מחלקת המדינה אישרה עסקאות ענק עם סעודיה ולבנון

שוויין הכולל של העסקאות, למכירת מוצרים ואספקת שירותים אמריקנים לשישה צבאות זרים, צפוי לעלות על 1.5 מיליארד דולר. ריאד מבקשת להאריך את משימת ההדרכה הצבאית האמריקנית בשטחה, לבנון מעוניינת ברכבי שטח

מחלקת המדינה אישרה עסקאות ענק עם סעודיה ולבנון

תרגיל משותף של חיל הנחתים האמריקני עם הכוחות המיוחדים של הצי הסעודי, בערב הסעודית, מוקדם יותר השנה. צילום: REUTERS/Hamad I Mohammed

מחלקת המדינה האמריקנית אישרה אתמול (ג׳) שש עסקאות ביטחוניות פוטנציאליות של מכירת מוצרים ואספקת שירותים לצבאות זרים, ששווין הכולל יכול להאמיר עד למעלה מ-1.5 מיליארד דולר. על פי הסוכנות האמריקנית לשיתוף פעולה ביטחוני (DSCA), העסקאות שאושרו הן עם ברזיל, קוריאה הדרומית, קנדה, קרואטיה, לבנון וערב הסעודית. השלב הבא הוא קבלת אישור הקונגרס, וסיום המשא ומתן בין הצדדים.

הסעודים מבקשים שירותי תמיכה בסך 350 מיליון דולר למשך חמש שנים לסיוע באימוני הצבא, תמיכה שתתבצע באמצעות משימת ההדרכה הצבאית האמריקנית לממלכה (USMTM), הממוקמת בריאד. במסגרת ה-USMTM, נמצאים בערב הסעודית כ-330 אנשי וקבלני צבא אמריקנים, שמסייעים להכשרת הצבא הסעודי באמצעות תרגולים שונים, חינוך ופיתוח יכולות לחימה. העסקה נועדה למעשה לאשר את המשך הישארותם לשנים הקרובות בכך שתתקצב משכורות ותממן מגורים, בתי ספר, אמצעי תקשורת ועוד עבור אנשי המשימה ובני משפחותיהם.

״עסקה אפשרית זו תתמוך ביעדי מדיניות החוץ וביעדי הביטחון הלאומי של ארצות הברית על ידי שיפור ביטחונה של מדינה ידידותית המהווה כוח ליציבות פוליטית ולהתקדמות כלכלית במזרח התיכון״, נכתב בהודעת ה-DSCA, בה גם צוין כי העסקה הפוטנציאלית ״לא תשנה את מאזן הכוחות הצבאי הבסיסי באזור״.

לבנון מעוניינת לרכוש 300 כלי רכב רב תכליתיים (HMMWV) מדגם M1152 בשתי פעימות, יחד עם ציוד נלווה, חלקי חילוף, ושירותי הדרכה ותמיכה טכנית ולוגיסטית עבור 55.5 מיליון דולר סה״כ. ״העסקה המוצעת תספק די והותר כלי תחבורה מודרניים כדי לשפר את יכולתה של לבנון לעמוד באיומים עכשוויים ועתידיים, על ידי שדרוג יכולותיה להעביר כוחות ואספקה ברחבי המדינה כדי להתמודד עם ארגונים קיצוניים ואלימים ולהבטיח את גבולותיה״, נכתב בהודעת ה-DSCA, שגם כאן ציינה כי העסקה לא תשנה את מאזן הכוחות האזורי.

בנוגע למדינות הנוספות: קרואטיה מסתמנת כלקוחה הגדולה ביותר כרגע. היא מבקשת לשפץ את רקמ״י הבראדלי שלה המיושנים שלה בעלות של 757 מיליון דולר, וכן מעוניינת לכלול בעסקה גם תחזוקה, מכשירי רדיו משודרגים, תתי מקלע, טילים חודרי בונקרים ועוד. קנדה מעוניינת לשדרג את צי מטוסי התובלה שלה בהיקף של 275 מיליון דולר, במסגרת עסקה שתכלול גם אספקת תוכנה ותמיכה טכנית, לוגיסטית והנדסית, ציוד קרקע, חלקי חילוף וציוד משימה חלופי, ועוד. ברזיל מבקשת לשדרג את טילי הטורפד שלה תמורת 70 מיליון דולר, וקוריאה הדרומית מבקשת לרכוש עבור המשחתות החדשות שלה שתי מערכות הגנה פלנקס (Phalanx), להשמדת טילים וארטילריה מטווח קצר, תמורת 39 מיליון דולר.

על פי ידיעה באתר Defense News, משמעות האישור הוא שמחלקת המדינה החליטה שהמכירות לצבאות הזרים עומדות בסטנדרטים שהציבה, אך לא בהכרח שהעסקאות יתבצעו באופן הזהה להצעתן. רק לאחר האישור בקונגרס האמריקני, יתחילו הלקוחות הזרים לנהל משא ומתן על מחירן והיקפן הסופי. כל השיפוצים והשדרוגים של המערכות השונות יתקיימו על אדמת ארצות הברית ועל ידי קבלנים אמריקנים (כגון בואינג, ביי, וריית׳און).

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל