימת בכנסת. מהלך, שספק אם יתממש בכנסת הנוכחית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית