משפחת ההרון – כטמ"מ רב משימתי

יכולת מבצעית וכשירות מבצעית גבוהה בכל מקום בעולם, פירושה תפעול המטוס ממסלולים בגובה 11,000 רגל, מבסיסי אוויר בהימלאיה ובאנדים

במהלך יותר מארבעה עשורים הפכו כלי טייס אוטונומיים ונשלטים מרחוק (כטמ"מ) לגורם המבצע את הפעילות האינטנסיביות ביותר בחילות האוויר המבצעיים המובילים בעולם. מגמה שהחלה בהתפתחות איטית ורציפה מאז הופעתם של המטוסים הזעירים ללא טייס (מזל"טים), והתפתחה למטוסים ללא טייס (מל"טים), הגיעה לבשלות בשנות ה-80 של המאה שעברה.

משתמשים שהתנסו כבר בתפעול מל"טים רצו פלטפורמות שיוכלו לעשות יותר – לבצע משימות ממושכות יותר, בטווח ארוך יותר, לנסוק גבוה יותר ולשאת מטענים כבדים יותר ויותר. לאחר כמה נסיונות שדרוג של הפלטפורמות הקיימות התברר כי לשדרוגים יש גבול, ומהנדסי התעשיה האווירית פנו לפלטפורמה גדולה, שתאפשר להגשים את דרישות הלקוחות – כך נולדה משפחת ההרון.

עד שנת 1994 הפלטפורמה החדשה הבשילה למה שאנו מכירים כיום - פלטפורמה במשקל המראה מירבי של  טון, המונעת במנוע תעופתי מרושיין, שנבחר במיוחד כדי לבצע משימות מודיעין בטיסה שקטה, ללא רעש ה'מנסרה' האופייני למזל"טים, מטוס לא מאויש הנוסק לגובה שיוט של 30,000 רגל ומסוגל לשהות באויר יממה ויותר.

הביצועים המיוחדים הפכו את ההרון לכטמ"מ הרב-משימתי הראשון מסוגו. "יכולות אלה דרשו אמינות גבוהה ביותר ועיצוב ייחודי העונה לצרכים וטכניים והמבצעיים הנדרשים למשימה", אומר אבי בלסר, ראש מנהל שיווק ומכירות בחטיבת כלי טיס צבאיים של התעשייה האווירית. "הניסיון שצברנו במשך כמעט חמישה עשורים של פעילויות, עם למעלה מ -50 לקוחות ברחבי העולם, עיצב את התפתחות משפחת ההרון", הוסיף בלסר.

יכולת מבצעית וכשירות מבצעית גבוהה בכל מקום בעולם, פירושה תפעול המטוס ממסלולים בגובה 11,000 רגל, מבסיסי אוויר בהימלאיה ובאנדים. עבודה טמפרטורות קיצוניות בחום של 45 מעלות צלסיוס וכפור של -40 מעלות מתחת לאפס, טיסה תחת גשמי מונסון שוטפים ועמידה ברוחות עזות.

במהלך השנים ההרון הלך והתפתח. בשנת 1998, הרון 1 נשא 470 ק"ג דלק ומטען, המורכב מטעדים אלקטרו-אופטיים, מכ"ם, מודיעין אותות (SIGINT) ומודיעין קשר (COMINT), לצד תקשורת נתונים רחבת-פס, המעבירה את המידע מהחיישנים לתחנת הקרקע.
גרסה אחרת המותאמת לתמיכה במבצע ימי היא ההרון הימי, תצורה משימתית הכוללת מכ"ם חיפוש ימי, AIS, מטעד אלקטרו-אופטי ומודיעין אותות.

בהרון הימי שולב גם מסוף תקשורת לווינית המאפשר הארכת המשימות אל מעבר לאופק. ההרון הימי פועל ממנחתים יבשתיים ויוצא ל סיורים ימיים ארוכי טווח בתאום ושילוב עם כוחות משימה ימיים, באמצעות העברת השליטה לספינות הצי המצויידות למשימות אלה במסופי שליטה יעודיים.

משפחת ההרון הלכה והתפתחה במהלך השנים, למתן מענה לצרכי הלקוחות. כך פותח הרון TP, הגדול, ומהיר יותר מקודמיו, נושא מטען גדול בהרבה, ומסוגל לשהות במשימה זמן רב יותר. הרון TP מונע על ידי מנוע טורבו-פרופ, וטס במהירות כפולה מההרון המקורי. למרות שהוא כבד פי חמש מקודמו, הרון TP מטפס מהר יותר עד לתקרה של 45,000 רגל ונושא מטעדים ומטען במשקל כולל של מעל טונה.

בתכנון הרון TP יושם תכנון מודולרי המתבסס על אבני בניין בחומרה ותוכנה המאפשרות להתאים המטוס במהירות למשימות משתנות. ארכיטקטורה זו מאפשרת ללקוחות לשדרג את הפלטפורמות הקיימות, באמצעות שילובי תוכנה ועדכוני חומרה כדוגמת שימוש בסנסורים חדישים המופעלים ע"י כל אחד מבני משפחת ההרון. 

ארכיטקטורה מודולרית ומדרגית זו הציגה לאחרונה שני בני משפחה חדשים במשפחת ההרון – הרון 2 המשדרג את היכולות של ההרון 1, ומקנה למשתמשים יכולות אסטרטגיות לצד   ה-TP הקיים, והרון טקטי (T-Heron) המיועד למשימות בדרג הנמוך, משימות סיוע לכוחות קרקעיים שבוצעו בעבר ע"י מל"ט הסרצ'ר (זהבן). שני הדגמים החדשים נושאים מטעדים מרובים, ומפעילים את כל מגוון המטעדים המותאמים למשפחת ההרון, כולל מטעדים אלקטרו-אופטיים IR, מכ"מים מערכות ביון אלקטרוניות, יכולות מתקדמות שמוגבלות רק בכושר הנשיאה והזמינות של הפלטפורמה. 

שימוש בארכיטקטורה פתוחה, פרוטוקולי תקשורת ושיתוף מידע מאפשר שילוב של נכסים אחרים דוגמת המל"ט הטקטי הקטן BirdEye 650D , ומשפחת ה- VTOL הממריאים ונוחתים אנכית, המפותחים אף הם בתעשייה האוירית. שילוב מסוף תקשורת לווינים מאפשר למפעילי ההרון לתפעל את הכלי מרחוק, על הקרקע ובאוויר, במתכונת 'Long Runner'.

שיטה זו מאפשרת תפעול המטוס בבסיס הפעלה מרוחק אלפי קילומטרים ממרכז הבקרה, בתמיכת צוות קרקע מינימלי. שיטת הפעלה זו הינה חלק ממרכז המשימה והמודיעין של התעשייה האווירית (MOIC), המתפעל מספר רב של כטמ"מ הרון מסוגים שונים, הנושאים מטענים שונים, בפעולה במרחקים וכיוונים שונים.

MOIC מספק שילוב יעיל של מודיעין ובניית תמונת מצב, הקצאת גמישה של משימות לתמיכה במצבים מתפתחים ובצרכים תפעוליים מגוונים. מערכות עיבוד המודיעין המשויכות למשפחת הרון מתוכננות עם מערכות עקיבה ואיכון אוטומטי למחצה, סיווג והרכשת מטרות, תוך ארגון, אופטימיזציה ויעול תפעול המערכות לספיקה וביצועים מירבים. 

בין אם התפעול נעשה בצורה ריכוזית או פרטנית, מערכות הרון תומכות במשתמשים מהרמה הטקטית ועד האסטרטגית, באמצעות מתן אוטונומיה מירבית לניהול הפלטפורמה ומתן גמישות ושליטה מירבית למשתמש, לניהול המשימה, המטעדים והתוצרים המופקים על ידם, זאת בעוד הפלטפורמה טסה באופן אוטונומי או בשליטה מרחוק. 

מערכות ההרון נמצאות בשימוש על ידי 22 לקוחות ברחבי העולם, ביניהם הודו, ישראל, גרמניה, דרום קוריאה וברזיל. עד כה משפחת ההרון צברה מעל 500,000 שעות טיסה מבצעיות. "השימוש גדל פי שלושה בדורות האחרונים", מסכם בלסר. "מלבד המערכת החזקה והניתנת להרחבה שהיא מספקת, הניסיון התפעולי יוצא הדופן והתצורות הטכניות המקוריות שהתפתחו כדי לענות על צרכי קהילת מפעילי ההרון מגדירים את המשפחת כמובילה עולמית בתחום הכלים הבלתי מאויישים."

אולי יעניין אותך גם