אחרי 19 שנה: הסכם ראשוני בין ממשלת אפגניסטן לטליבאן

מדובר בפריצת דרך משמעותית שתאפשר לשיחות השלום בין הצדדים לעבור לנושאים מהותיים כגון הפסקת אש. בתחילת השבוע נהרגו למעלה מ-30 חיילים אפגנים בפיצוץ שתי מכוניות תופת

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, בשיחות המו״מ המקדימות בדוחא, קטאר, בחודש שעבר. צילום: Patrick Semansky/Pool via REUTERS

לאחר חודשים של שיחות בתיווך אמריקני שהתקיימו בדוחא, הכריזו אתמול (ד׳) ממשלת אפגניסטן ונציגי הטליבאן כי הגיעו להסכם ראשוני שיאפשר את קיום שיחות השלום ביניהם. זהו ההסכם הראשון שנחתם מאז שנת 2001. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, מדובר בפריצת דרך משמעותית שתאפשר לשיחות המו״מ להתקדם לנושאים מהותיים יותר כגון הפסקת אש, הדרישה העיקרית של קאבול ושל גורמים בינלאומיים. רק בתחילת השבוע נהרגו למעלה מ-30 חיילים אפגנים בפיצוץ שתי מכוניות תופת במזרח המדינה.

בהצהרה משותפת של שני הצדדים, נמסר כי ״על וועדת עבודה משותפת הוטלה המשימה להכין את טיוטת הנושאים לסדר היום של שיחות השלום״. חבר במשלחת האפגני אישר לרויטרס כי התהליך המקדים של המו״מ הסתיים.

״אנו מברכים את שני הצדדים על ההתמדה שלהם ועל רצונם למצוא מכנה משותף״, נכתב בהצהרה רשמית של מחלקת המדינה האמריקנית. ״הישג זה מוכיח כי הרפובליקה האיסלאמית האפגנית והטליבאן הנם רציניים, מסוגלים להתגבר על חילוקי דעות, ומוכנים להתמודד עם נושאים קשים״.

על פי הסכם שנחתם בפברואר השנה, הכוחות האמריקנים אמורים לעזוב את אפגניסטן עד חודש מאי הקרוב, בתמורה לערבויות מתאימות מצד הטליבאן – זאת כחלק ממשנתו של נשיא ארה״ב היוצא, דונלד טראמפ, להחזיר את כל החיילים הביתה. כ-2000 חיילים צפויים לשוב לארה״ב בחודש הקרוב. עם זאת, מוקדם יותר השבוע הזהיר שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, את חברות נאט״ו מפני הסגת כוחות מוקדם מדי, לפני שהושגו והובהרו התנאים הנדרשים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית