אוסטרליה: "שיקולים בינאישיים" בחוזה רכש ציוד לצוללות

מדובר בסכסוך חוזי בין הצדדים, הנוגע לאספקת ציוד בטיחות והנצלה לצוללות האוסטרליות החדשות

אוסטרליה: "שיקולים בינאישיים" בחוזה רכש ציוד לצוללות

By Photographs by Gnangarra...commons.wikimedia.org, CC BY 2.5 au, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1409027

משרד ההגנה האוסטרלי עלול להיאלץ לשלם פיצויים בגובה של כמאה מיליון דולר לחברה אמריקאית לאור סכסוך חוזי בין הצדדים, הנוגע לאספקת ציוד בטיחות והנצלה לצוללות האוסטרליות החדשות. לאחר סכסוך של למעלה כשנה בין הצדדים, נחשפה המחלוקת בתקשורת האוסטרלית, שהוגדרה על ידי גורמי ביטחון כבעלת סיכון רב הצפוי להשפיע על לוחות הזמנים של בניית הצוללות החדשות עבור הצי.

המחלוקת היא סביב אספקת מערכת ההנצלה של הצוללות, אשר פותחה על ידי חברת פניקס האמריקאית. גורמים במשרד ההגנה, חשפו דו"ח חסוי של המשרד, לפיו הם ממליצים על ביטול הזמנת הרכש מהחברה. היקף העסקה שנחתם עם פניקס האמריקאית הוא כ-280 מיליון דולר, בנוסף לחוזה אחזקת המערכות ל-35 שנים בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר.

החברה האמריקאית הייתה אמורה לספק גם מערכות הנצלה לצוללות הישנות של הצי האוסטרלי, כתחליף למערכות הבריטיות המותקנות בהן כיום שצפויות לצאת משירות לאחר 2024. ראש הועדה המייעצת האוסטרלית, המבקרת את תהליכי בניית כלי השיט עבור הצי האוסטרלי (באופן סדיר), הגיש מסמך רגיש, לפיו מערכת היחסים בין החברה האמריקאית והמספנה האוסטרלית נמצאה מחוסרת תום לב ובלתי ראויה.

ככל הנראה, בחוזה הרכש עם החברה האמריקאית היו מעורבים שיקולים בינאישיים, אשר השפיעו על בחירת הספק על ידי המספנות האוסטרליות. בתגובה למסמך ראש הוועדה המייעצת, אשר הגדיר את הרכש כ"מבולבל, "מבולגן" ו"אחד הגרועים ביותר שראינו", מסר דובר משרד ההגנה האוסטרלי כי משרד ההגנה יזם עצמאית בחינה של פרוייקט הרכש, לאחר שביוני 2020 ניכר היה שמצטברים עיכובים באספקות מצד החברה האמריקאית.

מנהל התוכנית האוסטרלי של חברת פיניקס אינטרנשיונל, איאן מילינר, אמר בתגובה לפניות עיתונאים כי הוא אינו מסוגל להגיב עקב מגבלות חוזיות. שרת ההגנה האוסטרלית, לינדה ריינולדס, אמרה "בתקופה בה הצוללות שלנו פועלות יותר מתמיד, עלינו להמשיך ולוודא שהן ערוכות לכל משימה, כולל פעולות הנצלה".  בינתיים, באוסטרליה מנסים להבין כיצד להיחלץ מהביצה שנוצרה.

אולי יעניין אותך גם