על הפרק: הארכת המינוי של הרמטכ"ל אביב כוכבי

ראש הממשלה ושר הביטחון נמנעים עד כה לקבל החלטה לגבי הארכת כהונתו של רא"ל אביב כוכבי בעוד שנה. לרמטכ"ל אמנם נשארה שנה, אך בעת אי וודאות כלכלית, מרווח הזמן הוא גורם מהותי לקבלת החלטות. פרשנות

צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, צפוי לסיים שלוש שנות קדנציה בסוף 2021. עוד כשנה. הממשלה יכולה להאריך את כהונתו בעוד שנה, כפי שעשו עם הרמטכ"ל הקודם, רא"ל (מיל') גדי אייזנקוט שהיה רק שנתיים בתפקיד. במקרה של גנץ לפניו, החלטת ההארכה נדחתה עד כמעט לסיום כהונתו המלאה. במקרה של כוכבי, כאמור, שר הביטחון וראש הממשלה נמנעים, בינתיים, לעשות זאת. 

עולה השאלה מדוע. 

נכון, ייתכן ואנחנו הולכים לבחירות בקרוב, עם זאת, הממשלה הנוכחית תמשיך לתפקד עד אז. ומדובר בלפחות שלושה חודשים. כלומר, החלטה אפשר לקבל חוקית. כוכבי, שרצה לקדם את תר"ש תנופה לשנים 2020–2024 נתקל גם בממשלה שלא העבירה תקציב וגם במגיפת הקורונה שהפכה את הצלחת על פיה. הקשיים התקציביים שעמם התמודד, צפויים להמשך לפחות עד 2023. זאת, לפי סקירה של בנק ישראל. 

כאמור, לא רק שתקציב המדינה תקוע כבר שנה, וצה"ל מתנהל לפי תקציב 2019, אלא שהקורונה שחקה מהותית את יכולת המימון של משלם המיסים הישראלי. לפי הסקירה הפיסקלית של בנק ישראל שפורסמה לאחרונה, גם בתרחיש אופטימי, הכלכלה לא מתאוששת לפני 2023 (תרחיש השליטה). בתרחיש גרוע, לא לפני 2026. בשני המקרים, תר"ש תנופה לא יצא לפועל. לפחות לא כפי שרצה כוכבי. 

המשמעות היא כי אם יתחלף רמטכ"ל בתחילת 2022, הוא יקבל צבא ללא תכנית רב שנתית עובדת, כאשר התכנית מלכתחילה אינה שלו. אלא של כוכבי. ישארו לו שנתיים לבנות תר"ש חדש לשנים 2024-2028, וגם זה, עם תכנון תקציבי קטן מאד בשל שחיקת היכולת של משלם המיסים לתמוך בבניין כוח מאסיבי. האי וודאות הכלכלית כיום כה גדולה, שבספק אם אפשר לתכנן תר"ש חדש בעת זו. 

לעומת זאת, אם כוכבי ישאר עד סוף 2022, מדובר בפרק זמן שייתכן ובו יוכל לבצע שינויים בתר"ש תנופה, בהתאם לתחזיות של בנק ישראל ותקציב המדינה שיאושר ברבעון ראשון 2021. זאת ועוד, כוכבי יוכל גם לספק את הגמישות המחשבתית הדרושה לצה"ל בעת זו בהיבט התאמת בניין כוח לתקציב בפועל. בסופו של דבר, תר"ש תנופה זו תכנית שלו והוא יודע איזו עדיפות הכי נכונה לצה"ל בעת זו. 

בעת משבר כלכלי כמו הקורונה, אולי הגרוע שחוותה הכלכלה הישראלית בעשורים האחרונים, נדרש רמטכ"ל שיכול לבצע את השינויים הנדרשים בבניין הכוח , עקב בצד אגודל לאור המצב הכלכלי בפועל. יתרון בכך יש גם לרמטכ"ל הבא. 

אם התרחיש האופטימי יתממש, בסוף 2022, המשק יהיה במגמת שיפור משמעותית, ותכנון התר"ש הבא יהיה פשוט יותר תקציבית למחליפו של כוכבי. זה יוכל לתכנן תר"ש ללא העומס הכלכלי של המגיפה. לעומת זאת, אם התרחיש הגרוע יתממש, גם ככה הרמטכ"ל הבא יכנס למציאות כלכלית בלתי אפשרית לתכנן תר"ש ראוי. 

מכאן, שבניהול סיכונים פשוט, עדיף לממשלה שבעת אי וודאות כלכלית כמו בימינו, ישאר כוכבי עוד שנה. כאמור, הישארותו תאפשר הסתגלות קלה יותר של צה"ל למצב הכלכלי כולל התאמת תר"ש תנופה למציאות בפועל. כמו גם, הארכת כהונתו בשנה תוכל לבהר לשר הביטחון ולרמטכ"ל הבא, האם אנחנו הולכים לעוד קדנציה של רמטכ"לות ללא תקציב בניין כוח משמעותי (תרחיש גרוע) או שמא, השגרה הכלכלית חזרה למסלולה. 

פניתי ללשכת שר הביטחון לשאול האם הוא מתכוון לערוך דיון בעניין, טרם התקבלה תשובה. אם תתקבל, תפורסם כאן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית