תאונת הסנונית: "בשלב זה לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה"

מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו"ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם, כך עולה מדיווח באתר צה"ל

צילום: עמית אגרונוב. https://www.iaf.org.il/9291-52595-he/IAF.aspx

צוות המומחים בראשות אל"ם א' הציג למפקד חיל האוויר את ממצאי דו"ח הביניים ממנו עולה כי בשלב זה עדיין לא ניתן לקבוע את סיבת התאונה. צוות המטוס כלל את מדריך הטיסה, רס"ן (מיל׳) איתי זיידן ז״ל, וחניך בטייסת המיון בבית הספר לטיסה, רב"ט ליהוא בן-בסה ז"ל, החניך היה בשלב המכין בקורס הטיס, כארבעה חודשים, בשלב הטיסות הממיינות וזו הייתה טיסתו התשיעית (צ'ק 9) על מטוס ה"סנונית".

למדריך הטיסה, ממלא מקום מפקד טייסת מיון, טייס קרב בהכשרתו, אלפי שעות טיסה, מהן מאות שעות על מטוס ה"סנונית". מתוך ממצאי דו"ח הביניים עולה כי במטוס התאונה טופלה תקלה טכנית במנוע לפני כחודשיים וחצי ותקלה נוספת, בחומרה קלה, כשבוע לפני התאונה, במסגרתן בוצעו פעולות אחזקה מקיפות במטוס. בשלב זה לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה.

המטוס נבדק ואושר לטיסה על ידי הצוותים הטכניים באותו הבוקר, וטסו בו שתי טיסות נוספות עם צוותים שונים מבית הספר לטיסה באותו היום.

בשעה 10:43 בבוקר המריא מטוס ה"סנונית" מבסיס חצרים, מזג האוויר היה טוב והראות הייתה טובה, בטיסה תוכננו תרגילים קבועים מראש ותרגיל נוסף לשיקול דעתו של מדריך הטיסה בהתאם לצורכי המיון. במהלך הגיחה ביקש המדריך ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה, בהתאם לנהלים, ככל הנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. זה היה הדיווח האחרון למגדל הפיקוח, לא התקבלו בקשר דיווחים על מקרה חירום או על תקלה עד קרות התאונה.

המגע הוודאי האחרון של מערכות המכ"ם עם המטוס היה בשעה 11:12 בגובה 900 רגל מעל פני השטח. לא ניתן לקבוע בשלב זה איזה תמרון ביצע המטוס עד הפגיעה בקרקע. משך הזמן שחלף הוא לכל היותר כשתי דקות מאובדן מגע המכ"ם ועד הפגיעה בקרקע.

מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו"ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם. עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות של המטוס באוויר או פגיעה מציפורים או התנתקות חלקים באוויר ו/או התפתחות אש באוויר. לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס.

צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א׳ ממשיך לחקור את נסיבות התאונה וכלל הכיוונים נבדקים, בין היתר חברת היצרן של המטוס תגיע לארץ. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין קיבל את ממצאי דו"ח הביניים ואישר את כיווני החקירה להמשך.מפקד חיל האוויר ציין כי קרתה לנו תאונה קטלנית, צריך להמשיך בחקירה מקצועית ועמוקה, והוסיף שמאפייני התאונה המורכבים מפיסות מידע רבות, המקשות על הרכבת תמונה ברורה ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך קרה.

בנוסף, החליט מפקד חיל האוויר שלא להחזיר את מערך מטוסי ה״סנונית״ לטיסות אימונים בחיל האוויר, שאר מערכי הטיסה שבו לטיסות אימונים בסוף השבוע האחרון. המשפחות השכולות עודכנו בממצאי דו"ח הביניים. חיל האוויר ימשיך ללוות את המשפחות ויעדכן אותן בהמשך התפתחות החקירה.

אולי יעניין אותך גם

דעה | ייחוס מתקפות סייבר לממשלת איראן פוגע במשק הישראלי 

הייחוס האיראני לקבוצות האקרים שפוגעות בעסקים בישראל יכול לשמש את חברת הביטוח להערים קשיים בתשלום הפוליסות וכן לסבך ישראלים עם סנקציות של האוצר האמריקאי. עדיף להשאיר את הגיאו-פוליטיקה מחוץ לשיח המקצועי בסייבר