פלאפון: הקרב על תחזוקת אנטנות 

משרד התקשורת רוצה לשפר קליטת דור-4 בארץ באמצעות שיתוף תרנים בין מפעילי הסלולר. המהלך מביא להתנגדות של וועד העובדים בחברת פלאפון 

https://maya.tase.co.il/reports/details/1336386/2/0

חברת פלאפון, על אף השיפור היחסי ברבעון האחרון לעומת הקודם, ממשיכה להראות קושי לשמר ולהגדיל הכנסות, מגמה הנמשכת מתחילת 2020, כך על פי פרסום חברת בזק לבורסה. עוד עולה מהדו"ח הרבעוני לבורסה כי ההכנסות של פלאפון קטנו ביחס לרבעון מקביל אשתקד (ציוד קצה ושירותים).  

על רקע תוצאות אלו, מתנהל מאחורי הקלעים, מאבק בין ההנהלה לוועד סביב תחזוקת אתרי האנטנות. הכל התחיל משימוע של משרד התקשורת שרוצה לאפשר למפעילים שיתוף פעולה בתרנים. קרי, שמפעילים שונים יוכלו לעשות שימוש משותף באותו אתר. בצורה כזו רוצים במשרד לקדם שיפור קליטה בדור 4. 

"תכלית המהלך היא להרחיב את רמת הכיסוי הכוללת של כל רשתות הסלולר, במסגרת זו החברות יחויבו להרחיב את פרישת רשת הדור ה-4 בישובים, נתיבי תחבורה, מנהרות, ובשטחים פתוחים כגון אזורי טיולים, יחד עם מתן אפשרות לפרישה נקודתית בעזרת מפעיל אחר באופן שיתמרץ את החברות לפרישה נרחבת ומהירה״, אמרה מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין. 

בהודעת השימוע נכתב: "המשרד רואה חשיבות רבה באספקת כיסוי סלולרי לכל תושבי ישראל בכל רחבי המדינה, וסבור כי בעת הזו נכון להפעיל את הסמכות הנתונה למשרד לחייב את חברות הסלולר להרחיב את הכיסוי הסלולרי של רשת דור 4. שלב "אבן דרך ד'" הוא השלב האחרון באבני הדרך שהתווה המשרד לפני מספר שנים לכיסוי סלולרי מדורג של חברות התקשורת, שיביא לעלייה בחובות הכיסוי הסלולרי מ-75% ל-95% מכלל שטח המדינה." 

מדובר על אפשרות שיתוף תרנים (נדידה פנים ארצית או משאבי תדר) בכ-120 אתרים בפריפריה לצורך שיפור הכיסוי בגיגה הראשון (1800 מה"ץ). השימוע הינו המשך למכרז דור-4 משנת 2014. 

המטרה: חסכון בעלויות  

בעוד הנהלת החברה רוצה לחסוך בעלויות התחזוקה של התרנים באמצעות הפרטה, מודל קיים ומקובל בעולם, הוועד, רוצה להשאיר את התחזוקה בבית. בסופו של יום, זה דיון על הוצאות כוח אדם. אם מפריטים, צריך פחות כוח אדם בפלאפון.

בתגובה, וועד העובדים של פלאפון טען בכתבה באתר גלובס, כי "הפתרון שהציע משרד התקשורת לא יענה על הבעיה המרכזית של היעדר כיסוי בפריפריה ומזהיר מפני האפשרות שחברות חיצוניות מובילות מהלך שמטרתו הוצאת אתרי הסלולר לידיהן, תוך שהועד מזכיר את חברת אלומה שפעילה בתחום." 

עוד נכתב בפרסום כי "עובדי פלאפון הביעו התנגדות לשיתוף-פעולה בין החברות בכל צורה מלבד שיתוף-פעולה פסיבי שבו כל חברה תאפשר לחברה מתחרה להשתמש בתרנים שלה." בינתיים, בהנהלת החברה, מסרבים להתייחס רשמית לטענות הוועד בתקשורת. 

על מה המהומה? אחת ההשערות היא כי הפרטת התחזוקה של התרנים (לחברת אלומה או כל חברה אחרת), תביא לקיצוץ עובדים בהנדסה של החברה. אם מפריטים, המשמעות היא כי גוף חיצוני מקבל אחריות לתחזוקה, וצריך פחות עובדים. מאידך, בעידן שבו פלאפון מתקשה לשמר הכנסות, הפרטה כזו יכולה לחסוך לחברה הרבה מהוצאות התחזוקה שלה. חסכון בהוצאות תפעול משמעותו שיפור ברווח הנקי. כלומר, על אותה הכנסה, ההנהלה תוכל להראות רווח נקי גדול יותר. 

עם זאת, גורמים שונים טוענים כי בחברות הסלולר, להנדסה יש השפעה גדולה על ההנהלה. אם ההנדסה רוצה להשאיר את התחזוקה בבית, כנראה שיהיה קשה ללכת להפרטה. המשרד מצידו ממשיך בשימוע. במסגרתו, יכול הוועד להגיש טענות לגיטימיות נגד מודל השיתוף. 

טרם ברור כיצד יגמר המאבק בין הוועד להנהלה בהקשר זה, אך הדו"חות של חברת בזק משקפים תמונה ברורה - שוק הסלולר נמצא בתקופה מאתגרת והמפעילים נדרשים לפתרונות יצירתיים לחסוך הוצאות. שיתוף תרנים הוא פתרון מסוג זה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית